5475
Sök

Ännu en Volvo trimmare. Volvo 945 Ltt. Chipp, turbo, spridare mm

10 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Hej allihopa. Jag har en Volvo 945 LTT från 1996 (25 000Mil). Det sitter redan ett Steg 2 chipp (Bsr uppgradering) i med ny wastegate och uppstält ladd tryck till 0.9 bar, som är gjort på en av Mekonomens verkstäder, då de skulle ge upp till 205Hp och 330Nm.

Jag har tänkt att köpa en T19 Turbo (eller TB-58 från www.turbobanditen.se för bättre pris) och Volvos Gröna Bosch 968 R Spridare 465cc‏ för att öka effekten lite ytterligare.

Den effekt jag siktar på är 250 - 300Hp.

Jag har små läst lite granna på andra forumtrådar då de flesta verkar säga att orginal blocket och botten håller för 300 - 350hp.

Är det någonting mer runt omkring jag måste fixa för att få detta att fungera?

Är hemskt tacksam för alla de tips och goda råd ni har att ge om mitt bygge, tala gärna om ifall ni tycker jag är ute och cyklar.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Brownie940 (28 maj 2010)

181 Inlägg
28 maj 2010
Hallå,

Det går att ladda runt 0,95 bar utan att det är risk för spikningar, om du ska ladda mer så kan du behöva backa lite tändning också. Det innebär då att du behöver ett justerat chip även till din tändningsbox, där man har backat tändningen för att motorn skall "tåla" mer laddtryck.
Det gör att man erhåller lite lägre grundeffekt, men i och med att man kan ladda mer istället så blir slutgiltiga resultatet bättre.

Jag har gjort ett par sådana mappningar tidigare och har en del kunder som laddar upp till 1,5 bar utan några konstigheter.
Finns lite andra knep också, du kan ju lyssna med volvofolket vad dem gjort för att få det att hålla. Men var noga med att du inte får spikningar plus att se till att blandningen är rätt så det inte börjar gå snålt..

Mvh//A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

10 287 Inlägg
28 maj 2010
1: Matcha storleken på LMM mot spridarna.
2: Skaffa chipbar tändbox och tändchip (så att tändningen backas på höga laddtryck)
3: Byt kam ! Kasta orginal så långt du bara kan.
4: Porta toppen. Annars blir det ren våldtäkt med höga laddtryck och onödig värme
5: Porta upp grenröret.
6: Byt koppling
7: Har du inte - skaffa diffbroms.
8: 3" downpipe och i alla fall 2.5" cat-back.
9: Byt fördelare till en ny orginal. Brukar sällan vara gjort.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
28 maj 2010
Det skall inte behöva bli resultatet med tändchip som är korrekt gjorda. Dom skall bara backa hem tändningen över typ 4V i lastsignal och inte över hela mappen. Det kan dock krävs lite pill och erfarenhet. När BSR hade min 940 som provbänk hos Magnum Racing -98 så brände jag tre vändor med nya mappar från BSR innan vi hittade exakt rätt.

/Göran

Fekzen skrev:
.
Det gör att man erhåller lite lägre grundeffekt, men i och med att man kan ladda mer istället så blir slutgiltiga resultatet bättre.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Okej, tack för alla förslag, jag ska ta och kolla upp med mekonomen om det ingick någon tänings förändningar i de chippet dem satte i.

Är det någon som vet vad det är för bränsle tryck från 945 ltt -96 orginal?
För de nya Gröna R 968 spridarna ska ju vara upp till 3 Bar, vore ju bekvämt om jag slapp byta bränsle pumpen.

Jag har fått ett antal erbjudande på lämpliga turbos, men vet inte vilken man ska ha med tanken på kvalite och effekt:

Turbo GT32 3000:-
Garret t04b (med effekt grenrör) 4000:-
Garret t04e (med effekt grenrör) 4500:-
T19 (Ny) 7500:-

040 RedLine
1 219 Inlägg
30 maj 2010
Bara du kör med 98oktan och lite kallare stift tror jag inte du behöver byta tändchipp:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Jag kör endast W Power 99% smile

040 RedLine
1 219 Inlägg
30 maj 2010
Brownie940 skrev:
Jag kör endast W Power 99% smile

Ännu bättre;)