4831
Sök

Behöver hjälp med att hitta billigt samt högkvalitativt ljud...

31 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Hejsan!

Det här blir min första post, please be gentle with me...

Jag har en Honda Civic 92:a som för tillfället är utrustad med en Pioneer DEH-1300R6 CD-stereo på 4x45 w rms samt Hondas två original dörrhögtalare. Stereon i sig är det nog inget fel på (har hört att Pioneer är bra prylar), men högtalarna låter skit. Sprakar och har sig, knappt någon bas eller midrange att tala om... Var antagligen inte särskilt bra ens när de var nya och har definitivt inte blivit bättre med åren, så nu är jag på jakt efter högtalaruppgradering. Saken är dock den att jag för det första har ganska ont om pengar, och för det andra har jag dålig (ingen) koll på vad som är bra eller dåligt när det gäller billjud. Så därför vänder jag mig nu till er, i hopp om att ni kan guida mig till en vettig och samtidigt billig setup som kan göra musikupplevelsen i min bil lite mer behaglig.

Jag är ingen audiofil, och jag njuter heller inte av att dunka på utav bara h*lvete. Men jag uppskattar en trevlig basgång (Jag gillar bas, men inte bara högt dunkdunk liksom) och en fin balans mellan hög-, låg, och mellanregister, och kan någon gång ibland tänka mig att vrida upp volymen lite (dock inte så att dörrar och baklucka flyger iväg). Kan någon vänlig själ tala om för mig vad jag bör köpa för att åstadkomma detta?

Jag har som sagt dålig koll på vad jag ska titta efter... Bör jag fokusera på nya högtalare eller bör jag titta på baslåda/slutsteg också? Är det bra att leta begagnat eller är det en osäker affär att köpa ljud i andra hand? Kan man få bra grejer nytt som samtidigt är billigt? Vi snackar nu en väldigt stram budget, maximalt ca 1500-2000 kr. Men det ska som sagt inte vara något värstingljud heller, jag vill bara kunna njuta av min musik utan att behöva störa mig på taskig ljudkvalitet helt enkelt. Så jag hoppas att det kan lösa sig.

Jag har försökt söka på ämnet men inte hittat något som besvarar mina frågor till hundra procent, så jag hoppas att det går bra att jag lägger upp en egen tråd.

Snälla hjälp mig!

Mvh Anton.
Senast redigerat av Bushido (4 juni 2010)

Designer.
1 260 Inlägg
4 juni 2010
Slutsteg och nya högtalare skulle jag skaffat. En fördel är om du letar begagnat, då kan man göra fina kap ibland.

Bas är ju viktigt med, men att ha framsystem som sprakar och bas på det är ju ingen höjdare. Då väljer jag hellre ett framsystem som låter bra och skippar basen.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

31 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Slutsteg och nya högtalare skulle jag skaffat. En fördel är om du letar begagnat, då kan man göra fina kap ibland.

Bas är ju viktigt med, men att ha framsystem som sprakar och bas på det är ju ingen höjdare. Då väljer jag hellre ett framsystem som låter bra och skippar basen.

Hej, tack för svar!

Ok, så jag måste ha slutsteg även till vanliga högtalare? 4x45w från stereon räcker inte eller?
Men ok, begagnat funkar alltså. Bra att veta.

Nej, högtalarna ska bytas ut definitivt. Baslåda plus originalhögtalarna vore bara dumt. Tänkte mer om jag bör lägga krutet på framsystemet eller dela upp det lite så att jag har råd med bas och slutsteg också.

Mvh Anton.

136 Inlägg
4 juni 2010
Väldigt stram budget! Skulle försöka att lägga lite mera och då satsa på ett framsystem och ett slutsteg till det. Sedan en riktigt stum montering och dämpning i dörrarna. Pengarna räcker aldrig till bas och baslåda men en riktig montering fram så kommer det finnas bas. sedan så bygger du på med baslåda och slutsteg.
Finns inga 4*45w från spelaren så ett steg behövs.

31 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
justxfun skrev:
Väldigt stram budget! Skulle försöka att lägga lite mera och då satsa på ett framsystem och ett slutsteg till det. Sedan en riktigt stum montering och dämpning i dörrarna. Pengarna räcker aldrig till bas och baslåda men en riktig montering fram så kommer det finnas bas. sedan så bygger du på med baslåda och slutsteg.
Finns inga 4*45w från spelaren så ett steg behövs.

Jag vet, fattig och arbetslös...
Ok, tack för tipsen!
Fast hur menar du med det där sista? Det står på spelaren att den har det så varför skulle den inte ha det?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 juni 2010
4x45W är absoluta max som någonsin går att få ut ur den, då med en väldans massa dist, alltså ingen signal som är direkt användbar för att driva högtalare. Det effektiva effekten (RMS) ut ur en normal huvudenhet är ca 8-22Wrms (en modern ligger närmare 15-22Wrms).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

31 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
4x45W är absoluta max som någonsin går att få ut ur den, då med en väldans massa dist, alltså ingen signal som är direkt användbar för att driva högtalare. Det effektiva effekten (RMS) ut ur en normal huvudenhet är ca 8-22Wrms (en modern ligger närmare 15-22Wrms).

Aha, förstår... Trodde att det var rms med tanke på att det ändå var ganska lågt, men då är jag med. Så oavsett vilka högtalare jag byter till så kommer jag behöva ett steg, korrekt?

http://www.blocket.se/helsingborg/Basar … 10&w=1

Ett tinlysteg på 5 kanaler och 800w totalt, skulle det kunna driva både högtalare och baslåda? Gissar att den femte kanalen är för basen, någon som vet hur mycket effekt varje kanal ligger på?

Säg att steget funkar och att jag köper det och eventuellt en av basarna (förutsatt att det är bra grejor med USB?), då är det 1200 kr bort av budgeten. 800 kr till högtalare, får man bara skit för det eller?

Mvh Anton.

Edit: Tinly verkar vara kinesiskt och inte alltför kraftfullt (4 Ohm: 4 x 35W+1 x 140W, 2 Ohm: 4 x 50W+1 x 140W, Bridge: 2 x 100W+1 x 140W), skiter nog i det. Några förslag på vettiga slutsteg till billiga pengar?

31 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Liten fråga bara: Jag har iso-kablage från min stereo till de befintliga högtalarna, och nu har jag hittat ett steg som har rca-ingångar. Innebär detta att de två är totalt okompatibla eller kan man skarva vanlig linjekabel till rca och sen köra vidare från steg till högtalare på gammalt hederligt vis?

Undrar även om jag kan driva två slutsteg med min stereo? Ett till vanliga högtalare och ett till en liten baslåda menar jag... Funkar det? Jag har som sagt iso-utgång till vanliga högtalare (som jag tänkte driva fyra vanliga högtalare med via ett 4-kanals slutsteg) samt rca-utgång för bakre system från stereon (dit hade jag tänkt koppla baslådan), men jag har till exempel bara en remotekabel. Skulle det kunna gå ändå?

Mvh Anton.

Sök