2624
Sök

Semesterlön, när har man rätt till det?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Hej!

har precis suttit och läst lite om arbetsvillkor, regler och lagar. men det är en sak jag inte riktigt förstår. hur fungerar det här med semesterlön/semesterersättning?

det är nämligen så att jag är timanställd på ett ställe där jag jobbar vid ett par tillfällen i månaden året om.
utöver detta så jobbar jag på samma ställe på sommaren när ordinarie personal har semester eller om det är väldigt mycket att göra.
jag har jobbat på detta ställe i ca 3år om jag minns rätt.

har fått frågan ett antal gånger om jag får någon semesterersättning men vet knappt själv vad det innebär.

skulle någon kunna förklara för mig vad det innebär och ifall jag har rätt till att få denna ersättning även att jag inte är heltidsanställd?

jag pluggar på gymnasiet fortfarande ifall detta är av intresse för frågan smile

tack på förhand!

MVH Fredrik

Svetsare
3 150 Inlägg
26 maj 2010
Som jag har fattat det så är semesterersättning att man jobbar under semestertiden(?), dvs. när ordinare personal har semester eller kanske räcker med att det är under sommaren(?).

Lite intresserad av att veta jag med.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 903 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
ZonaX skrev:
Som jag har fattat det så är semesterersättning att man jobbar under semestertiden(?), dvs. när ordinare personal har semester eller kanske räcker med att det är under sommaren(?).

Lite intresserad av att veta jag med.

jo du har ju rätt till minst 25 betalda semesterdagar på ett år. men gäller detta bara om du jobbar heltid eller gäller det även mig som bara jobbar ibland? för ja har ju inte tagit ut någon semester tongue den har jag ju i skolveckorna enligt mig eller hur man ska säga.

MVH

127 Inlägg
26 maj 2010