6285
Sök

Ang dumpvenil saab 9-5 -01 SE COMBI

671 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
tja får min nya bil nu till veckan och tänkte höra om vad jag ska ha för dumpventil i den på en lättrycksturbo öppen eller återcirkulerande?  vill gärna ha en med tratt som pyser högt  men jag vet inte om båda går  eller vad är skillnaden. men tala gärna om för mig vilken jag ska ha och bilen är orginal för övrigt. tack

206 Inlägg
30 maj 2010
Du ska inte ha varken öppen eller återcirkulerande.. Går på T5 (Röd kassett) inte på T7 (svart kassett)

82 Inlägg
30 maj 2010
Återcirkulerande eftersom att det är original samt att det är bättre för motorn.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 maj 2010
T7 motor = Luftmassemätare, altså ska du ha en återcirkulerande, ingen poäng i å byta ut den som sitter på från fabrik om du inte gjort nått annat med motorn.
Om du vill få ut lite dumpljud så ska du slänga på ett öppet luftfilter istället, då hörs dumpljudet ur det, dock inte så högt pga. att den sitter långt från returanslutningen och du kör med lågt tryck, men nått pys borde det lä bli iaf.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

206 Inlägg
30 maj 2010
Genom att montera ett filter på bypassen och/eller montera ett öppet filter istället för luftrenarburken så får man ett litet pysljud. Hur stort detta pysljudet kommer att bli och dess karaktär, avgörs av många faktorer, men till huvudsak av storleken på laddtrycket.

Så det blir nog inte mycket till pysljud på en LTT

671 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Kax skrev:
Du ska inte ha varken öppen eller återcirkulerande.. Går på T5 (Röd kassett) inte på T7 (svart kassett)

okej vad är då skillnaden  eller  varför går inte det:|

206 Inlägg
30 maj 2010
å de bilar som det sitter en luftmasse/mängdmätare på så är det inte rekomenderat att använda en dump då motorn "blir av med" den luften
som luftmasse/mängdmätaren beräknade bränsleblandningen på. Detta resulterar att bilen går fett (får för mycket bensin)
Detta kan skada katalysatorn och bilen går sämre. LMM har alltså som uppgift att registrera insugningsluftens värden, för att därefter anpassa bränslemängden så att blandningen blir optimal. Mätvärdet registreras redan innan aggregatet, vilket givetvis ställer till problem om du felaktigt monterar en öppen avlastningsventil, alltså en som skickar ut luftflödet ut i tomma intet. Bränsleblandningen är ju givetvis anpassad för det uppmätta luftvärdet och om det försvinner ur systemet uppstår givetvis felaktiga värden. När bränslet levereras förväntas det ju att motsvarande luftmängd finns kvar i systemet. Vad som sker i en sådan situation är att motorn förses med en för fet bränsleblandning. Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt.

206 Inlägg
30 maj 2010
karlsson_1984 skrev:
Kax skrev:

okej vad är då skillnaden  eller  varför går inte det:|

Bilar med T5 motor, 9000 och NG900/OG9-3 98-00 har ingen LMM

671 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Pukadjuret skrev:
T7 motor = Luftmassemätare, altså ska du ha en återcirkulerande, ingen poäng i å byta ut den som sitter på från fabrik om du inte gjort nått annat med motorn.
Om du vill få ut lite dumpljud så ska du slänga på ett öppet luftfilter istället, då hörs dumpljudet ur det, dock inte så högt pga. att den sitter långt från returanslutningen och du kör med lågt tryck, men nått pys borde det lä bli iaf.

har dock en trimbox ligger  och skräpar men vet inte om det finns nåt i den.

men är det så att en orginal dump kallas för återcirkulerande  då det inte finns nåt hål som det pyser ur förutom genom filtret då

och en öppen för att det finns hål med antagligen tratt på och på så vis hörs mycket mer.

men om man nu skulle strunta i luftmassemätaren skulle det gå då

206 Inlägg
30 maj 2010
vaad menar du med att strunta i lmm:en?

671 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Kax skrev:
å de bilar som det sitter en luftmasse/mängdmätare på så är det inte rekomenderat att använda en dump då motorn "blir av med" den luften
som luftmasse/mängdmätaren beräknade bränsleblandningen på. Detta resulterar att bilen går fett (får för mycket bensin)
Detta kan skada katalysatorn och bilen går sämre. LMM har alltså som uppgift att registrera insugningsluftens värden, för att därefter anpassa bränslemängden så att blandningen blir optimal. Mätvärdet registreras redan innan aggregatet, vilket givetvis ställer till problem om du felaktigt monterar en öppen avlastningsventil, alltså en som skickar ut luftflödet ut i tomma intet. Bränsleblandningen är ju givetvis anpassad för det uppmätta luftvärdet och om det försvinner ur systemet uppstår givetvis felaktiga värden. När bränslet levereras förväntas det ju att motsvarande luftmängd finns kvar i systemet. Vad som sker i en sådan situation är att motorn förses med en för fet bränsleblandning. Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt.

ok då begrep ja lite mer

Mångsysslare
162 Inlägg
30 maj 2010
Det BLIR fel cod  om man har en öppen dump på T7 " svart tändkasset"
På grund av den förklaring som Kax skrev ovan.

SKALL ALLTID VARA ÅTER CIRKULERANDE. 

Men det går att använda en med hårdare fjäder. Och med öppet filter så kommer man att få ett karaktäristiskt dump ljud.

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure

206 Inlägg
30 maj 2010
Det finns nått som kallas för "hybridventil" som dumpar hälften av returluften. Då borde det ju "bara" bli hälften så fel. Men det är inget jag rekommenderar iaf.

671 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
ok får köra med filtret bara men frågar man inte får man inget veta. tackar för bra svar.

men som jag förstår så sitter det en t7 motor i den skulle jag tex kunna skaffa en fulltrycksturbo då ohc montera dit  den   direkt  eller är  detta omöjligt då man kanske lär byta allt typ

Mångsysslare
162 Inlägg
30 maj 2010
Kax skrev:
Det finns nått som kallas för "hybridventil" som dumpar hälften av returluften. Då borde det ju "bara" bli hälften så fel. Men det är inget jag rekommenderar iaf.

Har tyvärr erfarenhet av att även den ger fel cod.  "motor lampa"
ALLTID åter cirkulerande

Mvh Pure

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure

206 Inlägg
30 maj 2010
Pure skrev:
Kax skrev:

Har tyvärr erfarenhet av att även den ger fel cod.  "motor lampa"
ALLTID åter cirkulerande

Mvh Pure

Tack, då är den borta oxå smile

karlsson_1984 skrev:
ok får köra med filtret bara men frågar man inte får man inget veta. tackar för bra svar.

men som jag förstår så sitter det en t7 motor i den skulle jag tex kunna skaffa en fulltrycksturbo då ohc montera dit  den   direkt  eller är  detta omöjligt då man kanske lär byta allt typ

Keh?

671 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
nja nu är ju inte jag nå haj på det här men man ska väl lära sig. så det folk kallar för ltt och fulltryckare  menas väl med turboaggregat eller är jag ute o cyklar

206 Inlägg
30 maj 2010
nja, man får ju ingen "fulltryckare" bara för att man byter turbo.

Full/lätt beror ju bo hur mycket Turbon Laddar.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 maj 2010
karlsson_1984 skrev:
nja nu är ju inte jag nå haj på det här men man ska väl lära sig. så det folk kallar för ltt och fulltryckare  menas väl med turboaggregat eller är jag ute o cyklar

Det betyder bara att bilen inte laddar mycket när det är T7 vi snackar om, chippa bilen så ska den börja ladda på som en fulltryckare. På äldre motorer (T5) saknade LTT turbos magnetventil till å styra laddtrycket så dom höll sig på grundladtrycket hela tiden och fulltryckare hade dessa och laddade högre tryck vilket resulterade i mer effekt, T7 har olika varianter av programvara (och andra turbon till Aero tex.) men alla modeller har alla komponenter du behöver för att få ut mer effekt.

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=4

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

671 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
okej.. sen tänkte jag montera dit sportfiltret idag men kunde inte se någon luftburk  på 9-5 det enda jag såg var en fet slang med några grunkor på som gick in mot framskärmen. så sitter den inbyggd där då

Sök