5080
Sök

Sugtrimma b234. behöver hjälp.

RMR-Crew
478 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Tja tja.
Tänkte bygga trevlig 16v sugmotor och skulle behöva expert hjälp med en hel del frågor. wink

Tänkte jag skulle köpa ett b234 block, byta lager, packningar osv..
Skulle behöva lite tips på vad man ska köra med för stakar, vev, och kam.
Kan man köra den smidda veven och M-stakarna från b23 som folk brukar prata om? med 16v kolvarna då förstås.
Skulle behöva nån sida man kan köpa 16v insug till weberförgasare med.
Skulle gärna vilja få upp volymen lite på motorn också, iaf upp till 2,5 liter. hur gå till väga?

Detta blir ett budgetbygge, ska bli så billigt och roligt som möjligt.

tips och trix mottages varmt. smile

10 287 Inlägg
28 maj 2010
"Does not compute".

Trimma 16V så att det ger något som märks - kostar bra med pengar.
Låt oss säga 500 -1000kr/hkr.
Så 200Hkr: 20 - 40.000 kr

Är du beredd att börja trimma för sådana summor?

Du kan titta på inlägg nr 14 här för att få tips:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 79&p=1

/Göran

kawiZz skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

936 Inlägg
28 maj 2010
kawiZz skrev:
Tja tja.
Tänkte bygga trevlig 16v sugmotor och skulle behöva expert hjälp med en hel del frågor. wink

Kan man köra den smidda veven och M-stakarna från b23 som folk brukar prata om? med 16v kolvarna då förstås.
Skulle gärna vilja få upp volymen lite på motorn också, iaf upp till 2,5 liter. hur gå till väga?

Det är väl förvisso rätt tänkt att renovera bottendelen på motorn före trimning. Men det blir inte budgetbygge då.
Hur stort effektkrav har du?
Håller du fan på dig och inte varvar så mycket, då kan du komma väldigt långt med orginaldelarna. Det är varvtalet som tar kol på i stort sett alla motorer.

Lägg pengarna på ett bra portning och och ventilsätesjobb. Ett riktigt grenrör och insug. OCH ett par kammar som jobbar bra på det varvtalet som du vill köra på. Då kan du göra det med någolunda budget.

Mer volym är förvisso trevligt, men grunden är ändå att det andas bra. Får du inte flås med orginalvolym så blir det inte bättre med stor volym heller, Så ta det som steg 2.

Mats

4 001 Inlägg
28 maj 2010
som Mats757 skrev så är original botten helt ok upp till ca 7500 rpm (finns dom som varvar längre med original men där blir det mer på chansning).
Det är portning och bra kammar tillsammans med t.ex ett par vettiga förgasare eller insprut med separata spjäll som kommer att ge effekten

Kolla med Sten Parner, han har en del 16V insug har jag för mig, du lär behöva typ 50mm förgasare, kammar har både Enem och Motordesign Sweden

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 maj 2010
mats757 skrev:
kawiZz skrev:
Tja tja.

Det är väl förvisso rätt tänkt att renovera bottendelen på motorn före trimning. Men det blir inte budgetbygge då.
Hur stort effektkrav har du?
Håller du fan på dig och inte varvar så mycket, då kan du komma väldigt långt med orginaldelarna. Det är varvtalet som tar kol på i stort sett alla motorer.

Lägg pengarna på ett bra portning och och ventilsätesjobb. Ett riktigt grenrör och insug. OCH ett par kammar som jobbar bra på det varvtalet som du vill köra på. Då kan du göra det med någolunda budget.

Mer volym är förvisso trevligt, men grunden är ändå att det andas bra. Får du inte flås med orginalvolym så blir det inte bättre med stor volym heller, Så ta det som steg 2.

Mats

Du har helt rätt, mer volym är ju steg 2

MEN vill man skippa mellansteget så gör man allt i ett svep. Om du optimerar motorn för originalvolymen, och sedan ökar volymen, så måste man ju börja om och fila. Så mitt förslag är att sikta på målet direkt istället för att gå mellanvägen för då sparar man mycket tid och pengar.

RMR-Crew
478 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
tackar för alla svar.
Men är det nån som vet om stakarna och veven passar fint i b234 motorn?
Och hur mkt kan jag plana toppen innan ventilerna kysser kolvarna? beror ju helt klar på hur tjock topppackningen är med, men säg 1.5mm packning.

mvh

4 001 Inlägg
28 maj 2010
kawiZz skrev:
tackar för alla svar.
Och hur mkt kan jag plana toppen innan ventilerna kysser kolvarna? beror ju helt klar på hur tjock topppackningen är med, men säg 1.5mm packning.

mvh

finns som jag ser det ingen anledning att byta veven och angående toppens planing så får man inte gissa sig till någonting om du nu ska försöka att bygga på en hyfsad seriös nivå.
jag tror att packningen är 0,8 mm

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

RMR-Crew
478 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
kolvas skrev:
kawiZz skrev:
tackar för alla svar.

mvh

finns som jag ser det ingen anledning att byta veven och angående toppens planing så får man inte gissa sig till någonting om du nu ska försöka att bygga på en hyfsad seriös nivå.
jag tror att packningen är 0,8 mm

Hade just tänkt att slippa det där med gissandet, därför jag frågar.. hehe
Kanske får ta och mäta med lera när jag väl har skaffat motorn.
Senast redigerat av kawiZz (28 maj 2010)

Sök