Felsöknings hjälp angående strömförlust till slutsteg

KiWmasTer
24 maj 2010 · 149 Inlägg

Har ett problem som uppkom i morse. gick ut till bilen, skulle köra in den till service, på vägen ska jag kräma på lite på ljud systemet. det är 2 stk fr12w mds basar och ett t5 monoblock mds steg. har spelat på bra mkt mer än vad jag kan nu, säg att stereon går upp till 30 och 24,25 har inte varit några problem innan.

senast i går provspelade jag på den volymen o inget var fel, men i dag när jag vrider upp till 19 på stereon så hackar det till i ljudet hela tiden så sänker till 18 o då är hackandet borta. kollat alla kablar o allt är helt, kollat jord o batteriet står på laddning men testa innan o kom upp i 22 i en halvminut innan det hackade till o var tvungen o sänka, så nu står den på laddning tills morgon dagen.

hoppas ni förstår vad jag menar för det känns som att steget inte får tillräckligt med ström, något fel med stereon?  gjort ett hemmabyggt strömblock men det har fungerat hur bra som helst innan, batteriet är friskt, kan det ha gått en cell?

Mvh Markus

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Drönirettab
25 maj 2010 · 21 761 Inlägg

När batteriet är färdigladdat så startar du bilen och mäter laddspänningen på batteripolerna, slå på stereon med hyfsat hög volym och mät igen. Gör sedan en jämförande mätning på slutstegets kopplingsplint där strömkablarna sitter.

Är det klart märkbar skillnad i spänning mellan batteri och slutsteg så kollar du alla "skarvar" utefter kabeln, dvs säkring och ditt hemmabyggda strömblock. smile

KiWmasTer
28 maj 2010 · 149 Inlägg

Drönirettab skrev:
När batteriet är färdigladdat så startar du bilen och mäter laddspänningen på batteripolerna, slå på stereon med hyfsat hög volym och mät igen. Gör sedan en jämförande mätning på slutstegets kopplingsplint där strömkablarna sitter.

Är det klart märkbar skillnad i spänning mellan batteri och slutsteg så kollar du alla "skarvar" utefter kabeln, dvs säkring och ditt hemmabyggda strömblock. smile

strömblocket är utbytt o köpt ett nytt, kopplat bort slutsteget ifrån hu, men hela systemet fortsätter "hacka" runt volym 23 utav 30, kopplat bort alla högtalare utom diskanterna för o kolla kablarna.

enda som hjälper är om jag kopplar bort högtalarna från iso kontakten vid hu och kopplar på slutsteget o drar på basen vid den volymen å verkar det som att det slutar hacka:S

Volvo V70 "Bsr" (2000)
KiWmasTer
31 maj 2010 · 149 Inlägg

visade sig vara generator vin, kopplat ur alla högtalare, kollat så jag verkligen har plåtrent till jordningen i slutstegen, kollat alla kablar, verkar inte vara något :S prövade koppla in en högtalare direkt i slutsteget men vinet fortsatte, prövade koppla in en mp3 direkt i slutsteget o då försvann vinet.

så jag tänkte att jorden till Hu var kass så koppla på en ny kabel men vinet fortsätter, vad ska jag göra för att få det fungera?

Volvo V70 "Bsr" (2000)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Prova sätta en kabelstump mellan ytterhöljet på en lågnivåkabel samt stereons chassi (alltså extrajorda lågnivån) försvinner ljudet då så är det signaljorden som är bränd.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
KiWmasTer
31 maj 2010 · 149 Inlägg

alltså det som är konstigt är att det fungerar klockrent när bilen är avstängd :S o när jag hade föregående problem med att det hackade i högtalarna så fortsatte det när jag bytade hu men ska testa det direkt tongue

Volvo V70 "Bsr" (2000)
KiWmasTer
31 maj 2010 · 149 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Prova sätta en kabelstump mellan ytterhöljet på en lågnivåkabel samt stereons chassi (alltså extrajorda lågnivån) försvinner ljudet då så är det signaljorden som är bränd.

ja jag fick väck generator vinet till 90 % på det sättet så det är signal jorden:D kunde du inte gett mig tipset för några dagar sen:D bilen ser ju ut som ett bombfält innuti tongue

Tack för all hjälp:D

Volvo V70 "Bsr" (2000)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Hehe njää, kan ju inte gör det enkelt för alla. wink Men dåså, då kan du antingen fixa det riktigt (öppna huvudenheten och löda) eller så permanentmonterar du den där kasbelstumpen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang