Polisbil krockade med cyklist på cykel väg vems fel blir de?

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
3 juni 2010 · 1 123 Inlägg

En 14-årig cyklist krockade med en polisbil på¨cykel vägi Vivalla(örebro motsvarade rosengård)
http://na.se/nyheter/2.2503/1.848545-14 … i-polisbil

min fråga är vems fel blir de?
är de cyklisten eller polisen?

Senast redigerat av _lee_jr (3 juni 2010)

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
KHRacing
3 juni 2010 ·

Svensk trafiklagstiftning säger att det är polisbilens fel.

Du kan lika gärna stå på en bro med cykeln i händerna & hoppa ner framför en bil, det är ändå helt o hållet bilistens fel.

DÅ... cyklister går under markeringen: oskyddad trafikant.

IMPRAZERN Intresseklubben
3 juni 2010 · 673 Inlägg

som KHRacing säger, låter sjukt men det är faktiskt sant.. Du som bilförare är alltid skyldig.. ovs om ajg slänger mig framför din bil i sista sekund så ska du köra i det läget så du alltid kan bromsa.. Så sjukt, men sant.. så ovs polisbil eller vanlig person så är det den som sitter i bilen och kör som ska ha ögonen öppna på självmords människor smile

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
LocKtar Herr
3 juni 2010 · 1 722 Inlägg

_lee_jr skrev:
En 14-årig cyklist krockade med en polisbil på¨cykel vägi Vivalla(örebro motsvarade rosengård)
http://na.se/nyheter/2.2503/1.848545-14 … i-polisbil

min fråga är vems fel blir de?
är de cyklisten eller polisen?

"Cykeln var enligt uppgift helt intakt." big_smile bra skribent, får me det viktigaste lixom...

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Aga_Diff Bärs!
3 juni 2010 · 3 456 Inlägg

LocKtar skrev:
"Cykeln var enligt uppgift helt intakt." big_smile bra skribent, får me det viktigaste lixom...

Bra där, Blev lite orolig där ett tag. wink

Låter ju lite som i "Kops" när reporten frågar poliserna vad som kommer hända med alla skrivbord... tongue

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
epapower
3 juni 2010 · 593 Inlägg

Lär vara polisen som åker på det.., köra på en cyklist är bland det värsta man kan göra i trafiken. Typ 1/20 fall som bilföraren INTE åker på det.

Ta bara som exempel när jag var 16år och åkte epa, så kom en galning på cykel i en skymd kurva på fel sida (åkte mot mig). Han åkte rakt in i fronten på epan och flög över huven och landade vid vänster framskärm.

Då polisen kom hävda att de va klockrent vem som gjort fel, men va osäker på vad f-bolaget skulle säga.

Mkt riktigt åkte ja på det, fick 4500kr i självrisk+1200kr i ungdomssjälvrisk och gick inte överklaga.
F-bolaget hävda likt  ovannämde att cyklist går som "oskyddad trafikant" och därmed blir bilföraren vållande också, vadå skumt?

Står man vid ett rödljus och en cyklist kör in i sidan på dig, så åker man på det också. För då skulle man ha backat undan (häva f-bolaget), enda chansen att slippa undan är om cyklisten blir nedsläppt me fallskärm ovanifrån sa de.

Edit: kör aldrig på en cyklist!!

eXtrinity
3 juni 2010 · 53 Inlägg

Ja man kan ju fundera på varför det inte finns körkort för cyklister. Om jag kör mot rött och krockar så åker jag på det. Om cyklisten kör mot rött och kör in i mej så åker jag på det. Känns stabilt.

Sen kan man ju fundera på varför denne 14-årige cyklist inte såg en stor polisbil? Vad hade hänt om det var en barnvagn som denne unge herre drog över?

Man får inte tänka för mycket på sånt här för att hålla ner den personliga aggressionsnivån. Visst man blir förbannad över att cyklister är heliga i trafiken och att dom alltid har rätt men man kan tyvärr inte göra något åt våra kära politiker som kom på detta från första början.

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
3 juni 2010 · 1 123 Inlägg

så i denna fråga är polis fel?
jag har för mig att polis är inte som vanliga människor inför lagen?
och få man som polis kör på cykeln väg?
har sett många gånger att poliser kör på cykel väg....

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
eXtrinity
3 juni 2010 · 53 Inlägg

Zadran skrev:
Visst, Det finns många dumma cyklister men det många säger visar ju att ni inte är speciellt smarta. Man ska vara såpass erfaren när man kör bil att man ska ha koll på vart cyklister kommer ifrån. Ja de kan ju vara vad som helst, inte bara cyklister. Är det skymt så kan man ju inte komma där med full fart. Ser du inte vad cyklisten tänker göra så får man sänka farten så man kan stanna oavsett vad dem gör.
Så, Kör inte fort där det finns andra.

Om vi tar topicen... Vem har sagt att polisen körde fort? Klart man ska hålla ner hastigheten men eftersom att man alltid får skulden oavsett vad som händer med en cyklist så anser jag att det är fel att kalla oss som inte gillar cyklister för "inte speciellt smarta". Om du åker 5 km/h och det blåser in en cykel i närmare 30 km/h i sidan på bilen och cyklisten bryter armen så är det du som förare som åker på det om du inte får cyklisten att erkänna skriftligt.

peegee Forummoderator
3 juni 2010 · 2 924 Inlägg

Jag kan inte låta bli att fundera på om det nu varit 14-åringen som var skyldig, hur blir det då när han inte är myndig, får föräldrarna straffet (böterna)?

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
epapower
3 juni 2010 · 593 Inlägg

Zadran skrev:
Visst, Det finns många dumma cyklister men det många säger visar ju att ni inte är speciellt smarta. Man ska vara såpass erfaren när man kör bil att man ska ha koll på vart cyklister kommer ifrån. Ja de kan ju vara vad som helst, inte bara cyklister. Är det skymt så kan man ju inte komma där med full fart. Ser du inte vad cyklisten tänker göra så får man sänka farten så man kan stanna oavsett vad dem gör.
Så, Kör inte fort där det finns andra.

Härligt att de finns personer som du, som aldrig gör fel..

Kan säga att en a-traktor inte gör mer än 30km/h om du inte visste det (ja, jag åkte spärrat då ja va rädd om lämpet) och då ja smällde hade ja kanske max 10km/h.. är det full fart??, tillägga är att hade ja stått helt still hade de typ blivit lika illa då cyklisten hade kanske 20-30mk/h, MINST!

Erfaren i trafiken var man väl inte heller när man var 16 år men ja visste vilken sida på vägen man skulle åka på iallafall, vilket cyklisten inte gjorde..

mvh

CarpeDiem German Engineering
3 juni 2010 · 9 083 Inlägg

Vad gjorde polisen på cykelbanan?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
3 juni 2010 · 461 Inlägg

ni får akta er för cyklister.

hade en vän som hade parkerat bilen ( nära trottoaren ), så försökte en cyklist som råkade vara Einstein och trodde att den skulle få plats mellan en bil o trottoaren ( ca 30 cm).

han cyklade rakt in, min kompis åkte på det eftersom han satt i bilen

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
OphanWitehall
3 juni 2010 · 1 335 Inlägg

Tror fan jag ska börja cykla isf för att åka bil... Sen cyklar man in i bilar med flit å blir rik på alla skadestånd! big_smile Fast kan ju sluta riktigt illa också.... sad

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
3 juni 2010 · 461 Inlägg

OphanWitehall skrev:
Tror fan jag ska börja cykla isf för att åka bil... Sen cyklar man in i bilar med flit å blir rik på alla skadestånd! big_smile Fast kan ju sluta riktigt illa också.... sad

kör in i bilen från sida, i ca 5 km/h. ha hjälm o allt annat skydd som du kan ha xD

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
o_lindh
3 juni 2010 · 347 Inlägg

KHRacing skrev:
Svensk trafiklagstiftning säger att det är polisbilens fel.

Du kan lika gärna stå på en bro med cykeln i händerna & hoppa ner framför en bil, det är ändå helt o hållet bilistens fel.

DÅ... cyklister går under markeringen: oskyddad trafikant.

IMPRAZERN skrev:
som KHRacing säger, låter sjukt men det är faktiskt sant.. Du som bilförare är alltid skyldig.. ovs om ajg slänger mig framför din bil i sista sekund så ska du köra i det läget så du alltid kan bromsa.. Så sjukt, men sant.. så ovs polisbil eller vanlig person så är det den som sitter i bilen och kör som ska ha ögonen öppna på självmords människor smile

Har ni några belägg för era påståenden eller bara gissar ni?

Eisenhut
3 juni 2010 · 1 827 Inlägg

peegee skrev:
Jag kan inte låta bli att fundera på om det nu varit 14-åringen som var skyldig, hur blir det då när han inte är myndig, får föräldrarna straffet (böterna)?

Är man inte straffmyndig är man inte straffbar för någonting. Ingen, inte ens föräldrarna kan ta på sig ett "brott" någon annan gjort.

OnTopic: Bara jag som ser framför mig att polisen inte riktigt höll gånghastighet?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
sk8ville
3 juni 2010 · 653 Inlägg

Eisenhut skrev:

peegee skrev:
Jag kan inte låta bli att fundera på om det nu varit 14-åringen som var skyldig, hur blir det då när han inte är myndig, får föräldrarna straffet (böterna)?

Är man inte straffmyndig är man inte straffbar för någonting. Ingen, inte ens föräldrarna kan ta på sig ett "brott" någon annan gjort.

OnTopic: Bara jag som ser framför mig att polisen inte riktigt höll gånghastighet?

Jo föräldrarna får skiten isf, annars hade ju alla småungar kunnat springa runt o göra allt möjligt som är olagligt o sen blir ingen straffad för det. Hur logiskt hade de vatt? De har bestämt att föräldrarna får straffet fram tills barnet blir straffmyndig för att föräldrarna ska hålla koll på sina ungar.

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
gamlingen
3 juni 2010 · 5 198 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Vad gjorde polisen på cykelbanan?

Allmän patrullering,, vilket gör att polis får köra där dom behöver köra...

Kinshi
3 juni 2010 · 139 Inlägg

_lee_jr skrev:
En 14-årig cyklist krockade med en polisbil på¨cykel vägi Vivalla(örebro motsvarade rosengård)
http://na.se/nyheter/2.2503/1.848545-14 … i-polisbil

min fråga är vems fel blir de?
är de cyklisten eller polisen?

Och vad är det för poäng att påpeka vivalla är örebros motsvarade rosengård ? hur hjälper det att poängtera det i tråden, gör det nån skillnad ?? kommer folk kanske ha mer förståelse för det eller så ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang