Köpte bil idag, upptäckte att koppling var slut efter köp..... vad ska jag göra?

Andromeda Rumpmas
28 maj 2010 · 3 860 Inlägg

ritzg60 skrev:
Köpte bil idag och upptäckte ganska omgående att kopplingen slirar.
Skit dåligt av mig att inte upptäcka detta innan, men var väldigt halt och blött ute så det var
svårt att testa bilen riktigt.

När jag säljer bil säger alla att det är så viktigt att skriva kvitto så att inte köparen kan komma sedan och kräva ersättning för något,

Nu är det så att det skrevs inget kvitto mellan oss, gynnar detta mig? Kan jag på något vis kräva pengar för ny koppling?... eller är det helt kört?  Han visste om det till 100%, hade bara en jävla tur att det spöregna.

Mvh

Säljaren får enligt lag inte dölja fel, och kan bli dömd att ersätta dig för fel han rimligen känt till och som kraftigt påverkar bilens värde. Du har ju däremot inget kvitto, och kan således inte ens redogöra vad du betalt för bilen. Det har en viss betydelse eftersom det du betalade kan anses vara en så låg summa för bilen att du borde förstått att skicket inte var det bästa. Du skriver ju inte ens i posten vad det var för bil, och vad du betalade för den.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
ritzg60
30 maj 2010 · 17 Inlägg

Tack för alla seriösa svar som svarade på själva frågan. Bilen gällde en Toyota supra Mkiv.

Mazda 3 MPS (2008)
Germax
30 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Ett kvitto gynnar alltid köparen, speciellt vid bilköp där du kan styrka att du köpt bilen om han hävdar att du snott den. Vilket som så kvittar det, du kan inte göra ett skit. Bara inse att du är lurad, blåst och han är jätteglad att du inte kollade att bilen var ok.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang