1932
Sök

Bytt återcirkulerande-dump på a4 avant Q 1,8ts -03, Får kvitter ljudet på låga ladd?! hjälp..

86 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#1
Har letat lite men tänkte höra med någon som vet, underlättar innan man börjar plocka isär..
Jag hade tänkt mig att sätta i en återcirkulerande(alltså bara byta ut orginal mot en starkare) för att
slippa problem med lmm m.m. Men då är också frågan om det går bra att montera den i original anslutningarna? (Har fått rekomendation att byta för att få ''ett bättre tryck'' i systemet.)

------------------------

Har nu bytt och får ''kvitter'' ljudet på låga ladd, (när man gasar och släpper precis när den börjar ladda)
Men den ''pyser'' vid allt ladd över det...

Kan det hjälpa att byta fjäder? Har en röd(tunnare) och en gul (grövre) och i så fall vilken av dom?

Länk till nya dumpen: http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=2927
Senast redigerat av Team-Bmw (26 maj 2010)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 maj 2010
#2
Om du är under bilen så sitter den på vänster sida (sett framifrån) rätt så lågt ner. Svart plast-pryl smile
(eller var det på passat kanske? :s Samma antagligen?)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

86 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#3
Någon som vet?hmm


86 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#4
Bytte till den röda fjädern (mjukast) och det blev lite bättre, läste att den ska helst
ha så mjukt motstånd som möjligt så att den orkar öppna lättare, om jag inte misstolkar det hela?roll


497 Inlägg
26 maj 2010
#5
kvitter ljudet får du när du får en såkallat surge  trycket går tebaxs till turbon och det är när vacumet inte orkar öppna dumpen tillräkligt  kolla vacumslangarna så de är hela först och främst


86 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#6
Audi-powah skrev:
kvitter ljudet får du när du får en såkallat surge  trycket går tebaxs till turbon och det är när vacumet inte orkar öppna dumpen tillräkligt  kolla vacumslangarna så de är hela först och främst

Jo så länge är jag med, men den kvittrar bara precis i början när den laddar, sen så orkar
den ju öppna dumpen,(om man laddar mer) Så slangarna bör ju vara hela, bara att dumpen kanske är lite för hård.. Har satt i den mjukaste fjädern, men den kanske är för hård också..?


1 353 Inlägg
26 maj 2010
#7
vill du va extra petig o så så klipp lite i fjädern, annars låt de va, att de studsar lite med så lite laddtryck är ingen fara, där är när de studsar o du har fullt ladd som de tar mer skada på turbon


86 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#8
Crille88 skrev:
vill du va extra petig o så så klipp lite i fjädern, annars låt de va, att de studsar lite med så lite laddtryck är ingen fara, där är när de studsar o du har fullt ladd som de tar mer skada på turbon

ok, får se om man tar isär det sen då. det behövs nog inte tas bort mycket..


337 Inlägg
26 maj 2010
#9
kvitter är aldrig bra, men som föregående talare så är det väl ingen panik med så lågt tryck. men det lilla trycket som vill ut, kommer inte ut, så om jag inte är ute o cyklar så tryck det tillbaka mot turbon vilket inte är bra alls om man vill åka många mil till..


86 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#10
Mitsuhini skrev:
kvitter är aldrig bra, men som föregående talare så är det väl ingen panik med så lågt tryck. men det lilla trycket som vill ut, kommer inte ut, så om jag inte är ute o cyklar så tryck det tillbaka mot turbon vilket inte är bra alls om man vill åka många mil till..

Nej det är väl sant, men det är inte ofta som det kvittrar.. får låta bli att ladda lågt tills jag fixar det..roll
Senast redigerat av Team-Bmw (26 maj 2010)


Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
27 maj 2010
#11
Min org dump kvittrar massor, har nu köpt ställbar från ridetech för 350 kr. Ett strångt tipps. Har dock inte testat den en men kan återkomma när jag vet. Studsar laddet tillbaka mot turbon kan jag tillägga att den bromsar ner turbon. Om den snurrar fritt (inge luft som går tillbaka) så bromsar den inte och du bygger upp laddet fortare när du ska i med nästa växel. Pratat med en hel del som har öppet och alla har kvitter i sin. Vissa hävdar att det e för att den dumpar i filtret men jag byter min för att va säker.

Hojtar till hur den fungerar sen 'smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

86 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#12
psyco skrev:
Min org dump kvittrar massor, har nu köpt ställbar från ridetech för 350 kr. Ett strångt tipps. Har dock inte testat den en men kan återkomma när jag vet. Studsar laddet tillbaka mot turbon kan jag tillägga att den bromsar ner turbon. Om den snurrar fritt (inge luft som går tillbaka) så bromsar den inte och du bygger upp laddet fortare när du ska i med nästa växel. Pratat med en hel del som har öppet och alla har kvitter i sin. Vissa hävdar att det e för att den dumpar i filtret men jag byter min för att va säker.

Hojtar till hur den fungerar sen 'smile

Ja gör det.. big_smile


930 Inlägg
27 maj 2010
#13
Kvitterljudet kommer när laddluften studsar tillbaka mot turbons impellrar "Stavning?" och det är verkligen inte bra för turbon.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
31 maj 2010
#14
Monterats ridetechs åter cirkulerande nu, summa sumamrum ja den fungerar och med tanke på priset är de inte mycket att klara på men en aning knepig att ställa in. skall palla upp till 3.2 bar och har ställt in den halv vägs nu men pallar bara 0.7-0.8 skall skruva in den ett gäng varv till. Ljudet var dock inget att hurra för =/ snabbt ljud pys med högton sen lågt pysande ljud ett bra tag, började undra om de va fel först. Funderar på att ta hem en hubrid och testa men är tveksam till att den släpper ut en del ändå, är de verkligen bra?

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

497 Inlägg
1 juni 2010
#15
den absolut bästa dumpen för en vag 1.8t motor är enligt mig bailymotorsport dumpen återcirkuklerande som man kan köpa hos stertman motorsport  grym respons i den och dumpar finnt trots det är i luftburken har även 75% mer flöde än org dumpen så du får en mycket snabbare spoolup håller även trycket väldigt bra!!
dock så kostar den 1600spän men smakar det så kostar det.


7 281 Inlägg
1 juni 2010
#16
Audi-powah skrev:
den absolut bästa dumpen för en vag 1.8t motor är enligt mig bailymotorsport dumpen återcirkuklerande som man kan köpa hos stertman motorsport  grym respons i den och dumpar finnt trots det är i luftburken har även 75% mer flöde än org dumpen så du får en mycket snabbare spoolup håller även trycket väldigt bra!!
dock så kostar den 1600spän men smakar det så kostar det.

Snabbare spool up pga av en dump? hmm


245 Inlägg
1 juni 2010
#17
Brains skrev:
Audi-powah skrev:
den absolut bästa dumpen för en vag 1.8t motor är enligt mig bailymotorsport dumpen återcirkuklerande som man kan köpa hos stertman motorsport  grym respons i den och dumpar finnt trots det är i luftburken har även 75% mer flöde än org dumpen så du får en mycket snabbare spoolup håller även trycket väldigt bra!!
dock så kostar den 1600spän men smakar det så kostar det.

Snabbare spool up pga av en dump? hmm

Mer luftflöde ut från dumpen= med mindre motstånd för turbon när den ska börja snurra igen= bättre spoolup

Kan det verkligen vara så svårt att förstå?roll

S.v.r

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
1 juni 2010
#18
Tar de i skol nivå när dumpen släpper ut laddet snurrar turbon fritt (utan motstånd) har med andra ord högre varv när man kliver på och kommer då fortare upp i de laddet du ska upp i

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 juni 2010
#19
Turbo_Davve skrev:
Brains skrev:
Audi-powah skrev:
den absolut bästa dumpen för en vag 1.8t motor är enligt mig bailymotorsport dumpen återcirkuklerande som man kan köpa hos stertman motorsport  grym respons i den och dumpar finnt trots det är i luftburken har även 75% mer flöde än org dumpen så du får en mycket snabbare spoolup håller även trycket väldigt bra!!
dock så kostar den 1600spän men smakar det så kostar det.

Snabbare spool up pga av en dump? hmm

Mer luftflöde ut från dumpen= med mindre motstånd för turbon när den ska börja snurra igen= bättre spoolup

Kan det verkligen vara så svårt att förstå?roll

Nja, inte riktigt hela sanningen.

Om den är riktigt inställd så kan man tjäna gas-respons för att det lagras lite "reservluft" i IC:n och rören. Så istället för att börja om att ladda på 0-Bar, så kanske man kan börja ladda ifrån 0,2bar istället.

Så det är igenteligen inte spool-up tiden som är "problemet"  smile


Hoppa till 2:13
Senast redigerat av LeafBox (1 juni 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

86 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#20
Mycke bra tips som har kommit in, har glömt att kolla tråden:P..
Vad kostar den i filmen/var kan man få tag i den?



Sök