Bytt återcirkulerande-dump på a4 avant Q 1,8ts -03, Får kvitter ljudet på låga ladd?! hjälp..

Team-Bmw
25 maj 2010 · 86 Inlägg

Har letat lite men tänkte höra med någon som vet, underlättar innan man börjar plocka isär..
Jag hade tänkt mig att sätta i en återcirkulerande(alltså bara byta ut orginal mot en starkare) för att
slippa problem med lmm m.m. Men då är också frågan om det går bra att montera den i original anslutningarna? (Har fått rekomendation att byta för att få ''ett bättre tryck'' i systemet.)

------------------------

Har nu bytt och får ''kvitter'' ljudet på låga ladd, (när man gasar och släpper precis när den börjar ladda)
Men den ''pyser'' vid allt ladd över det...

Kan det hjälpa att byta fjäder? Har en röd(tunnare) och en gul (grövre) och i så fall vilken av dom?

Länk till nya dumpen: http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=2927

Senast redigerat av Team-Bmw (26 maj 2010)

LeafBox Lat Perfektionist
25 maj 2010 · 6 359 Inlägg

Om du är under bilen så sitter den på vänster sida (sett framifrån) rätt så lågt ner. Svart plast-pryl smile
(eller var det på passat kanske? :s Samma antagligen?)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Team-Bmw
25 maj 2010 · 86 Inlägg

Någon som vet?hmm

Team-Bmw
25 maj 2010 · 86 Inlägg

Bytte till den röda fjädern (mjukast) och det blev lite bättre, läste att den ska helst
ha så mjukt motstånd som möjligt så att den orkar öppna lättare, om jag inte misstolkar det hela?roll

Audi-powah
26 maj 2010 · 497 Inlägg

kvitter ljudet får du när du får en såkallat surge  trycket går tebaxs till turbon och det är när vacumet inte orkar öppna dumpen tillräkligt  kolla vacumslangarna så de är hela först och främst

Audi S3 "Quattro" (2002)
Team-Bmw
26 maj 2010 · 86 Inlägg

Audi-powah skrev:
kvitter ljudet får du när du får en såkallat surge  trycket går tebaxs till turbon och det är när vacumet inte orkar öppna dumpen tillräkligt  kolla vacumslangarna så de är hela först och främst

Jo så länge är jag med, men den kvittrar bara precis i början när den laddar, sen så orkar
den ju öppna dumpen,(om man laddar mer) Så slangarna bör ju vara hela, bara att dumpen kanske är lite för hård.. Har satt i den mjukaste fjädern, men den kanske är för hård också..?

Crille88
26 maj 2010 · 1 353 Inlägg

vill du va extra petig o så så klipp lite i fjädern, annars låt de va, att de studsar lite med så lite laddtryck är ingen fara, där är när de studsar o du har fullt ladd som de tar mer skada på turbon

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Team-Bmw
26 maj 2010 · 86 Inlägg

Crille88 skrev:
vill du va extra petig o så så klipp lite i fjädern, annars låt de va, att de studsar lite med så lite laddtryck är ingen fara, där är när de studsar o du har fullt ladd som de tar mer skada på turbon

ok, får se om man tar isär det sen då. det behövs nog inte tas bort mycket..

Mitsuhini
26 maj 2010 · 337 Inlägg

kvitter är aldrig bra, men som föregående talare så är det väl ingen panik med så lågt tryck. men det lilla trycket som vill ut, kommer inte ut, så om jag inte är ute o cyklar så tryck det tillbaka mot turbon vilket inte är bra alls om man vill åka många mil till..

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Team-Bmw
26 maj 2010 · 86 Inlägg

Mitsuhini skrev:
kvitter är aldrig bra, men som föregående talare så är det väl ingen panik med så lågt tryck. men det lilla trycket som vill ut, kommer inte ut, så om jag inte är ute o cyklar så tryck det tillbaka mot turbon vilket inte är bra alls om man vill åka många mil till..

Nej det är väl sant, men det är inte ofta som det kvittrar.. får låta bli att ladda lågt tills jag fixar det..roll

Senast redigerat av Team-Bmw (26 maj 2010)

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
27 maj 2010 · 2 405 Inlägg

Min org dump kvittrar massor, har nu köpt ställbar från ridetech för 350 kr. Ett strångt tipps. Har dock inte testat den en men kan återkomma när jag vet. Studsar laddet tillbaka mot turbon kan jag tillägga att den bromsar ner turbon. Om den snurrar fritt (inge luft som går tillbaka) så bromsar den inte och du bygger upp laddet fortare när du ska i med nästa växel. Pratat med en hel del som har öppet och alla har kvitter i sin. Vissa hävdar att det e för att den dumpar i filtret men jag byter min för att va säker.

Hojtar till hur den fungerar sen 'smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Team-Bmw
27 maj 2010 · 86 Inlägg

psyco skrev:
Min org dump kvittrar massor, har nu köpt ställbar från ridetech för 350 kr. Ett strångt tipps. Har dock inte testat den en men kan återkomma när jag vet. Studsar laddet tillbaka mot turbon kan jag tillägga att den bromsar ner turbon. Om den snurrar fritt (inge luft som går tillbaka) så bromsar den inte och du bygger upp laddet fortare när du ska i med nästa växel. Pratat med en hel del som har öppet och alla har kvitter i sin. Vissa hävdar att det e för att den dumpar i filtret men jag byter min för att va säker.

Hojtar till hur den fungerar sen 'smile

Ja gör det.. big_smile

Kamulen
27 maj 2010 · 930 Inlägg

Kvitterljudet kommer när laddluften studsar tillbaka mot turbons impellrar "Stavning?" och det är verkligen inte bra för turbon.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
31 maj 2010 · 2 405 Inlägg

Monterats ridetechs åter cirkulerande nu, summa sumamrum ja den fungerar och med tanke på priset är de inte mycket att klara på men en aning knepig att ställa in. skall palla upp till 3.2 bar och har ställt in den halv vägs nu men pallar bara 0.7-0.8 skall skruva in den ett gäng varv till. Ljudet var dock inget att hurra för =/ snabbt ljud pys med högton sen lågt pysande ljud ett bra tag, började undra om de va fel först. Funderar på att ta hem en hubrid och testa men är tveksam till att den släpper ut en del ändå, är de verkligen bra?

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
Audi-powah
1 juni 2010 · 497 Inlägg

den absolut bästa dumpen för en vag 1.8t motor är enligt mig bailymotorsport dumpen återcirkuklerande som man kan köpa hos stertman motorsport  grym respons i den och dumpar finnt trots det är i luftburken har även 75% mer flöde än org dumpen så du får en mycket snabbare spoolup håller även trycket väldigt bra!!
dock så kostar den 1600spän men smakar det så kostar det.

Audi S3 "Quattro" (2002)
Janneutanb
1 juni 2010 · 7 272 Inlägg

Audi-powah skrev:
den absolut bästa dumpen för en vag 1.8t motor är enligt mig bailymotorsport dumpen återcirkuklerande som man kan köpa hos stertman motorsport  grym respons i den och dumpar finnt trots det är i luftburken har även 75% mer flöde än org dumpen så du får en mycket snabbare spoolup håller även trycket väldigt bra!!
dock så kostar den 1600spän men smakar det så kostar det.

Snabbare spool up pga av en dump? hmm

Angeland
1 juni 2010 · 245 Inlägg

Brains skrev:

Audi-powah skrev:
den absolut bästa dumpen för en vag 1.8t motor är enligt mig bailymotorsport dumpen återcirkuklerande som man kan köpa hos stertman motorsport  grym respons i den och dumpar finnt trots det är i luftburken har även 75% mer flöde än org dumpen så du får en mycket snabbare spoolup håller även trycket väldigt bra!!
dock så kostar den 1600spän men smakar det så kostar det.

Snabbare spool up pga av en dump? hmm

Mer luftflöde ut från dumpen= med mindre motstånd för turbon när den ska börja snurra igen= bättre spoolup

Kan det verkligen vara så svårt att förstå?roll

S.v.r
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
1 juni 2010 · 2 405 Inlägg

Tar de i skol nivå när dumpen släpper ut laddet snurrar turbon fritt (utan motstånd) har med andra ord högre varv när man kliver på och kommer då fortare upp i de laddet du ska upp i

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
LeafBox Lat Perfektionist
1 juni 2010 · 6 359 Inlägg

Turbo_Davve skrev:

Brains skrev:

Audi-powah skrev:
den absolut bästa dumpen för en vag 1.8t motor är enligt mig bailymotorsport dumpen återcirkuklerande som man kan köpa hos stertman motorsport  grym respons i den och dumpar finnt trots det är i luftburken har även 75% mer flöde än org dumpen så du får en mycket snabbare spoolup håller även trycket väldigt bra!!
dock så kostar den 1600spän men smakar det så kostar det.

Snabbare spool up pga av en dump? hmm

Mer luftflöde ut från dumpen= med mindre motstånd för turbon när den ska börja snurra igen= bättre spoolup

Kan det verkligen vara så svårt att förstå?roll

Nja, inte riktigt hela sanningen.

Om den är riktigt inställd så kan man tjäna gas-respons för att det lagras lite "reservluft" i IC:n och rören. Så istället för att börja om att ladda på 0-Bar, så kanske man kan börja ladda ifrån 0,2bar istället.

Så det är igenteligen inte spool-up tiden som är "problemet"  smile


Hoppa till 2:13

Senast redigerat av LeafBox (1 juni 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Team-Bmw
1 juni 2010 · 86 Inlägg

Mycke bra tips som har kommit in, har glömt att kolla tråden:P..
Vad kostar den i filmen/var kan man få tag i den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang