1649
Sök

Batteriet laddar ur så fort man sätter dit pluskabeln

6 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Har igen koll på hur sånt här fungerar. Laddar upp batteriet och spänningen ligger då på 13volt och håller spänningen bra. Med pluskabeln på plats mäter jag 0,7ampere mellan minuskabel och minuspol. Är 2 säkringar som drar. Innerbelysning och färddatorn. Tar jag bort dessa säkringar sjunker strömmen till 0,005.

Problemet är att spänningen i batteriet sjunker jäkligt fort även om bara pluskabeln sitter i och dessa säkringar bortplockade. På ett dygn är spänningen mellan 9 och 10 volt. Tar jag bort pluskabeln återhämtar sig batteriet lite.

Vad är det för fel?
Senast redigerat av Slowdive (5 juni 2010)

Eliminator
1 441 Inlägg
5 juni 2010
Du har nånting som stjäl ström.
Du har ingen bil upplagd i din profil, men ett tips är att montera på en huvudströmbrytare på minuskabeln från batteriet som du kan slå av när du inte använder bilen. Förutsatt at du inte har larm o andra grejer som kräver ström.
Dels så tror jag att ditt batteri är dåligt, så det är läge att se dej om efter ett nytt.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (5 juni 2010)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

6 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Fast även om jag plockar bort minuskabeln sjunker spänningen. Nånting stjäl ström trots att bara pluskabeln är på. Tar man sedan bort pluskabeln återhämtar sig batteriet lite.

Bilen är en Audi a4 -00.

Eliminator
1 441 Inlägg
5 juni 2010
Ditt batteri är kass, (begynnande kortis i batteriet).

/Tommy.

6 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Mycket möjligt. Är det omöjligt att det kan vara någonting annat? Har tyvärr inte ett annat batteri att prova med. Batteriet är bara drygt 1 år gammalt.

Eliminator
1 441 Inlägg
5 juni 2010
Det låter iofs. konstigt med bara 1 år, då borde du ha garanti kvar,,,,,,
Jag tror till 99% att det är batteriet.

/Tommy.

21 761 Inlägg
5 juni 2010
Om batteriminuskabeln är bortplockad så att absolut ingenting är anslutet på minuspolen, då ska det inte göra någon skillnad när du plockar bort pluskabeln. Det låter väldigt osannolikt enligt mig. smile

Det enda jag kan tänka mig som orsakar en sån sak är att pluspolen har avbrott/dålig kontakt inuti själva batteriet, i så fall är det batteribyte som gäller. Kolla upp med köpstället vad som gäller eftersom batteriet bara är lite drygt 1 år.

6 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Låter bra att det är bara är batteriet. Hittade kvittot och det är ett OKQ8-batteri på 62ah. Det var 2 års garanti på det.

Någon som vet vilket batteri man ska välja istället?

21 761 Inlägg
5 juni 2010
Jag tycker inte att deras batterier borde vara speciellt mycket sämre än andra, men jag har dock inte haft en massa batterier från OK/Q8 så jag vet inte säkert. Om du får ett nytt på garantin så blir det väl deras eget, inte så mycket att fundera på. smile

Sök