2624
Sök

Semesterlön, när har man rätt till det?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Hej!

har precis suttit och läst lite om arbetsvillkor, regler och lagar. men det är en sak jag inte riktigt förstår. hur fungerar det här med semesterlön/semesterersättning?

det är nämligen så att jag är timanställd på ett ställe där jag jobbar vid ett par tillfällen i månaden året om.
utöver detta så jobbar jag på samma ställe på sommaren när ordinarie personal har semester eller om det är väldigt mycket att göra.
jag har jobbat på detta ställe i ca 3år om jag minns rätt.

har fått frågan ett antal gånger om jag får någon semesterersättning men vet knappt själv vad det innebär.

skulle någon kunna förklara för mig vad det innebär och ifall jag har rätt till att få denna ersättning även att jag inte är heltidsanställd?

jag pluggar på gymnasiet fortfarande ifall detta är av intresse för frågan smile

tack på förhand!

MVH Fredrik

Svetsare
3 150 Inlägg
26 maj 2010
Som jag har fattat det så är semesterersättning att man jobbar under semestertiden(?), dvs. när ordinare personal har semester eller kanske räcker med att det är under sommaren(?).

Lite intresserad av att veta jag med.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 903 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
ZonaX skrev:
Som jag har fattat det så är semesterersättning att man jobbar under semestertiden(?), dvs. när ordinare personal har semester eller kanske räcker med att det är under sommaren(?).

Lite intresserad av att veta jag med.

jo du har ju rätt till minst 25 betalda semesterdagar på ett år. men gäller detta bara om du jobbar heltid eller gäller det även mig som bara jobbar ibland? för ja har ju inte tagit ut någon semester tongue den har jag ju i skolveckorna enligt mig eller hur man ska säga.

MVH

127 Inlägg
26 maj 2010
du har rätt till semesterlön även fast du inte är heltidsanställd.
jag jobbade timmar 2009 på ett företag o fick semesterersättning.

Gött mos
1 096 Inlägg
26 maj 2010
Har din arbetsgivare frågat dig om du har rätt till semesterersättning? Det ska både han och du ha koll på.

Jag vet ju inte vad du arbetar med, vilket kollektivavtal som ditt yrke innebär eller om din arbetsplats är ansluten till detta kollektivavtal.

Men som det är för mig som bagare och inom Livs så arbetar jag antingen in betalda semesterdagar eller så ska man få semester ersättningen utbetald "inbakat" i ordinarie lön.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

1 903 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
okej, nej den frågan har jag fått ifrån kompisar som också jobbar extra.
jag arbetar i en byggvaruhandel med att stå i kassan och ta betalt samt packa upp varor som kommer. det finns ett kollektivavtal det vet jag. och jag tror inte att semesterersättningen är inbakad i min ordinarie lön. har bara fått ett besked om vad jag har i timlön och det brukar stämma överens med arbetade timmar när lönen kommer. men är det som ni säger att man kan få semesterersättningen även att man inte jobbar heltid så får jag helt enkelt höra med chefen om vad som gäller, vill ju inte gå miste om dom pengarna ifall jag nu har rätt till dom tongue

MVH

huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2010
Semesterersättningen för en tillsvidare anställd betalas ut på den lönen som innehåller semesterdagarna.
Normal-LO-svennebanan får väl c:a +13% av grundlönen i semesterersättning.

När det gäller sommarjobb/visstid finns det olika skolor, antingen läggs +13% på vid varje månadslön/motsvarande eller så får man det i en klumpsumma när anställningen avslutas
(dvs om man ej kan/får ta ut semesterdagar istället).

Delade med mig av det jag tror/vet wink

1 903 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
steifan skrev:
Semesterersättningen för en tillsvidare anställd betalas ut på den lönen som innehåller semesterdagarna.

När det gäller sommarjobb/visstid finns det olika skolor, antingen läggs +13% på vid varje månadslön/motsvarande eller så får man det i en klumpsumma när anställningen avslutas

tack så mycket!
om jag har fattat det hela rätt då så ska jag som inte har tagit ut några semesterdagar alls ha en klumpsumma motsvarande 13% av dom pengar jag tjänat på ett år? är de korrekt? tongue

MVH

12 086 Inlägg
27 maj 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
steifan skrev:

tack så mycket!
om jag har fattat det hela rätt då så ska jag som inte har tagit ut några semesterdagar alls ha en klumpsumma motsvarande 13% av dom pengar jag tjänat på ett år? är de korrekt? tongue

MVH

Ja, lr snarare 13% på din timpenning. Jag fick min semesterersättning varje lön.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 maj 2010
Vet inte om det varierar från tjänstemän till arbetare, mellan olika sektorer o.s.v. Men på mitt jobb får vi alltid semesterlön och den kommer månaden efter att man har haft semester. Förra året hade jag 1 vecka i Juni, 2 veckor i Juli och 1 vecka i Augusti, vilket innebar att jag fick för 1 vecka i Juli, 2 veckor i Augusti och 1 vecka i November.

I år blir det semester hela Juli och då bör man ju få en mysig Augustilön.

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
27 maj 2010
Just nu har jag som Hexenhammer, när jag jobbar heltid med fast månadlön.
Tidigare jobbade jag som TS, timmar utspritt över året kombinerat med plugg / lump osv under ett par år, och då fick jag 11% (kanske ökat till 13 nu, vad vet jag, det var några år sen) på HELA årslönen, utbetalt i April tror jag det var. Ganska skönt tillskott. Det var också inom handel.
Se mer här: http://www.handels.se/

Edit: Extra-anställd, semesterersättning: http://www.handels.se/home/handels2/hom … enDocument
Semesterersättning
Semesterersättningen är minst 12 procent på lönen du totalt har tjänat in. Om du arbetar under en kortare period kan arbetsgivaren betala ut semesterersättningen varje månad. Normalt betalas den annars ut efter att din anställning avslutats.

Semesterersättning är en laglig rättighet. Den kan aldrig förhandlas bort i ditt anställningsavtal.

Kom ihåg att du alltid ska betala skatt även för semesterersättningen.
Senast redigerat av matteeee (27 maj 2010)

/Mattias

1 903 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
tackar så mycket för alla svar smile
har hjälpt mig mycket måste jag säga smile

Sök