5440
Sök

Optimal låda till x-max

378 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
Någon som har tips på en låda till mina 12" Mds X-Max? Tänkte att jag kan nog faen spela lite högre än jag gör nu.
Effekt har jag så de duger. Steget är ett Rockford Fosgate POWER 1501bd. Levererar 750wrms i 4ohm och 1500wrms i 2ohm. MAX 1600watt i 1ohm.

Spelar all möjlig musik. Men mest hardstyle (bas)

Tack på förhand.
Senast redigerat av -Brink- (27 maj 2010)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

21 761 Inlägg
27 maj 2010
125 liter totalt med 6" port, själva röret görs 17 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Avstämningen är beräknad till strax över 35 Hz, då kanske du får kapa röret några cm om basen blir för djup. Uträkningen är teoretisk. smile

378 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
125 liter totalt med 6" port, själva röret görs 17 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Avstämningen är beräknad till strax över 35 Hz, då kanske du får kapa röret några cm om basen blir för djup. Uträkningen är teoretisk. smile

Ok tack för svaret=) Men 125liter? Då blir den ganksa stor. Ska jag bygga lådan så att basarna är upp mot taket eller bak mot bakluckan?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

21 761 Inlägg
27 maj 2010
Basarna mot bakluckan brukar rekommenderas när det gäller kombi.

378 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Basarna mot bakluckan brukar rekommenderas när det gäller kombi.

Ok Tack! Här är iallafall ett klipp på hur det spelar idag: http://www.garaget.org/video/frweu3l9ax7u
Går INTE att skruva upp ett hack till för då bottnar basarna^^

21 761 Inlägg
27 maj 2010
Det är ju också ganska viktigt att de övriga högtalarna hänger med och kan ta hand om "snärten". Om de inte orkar med detta så blir man tvungen att dela baslåda relativt högt, vilket kan göra att de bottnar lätt eller spelar "bluddrigt". smile

Jag kan inte garantera att mitt förslag spelar betydligt högre än din nuvarande låda med tanke på att det är en teoretisk uträkning, vi får väl se.

378 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är ju också ganska viktigt att de övriga högtalarna hänger med och kan ta hand om "snärten". Om de inte orkar med detta så blir man tvungen att dela baslåda relativt högt, vilket kan göra att de bottnar lätt eller spelar "bluddrigt". smile

Jag kan inte garantera att mitt förslag spelar betydligt högre än din nuvarande låda med tanke på att det är en teoretisk uträkning, vi får väl se.

Ja vi får väll se hur det blir. Kan lägga upp bild/film på resultat.

Sök