Hejsan!
Det här blir min första post, please be gentle with me...
Jag har en Honda Civic 92:a som för tillfället är utrustad med en Pioneer DEH-1300R6 CD-stereo på 4x45 w rms samt Hondas två original dörrhögtalare. Stereon i sig är det nog inget fel på (har hört att Pioneer är bra prylar), men högtalarna låter skit. Sprakar och har sig, knappt någon bas eller midrange att tala om... Var antagligen inte särskilt bra ens när de var nya och har definitivt inte blivit bättre med åren, så nu är jag på jakt efter högtalaruppgradering. Saken är dock den att jag för det första har ganska ont om pengar, och för det andra har jag dålig (ingen) koll på vad som är bra eller dåligt när det gäller billjud. Så därför vänder jag mig nu till er, i hopp om att ni kan guida mig till en vettig och samtidigt billig setup som kan göra musikupplevelsen i min bil lite mer behaglig.
Jag är ingen audiofil, och jag njuter heller inte av att dunka på utav bara h*lvete. Men jag uppskattar en trevlig basgång (Jag gillar bas, men inte bara högt dunkdunk liksom) och en fin balans mellan hög-, låg, och mellanregister, och kan någon gång ibland tänka mig att vrida upp volymen lite (dock inte så att dörrar och baklucka flyger iväg). Kan någon vänlig själ tala om för mig vad jag bör köpa för att åstadkomma detta?
Jag har som sagt dålig koll på vad jag ska titta efter... Bör jag fokusera på nya högtalare eller bör jag titta på baslåda/slutsteg också? Är det bra att leta begagnat eller är det en osäker affär att köpa ljud i andra hand? Kan man få bra grejer nytt som samtidigt är billigt? Vi snackar nu en väldigt stram budget, maximalt ca 1500-2000 kr. Men det ska som sagt inte vara något värstingljud heller, jag vill bara kunna njuta av min musik utan att behöva störa mig på taskig ljudkvalitet helt enkelt. Så jag hoppas att det kan lösa sig.
Jag har försökt söka på ämnet men inte hittat något som besvarar mina frågor till hundra procent, så jag hoppas att det går bra att jag lägger upp en egen tråd.
Snälla hjälp mig!
Mvh Anton.
Senast redigerat av Bushido (4 juni 2010)