5326
Sök

Nya diskanter, låter inte som dom ska

5 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Jag sätter in lite ljud i min fiat punto -01. Det är långt ifrån ett seriöst bygge. Jag tänkte sätta in min DD 12"bas och ett par diskanter fram bara. För att ha något att lyssna med överhuvudtaget då original var fatalt dåligt.

Till problemet. Ifjol när jag var i Thailand stod en snubbe på en marknad och spelade musik med diskanter. Jag tyckte dom lät jävligt bra, klart och fint ljud. Dom kostade verkligen gratis kan man säga. Men iaf så provspelade han dom innan han la ner dom i påsen, lät klockrent. Lite typisk plingplongmusik men tyckte det lät så rent och fint, jämfört med ett par rockford jag haft förut. Så ja tänkte att ja testar väl. Nu iår plockade jag fram dom, och kopplade in dom. Och jag kan inte med ord beskriva hur dåligt det lät. Väldigt lågt, nästan mer brus bara än nått ljud kan man säga.

Diskanterna har ja kopplat direkt in på stereon. Men det sitter en Konding eller vad det nu är på på kabeln(som jag antar funkar lite som  delningsfilter?). Den har två trådar, men ja har kopplat plusen på båda. Och minus raka vägen bara. Högtalarkablarna var korta, så jag har klippt av något slags skit som hörde till hemmabiosystemet förut. Men koppar som koppar? Eller har ja missat något?

Helt ofattbart, lät så bra på marknaden. Men visst, jag har inte förväntat mig några superhögtalare. Men åtminstonde LJUD hur högtalarna. Kan det vara stereon det är fel på, felkopplat, eller bara högtalarna i sig?

Tack på förhand!

16 197 Inlägg
26 maj 2010
fixa en bil på hur du kopplat de..

du skriver att du kopplad 2 kablar till + å - rakavägen???

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 maj 2010
Du ska alltså bara ha diskanter fram, inga mellanregister? Det lär ju bli kul att lyssna på, eller inte... tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/142970/938201_yq6xuo.jpg

Så ser det ut, det går ut två trådar från "kondingen?" Jag har alltså inte dragit 2 kablar dit

Aldrig laddat upp bild, hoppas det funkar

5 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du ska alltså bara ha diskanter fram, inga mellanregister? Det lär ju bli kul att lyssna på, eller inte... tongue

Jag har inte råd just nu, vill bara ha något att lyssna med så länge. Blir nog aldrig roligt att lyssna på med tanke på vad ja betalade för diskanterna. Krävs nog mer än ett mellanregister i det här fallet

16 197 Inlägg
26 maj 2010
Digit skrev:
evilaudio skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … yq6xuo.jpg

Så ser det ut, det går ut två trådar från "kondingen?" Jag har alltså inte dragit 2 kablar dit

underlig konding..  testa å koppla bort ena "benet".

5 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Digit skrev:
evilaudio skrev:

Jo jag gjorde det igårkväll. Prövade alla möjliga varianter. Jag vill inte gå å köpa ett par nya diskanter här heller och så är det inte det som är problemet. Vet ingen som har några över heller tyvärr.

Väntat på a-kassa 1 år och 3 månader nu, så jag vill inte köpa något i onödan! tongue

16 197 Inlägg
26 maj 2010
Digit skrev:
evilaudio skrev:
Digit skrev:

Jo jag gjorde det igårkväll. Prövade alla möjliga varianter. Jag vill inte gå å köpa ett par nya diskanter här heller och så är det inte det som är problemet. Vet ingen som har några över heller tyvärr.

Väntat på a-kassa 1 år och 3 månader nu, så jag vill inte köpa något i onödan! tongue

lite OT.. men A-kassan??

5 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Digit skrev:
evilaudio skrev:

lite OT.. men A-kassan??

Jo eller a-kassan tog 1 år på sig att ta 2 beslut. Sen nu har det legat hos länsrätten i 3 månader. Jag har jobb 1september. Men är ju ett tag dit också, en liten slant tills dess vore ju fint

Sök