Polisbil krockade med cyklist på cykel väg vems fel blir de?

Andromeda Rumpmas
7 juni 2010 · 3 860 Inlägg

Det har att göra med att en bil är försäkrad, men en cykel saknar alltid trafikförsäkring. Det enda sättet att reglera skadan på blir därmed genom bilens försäkring. Cyklisten slipper i de flesta fall mycket riktigt ansvar vid en olycka pga att man alltid ska kunna stanna för oväntade hinder över den vägsträcka man kan överblicka. Om cyklisten gör en ren lagvidrighet som att t ex cykla över ett övergångsställe rakt in i di stillastående bil, eller cykla mot rött så har ju cyklisten vållat olyckan enligt polisen. Men FB kan bedöma skuldfrågan på ett helt annat sätt än polisen, och kom ihåg att cyklisten inte har någon trafikförsäkring att reglera skadan med,så du som bilist kan vara tvungen att köpa en ny cykel åt idioten som cyklade ut på övergångsstället i 30 km/h två meter framför dig skymd av buskar. Man kan dock naturligtvis stämma cyklisten på självrisken om man orkar.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Slash Saabifierad
7 juni 2010 · 2 026 Inlägg

Om det anses bli polisens fel, kan inte poliserna hävda att dom var på tyst utryckning och på det sättet mena att dom skulle ha fri väg? Jag påstår inte att det är så utan det är en fråga.

Hur är det där förövrigt, fast vid synlig utryckning om polisen kör med blåljus och en cyklist kör in i dom exempelvis att cyklisten kört mot rött, vems fel blir det då?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
7 juni 2010 · 3 929 Inlägg

Slash skrev:
Om det anses bli polisens fel, kan inte poliserna hävda att dom var på tyst utryckning och på det sättet mena att dom skulle ha fri väg? Jag påstår inte att det är så utan det är en fråga.

Hur är det där förövrigt, fast vid synlig utryckning om polisen kör med blåljus och en cyklist kör in i dom exempelvis att cyklisten kört mot rött, vems fel blir det då?

Du får ju också ha i åtanke att allt sådant spelas ju in. alltså samtalen om dom ska på tyst utryckning eller bara patrollera.
Och då blir det ju lite klurigt att försöka luras lite smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
johnny blade
7 juni 2010 · 269 Inlägg

Det känns som om det överdrivs en del här.En bekant fick en cyklist rätt i sidan på sin bil i en korsning,där var det iaf cyklisten som fick pröjsa (självrisken antar jag).

o_lindh
7 juni 2010 · 347 Inlägg

johnny blade skrev:
Det känns som om det överdrivs en del här.En bekant fick en cyklist rätt i sidan på sin bil i en korsning,där var det iaf cyklisten som fick pröjsa (självrisken antar jag).

Jag håller med, fullt med folk i denna tråden som inte har en aning om vad dom snackar om.

caromania Forummoderator
7 juni 2010 · 9 296 Inlägg

Jag har fått lära mig att polisen får göra "vad de vill" under utryckning så länge inget händer. Tex om de kör mot rött att om nåt händer så är det polismannens huvudvärk. Men säker är jag inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KHRacing
7 juni 2010 ·

o_lindh skrev:

KHRacing skrev:
Svensk trafiklagstiftning säger att det är polisbilens fel.

Du kan lika gärna stå på en bro med cykeln i händerna & hoppa ner framför en bil, det är ändå helt o hållet bilistens fel.

DÅ... cyklister går under markeringen: oskyddad trafikant.

IMPRAZERN skrev:
som KHRacing säger, låter sjukt men det är faktiskt sant.. Du som bilförare är alltid skyldig.. ovs om ajg slänger mig framför din bil i sista sekund så ska du köra i det läget så du alltid kan bromsa.. Så sjukt, men sant.. så ovs polisbil eller vanlig person så är det den som sitter i bilen och kör som ska ha ögonen öppna på självmords människor smile

Har ni några belägg för era påståenden eller bara gissar ni?



Läs det två första orden i min text ovan.

KHRacing
7 juni 2010 ·

Eisenhut skrev:

peegee skrev:
Jag kan inte låta bli att fundera på om det nu varit 14-åringen som var skyldig, hur blir det då när han inte är myndig, får föräldrarna straffet (böterna)?

Är man inte straffmyndig är man inte straffbar för någonting. Ingen, inte ens föräldrarna kan ta på sig ett "brott" någon annan gjort.

OnTopic: Bara jag som ser framför mig att polisen inte riktigt höll gånghastighet?

Jo  det går faktiskt.. cykelhjälms lagen straffar föräldrar till barn under 15.

Senast redigerat av KHRacing (1 augusti 2010)

KHRacing
7 juni 2010 ·

o_lindh skrev:

johnny blade skrev:
Det känns som om det överdrivs en del här.En bekant fick en cyklist rätt i sidan på sin bil i en korsning,där var det iaf cyklisten som fick pröjsa (självrisken antar jag).

Jag håller med, fullt med folk i denna tråden som inte har en aning om vad dom snackar om.

kul att du försöker dumförklara folk du ej känner, samt att du ej vet vad du talar om tyvär.

Försöäkrningsbolgaen gentemog trafiklagen, har olika skilldrignar, så enkelt är det

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 juni 2010 · 5 650 Inlägg

johnny blade skrev:
Det känns som om det överdrivs en del här.En bekant fick en cyklist rätt i sidan på sin bil i en korsning,där var det iaf cyklisten som fick pröjsa (självrisken antar jag).

nä är att när de är cykelns fel så går de på den som cyklars hemförsäkring blev på körd av en cykel med förra bilen mitt under en högersväng dumfan trodde man kunde köra om på insidan hade dock tur snuten va i den korsningen med men blev inga skador på bilen så de blev inget fast snutarna tvingade oss och skicka in skade anmälan iaf och på de brev man fick stog de att hade de tex blitt omlack av dörr skärm lr dyligt hade de gått på pundaren på cykelns hemförsäkring . för de va hans fel

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
trippelturbo Trucker
7 juni 2010 · 2 710 Inlägg

Kinshi skrev:

_lee_jr skrev:
En 14-årig cyklist krockade med en polisbil på¨cykel vägi Vivalla(örebro motsvarade rosengård)
http://na.se/nyheter/2.2503/1.848545-14 … i-polisbil

min fråga är vems fel blir de?
är de cyklisten eller polisen?

Och vad är det för poäng att påpeka vivalla är örebros motsvarade rosengård ? hur hjälper det att poängtera det i tråden, gör det nån skillnad ?? kommer folk kanske ha mer förståelse för det eller så ?

Håller med! Mkt dåligt påhopp. Blir folket mindre värda för det eller? Är området mindre värt? Då kan vi börja snacka om grannfejderna uppe i lappland.. Pekar inte ut ngt folk eller individ utan menar att det inte har NÅN betydelse om vart en kommer ifrån! Rosengård eller Haparanda, skillanden är att media tjänar på att sprida skit om Rosengård. Intressant när invandrarna bränner bilar, midnre intressant när svenskarna inte vågar gå ut pga grannen i Haparanda!

Dela fakta, inte propaganda!!

Fart missbrukare
o_lindh
7 juni 2010 · 347 Inlägg

KHRacing skrev:

o_lindh skrev:

johnny blade skrev:
Det känns som om det överdrivs en del här.En bekant fick en cyklist rätt i sidan på sin bil i en korsning,där var det iaf cyklisten som fick pröjsa (självrisken antar jag).

Jag håller med, fullt med folk i denna tråden som inte har en aning om vad dom snackar om.

kul att du försöker dumförklara folk du ej känner, samt att du ej vet vad du talar om tyvär.

Försöäkrningsbolgaen gentemog trafiklagen, har olika skilldrignar, så enkelt är det

Tror du att du kan skriva vad du vill och hänvisa till svensk trafiklagstiftning? Länka till det då och bevisa vad du skriver.

Att tro att man kan bete sig hur som hellst bara för att man är "oskyddad trafikant" är rent ut sagt korkat.

Muttley
7 juni 2010 ·

IMPRAZERN skrev:
som KHRacing säger, låter sjukt men det är faktiskt sant.. Du som bilförare är alltid skyldig.. ovs om ajg slänger mig framför din bil i sista sekund så ska du köra i det läget så du alltid kan bromsa.. Så sjukt, men sant.. så ovs polisbil eller vanlig person så är det den som sitter i bilen och kör som ska ha ögonen öppna på självmords människor smile

Nu är jag sen i diskussionen.
Men du hårddrar de extremt. Om du hoppar ut framför mig i sista sekund och du avlider så ryker inte jag på det. Hände i närheten här för många år sedan och föraren åkte självklart inte på ett skit.

Men när de är på övergångställen cykelbanor och där oskyddade rör sig så åker man på det såklart.

volvoentusiasten
7 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Här finns en härlig sida för er som tycker att bilföraren gjorde fel!

http://cyklanu.blogspot.com/

Dock tycker jag nog att alla anser att det är polismannens fel bara för att han var Polis...

Polismannen var tjänsteutövande på cykelvägen och stod i princip still, alltså gjorde han bara sitt jobb, svårt att bötfälla honom för det...?

KBerglund Bilskadeentusiast
7 juni 2010 · 291 Inlägg

Ja dom kanske behöver köra på gång/cyklbanan men då ska dom köra sakta också! Skulle villja vända på det "polisbil krockat med cyklist" och inte "cyklist krockat med polisbil" som det står i artikeln.

skydark
7 juni 2010 · 375 Inlägg

Men vad gjorde polisen på cykelvägen då?

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
volvoentusiasten
7 juni 2010 · 4 005 Inlägg

skydark skrev:
Men vad gjorde polisen på cykelvägen då?

tjänsteutövning, mer behöver vi inte veta. De får vara där.

KHRacing
7 juni 2010 ·

2ooSX skrev:
Visst, lagen kanske säger, om man läser mellan raderna att det är bilistens fel om man cyklist står på en bro och hoppar ner me cykeln i hand att de blir bilistens fel, men så funkar det ju aldrig i verkligheten.. aldrig att en chockad bilist som kört i 90 km/h hamnar i en sån situation blir fälld.. de är ju ganska uppenbart vems fel det är.

exakt, jag har BARA skrivit vad lagen säger, inget annat

Andromeda Rumpmas
7 juni 2010 · 3 860 Inlägg

KHRacing skrev:

o_lindh skrev:

johnny blade skrev:
Det känns som om det överdrivs en del här.En bekant fick en cyklist rätt i sidan på sin bil i en korsning,där var det iaf cyklisten som fick pröjsa (självrisken antar jag).

Jag håller med, fullt med folk i denna tråden som inte har en aning om vad dom snackar om.

kul att du försöker dumförklara folk du ej känner, samt att du ej vet vad du talar om tyvär.

Försöäkrningsbolgaen gentemog trafiklagen, har olika skilldrignar, så enkelt är det

Instämmer. Polisens (lagens) och FB's åsikt går ibland isär. FB delar inte alltid ut ansvar för olyckor enligt lagboken. Och vad säger dig Johnny Blade, att jag saknar kunskap om fordonsförsäkringsbranschen? Cyklisten måste dömas för vårdslöshet för att kunna lagligen krävas på självrisken. Sedan kan det naturligtvis vara så att man krockar med en felsvängande cyklist som vill göra rätt för sig, men det är en annan sak.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
eXtrinity
8 juni 2010 · 53 Inlägg

Va väl ett tag sen dom la upp en motion i vår kära riksdag om att cyklister skulle få cykla mot enkelriktat? Kommer att bli jättebra när man inte kan känna sig säker i någon situation inne i stan. I Karlstad så vet inte cyklister i allmänhet hur man vrider på huvudet så helt från ingenstans kan det segla ut en cykel framför bilen.

DOCK! så måste cyklister dra cykeln över övergångsstället så det är en utav väldigt få situationer man kan klara sig undan i om man kör på en cyklist. Gjorde precis så och fick rätt direkt av polisen då cyklisten sa klart och tydligt vid snabbförhöret att han hade cyklat över övergångsstället rätt IN i min bil. Stod stilla för att släppa fram en fotgängare när han krokade i mina extraljus, åkte i backen och bröt armen. Hade han istället hävdat att han hade gått över med cykeln brevid sig så hade jag åkt på det.

Men polissituationen då... Om polisen hävdar att dom stod stilla och att ungen säger att han cyklade in i en stillastående bil? Fungerar ju faktiskt så att även om en bil är kraftigt felparkerad och man kör på den så åker man ju på att betala skadorna på den felparkerade bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang