Moppe startar inte

Turbomotor volvolover
6 juni 2010 · 667 Inlägg

Tja!

jag vet att ja kanske är lite på fel forum för att få svar på min fråga, men dom där små moppepojkarna på såna forum är inte så duktiga lr så svarar dom inte...  sad men iaf i hopp om att ngn ska kunna hjälpa mig med min moppe som bara står och sammlar dam, så tror jag att ganska många här har haft en moppe och kan ganska mkt smile

men till problemet.
jag har ju som sagt körkort och bil och behöver inte moppen som är en gilera stalker -04 så ja tänkte sälja den, och då testade ja givetvis att starta den och de gick fin fint. ja lät den stå en stund på tomgång men sen bara dog den, och ja såg på tankmätaren att det var lite bensin i den så ja fyllde på och skulle starta men inte fan startade den ;@ så ja ställde in den i garaget igen. efter en vecka så testade jag igen, och den startade utan problem. ja körde en liten runda och pumpade bakhjulet och under tiden så stog den på tomgång, sen körde jag hem igen och på vägen hem så bara dog den, helt utan förvaning, de va precis som om ja vred av tänningen. så när ja kom hem så kollade ja gnistan men de kom ingen alls, ja testade att byta stift men de hjälpte inte heller, och jag har även testat att byta tändspolen men de hjälpte inte heller...
är det ngn här som kanske kan komma med tips och förslag på vad det kan va som är sönder?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
r35pect BMW ///M3
7 juni 2010 · 404 Inlägg

dålig/glapp tändkabel eller tändhatt ? tycker det låter för långsökt att tändplattan skulle vara pajj

är inte alls på hemmaplan när de gäller gilera men antagligen sitter det vacuumstyrd bensinkran och det är ju annars ett vanligt fel på plastraketerna, men de har ju inget med gnistan att göra men som sagt vanligt fel

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
Pendulum
7 juni 2010 · 1 298 Inlägg

Jag har faktiskt en Gilera Stalker kvar från moppetiden tongue
Jag har själv bytt bensinkranen som någon sa. Det är ett vanligt problem. Det kollar du enklast genom att kolla om det kommer fram bensin. Kicka lite/kör på startmotorn och se om det blir blött på stiftet. Då har du soppa. Jag har haft många problem med min egen gilera. Problemet var då istället att vakuumkranen inte stängde alls så moppen blev sur av all bensin. Det är också en möjlighet.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

chrillzter skrev:
Jag har faktiskt en Gilera Stalker kvar från moppetiden tongue
Jag har själv bytt bensinkranen som någon sa. Det är ett vanligt problem. Det kollar du enklast genom att kolla om det kommer fram bensin. Kicka lite/kör på startmotorn och se om det blir blött på stiftet. Då har du soppa. Jag har haft många problem med min egen gilera. Problemet var då istället att vakuumkranen inte stängde alls så moppen blev sur av all bensin. Det är också en möjlighet.

bensin kommer de för stiftet blir dränkt i bensin när man testat några gånger big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

Bullet--- skrev:
kan vara en jordsladd som sitter i motorblocket?
vet ej hur det ser ut på Gilera.. hmm

skulle kunna va de, ja har faktis inte kolla om de finnns ngn jordkabel där, men ja har kollat en som sitter på ramen och den sitter som den ska.. men de borde väl finnas fler jordkablar på moppen som sitter ngn annan stans som kanske inte sitter som dom ska ? smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

laaaarsson skrev:
dålig/glapp tändkabel eller tändhatt ? tycker det låter för långsökt att tändplattan skulle vara pajj

är inte alls på hemmaplan när de gäller gilera men antagligen sitter det vacuumstyrd bensinkran och det är ju annars ett vanligt fel på plastraketerna, men de har ju inget med gnistan att göra men som sagt vanligt fel

nä tändkabeln är som den ska för det har ja testat med en annan oxå och tändhatten med, det är ju inte omöjligt att de är en tändplatt, va de nu är big_smile tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
saab_sonett Handledare
7 juni 2010 · 1 481 Inlägg

Nu är det ju mååånga år sedan man åkte moppe men om jag kommer ihåg rätt så kunde kondensatorn orsaka detta problem. Moppen gick så länge den var kall, men stannade när den blev varm. Om det nu finns konding på en modern moppe.........

Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

saab_sonett skrev:
Nu är det ju mååånga år sedan man åkte moppe men om jag kommer ihåg rätt så kunde kondensatorn orsaka detta problem. Moppen gick så länge den var kall, men stannade när den blev varm. Om det nu finns konding på en modern moppe.........

det vet ja inte om de finns, men gör det de så skulle man ju ta en titt på den

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
r35pect BMW ///M3
7 juni 2010 · 404 Inlägg

Bullet--- skrev:
kan vara en jordsladd som sitter i motorblocket?
vet ej hur det ser ut på Gilera.. hmm

har för mig att det inte sitter någon jordsladd på dessa då tändplattan jordar direkt mot blocket, men jag är inte 100

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
Evil_90 +Uppfinnare+
7 juni 2010 · 643 Inlägg

saab_sonett skrev:
Nu är det ju mååånga år sedan man åkte moppe men om jag kommer ihåg rätt så kunde kondensatorn orsaka detta problem. Moppen gick så länge den var kall, men stannade när den blev varm. Om det nu finns konding på en modern moppe.........

Jag tror inte det finns någon konding på en så ny moped. Dom har väl matning direkt till en CDI-box? Gör rent tändstift först och främst. fila lite mellan elektroderna och se om du får gnista (kan vara en loppa bara)smile

Senast redigerat av Evil_90 (7 juni 2010)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
fredrikwendt Stressad BMW
7 juni 2010 · 120 Inlägg

prova plocka av tanklocket när du kör , händer att det blir vaccum i tanken om det finns skit där och köp nytt tanklock om det är så smile

Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

Evil_90 skrev:

saab_sonett skrev:
Nu är det ju mååånga år sedan man åkte moppe men om jag kommer ihåg rätt så kunde kondensatorn orsaka detta problem. Moppen gick så länge den var kall, men stannade när den blev varm. Om det nu finns konding på en modern moppe.........

Jag tror inte det finns någon konding på en så ny moped. Dom har väl matning direkt till en CDI-box? Gör rent tändstift först och främst. fila lite mellan elektroderna och se om du får gnista (kan vara en loppa bara)smile

'men asså de är inte tändstiftet.. ja har köpt ett nyttoch de hjälpte inte.. jag har även testat med en lika dan tändspole men de funkade inte heller..

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

Bullet--- skrev:

laaaarsson skrev:

Bullet--- skrev:
kan vara en jordsladd som sitter i motorblocket?
vet ej hur det ser ut på Gilera.. hmm

har för mig att det inte sitter någon jordsladd på dessa då tändplattan jordar direkt mot blocket, men jag är inte 100

har en -00 aerox som jag körde förr, hade ett problem en gång jag meckat ner den och sedan satt ihop den, den ville inte starta, fick gnista då och då och iv
bland gick han igång men gick inte att köra, den bara bluddrade.
Så då upptäckte jag en kontakt som går till en jordkontakt på motorblocket, pluggade in den o moppen gick perfekt.lite lurigt ibland smile

vad på ett ungefär satt den på motorblocket?  big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

fredrikwendt skrev:
prova plocka av tanklocket när du kör , händer att det blir vaccum i tanken om det finns skit där och köp nytt tanklock om det är så smile

det har väl inte med gnistan att göra? wink

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

Bullet--- skrev:

Turbomotor skrev:

Bullet--- skrev:

har en -00 aerox som jag körde förr, hade ett problem en gång jag meckat ner den och sedan satt ihop den, den ville inte starta, fick gnista då och då och iv
bland gick han igång men gick inte att köra, den bara bluddrade.
Så då upptäckte jag en kontakt som går till en jordkontakt på motorblocket, pluggade in den o moppen gick perfekt.lite lurigt ibland smile

vad på ett ungefär satt den på motorblocket?  big_smile

den satt jordat på en av bultarna på startmotorn.hittade en bild...
http://image.made-in-china.com/2f0j00mM … Engine.jpg

aha okej big_smile men ja får väl ta och skruva bort lite skit och titta på de snart då   big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
r35pect BMW ///M3
7 juni 2010 · 404 Inlägg

Bullet--- skrev:

laaaarsson skrev:

Bullet--- skrev:
kan vara en jordsladd som sitter i motorblocket?
vet ej hur det ser ut på Gilera.. hmm

har för mig att det inte sitter någon jordsladd på dessa då tändplattan jordar direkt mot blocket, men jag är inte 100

har en -00 aerox som jag körde förr, hade ett problem en gång jag meckat ner den och sedan satt ihop den, den ville inte starta, fick gnista då och då och iv
bland gick han igång men gick inte att köra, den bara bluddrade.
Så då upptäckte jag en kontakt som går till en jordkontakt på motorblocket, pluggade in den o moppen gick perfekt.lite lurigt ibland smile

stämmer bra det när jag tänker efter, plockade själv bort min startmotor på aeroxen och fick lov att jorda mellan block och förgasare smile tur att nån hänger med smile

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

laaaarsson skrev:

Bullet--- skrev:

laaaarsson skrev:

har för mig att det inte sitter någon jordsladd på dessa då tändplattan jordar direkt mot blocket, men jag är inte 100

har en -00 aerox som jag körde förr, hade ett problem en gång jag meckat ner den och sedan satt ihop den, den ville inte starta, fick gnista då och då och iv
bland gick han igång men gick inte att köra, den bara bluddrade.
Så då upptäckte jag en kontakt som går till en jordkontakt på motorblocket, pluggade in den o moppen gick perfekt.lite lurigt ibland smile

stämmer bra det när jag tänker efter, plockade själv bort min startmotor på aeroxen och fick lov att jorda mellan block och förgasare smile tur att nån hänger med smile

men min startmotor sitter inte där den på bilden sitter ;d den sitter inne under utgående axel från veven till variatorn big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

Bullet--- skrev:

Turbomotor skrev:

laaaarsson skrev:

stämmer bra det när jag tänker efter, plockade själv bort min startmotor på aeroxen och fick lov att jorda mellan block och förgasare smile tur att nån hänger med smile

men min startmotor sitter inte där den på bilden sitter ;d den sitter inne under utgående axel från veven till variatorn big_smile

okej, kvittar egentligen var den sitter, hur ser kablaget, har den en seperat jordsladd?

hahha ja du det har ja inte en aning om för ja har inte tittat på de tongue men ja får nog ta tummen ur röven och göra de snart om de ska gå frammåt med den tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
te_wik Forummoderator
7 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Möjligt att det är CDI-boxen som är trasig/glapp.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Turbomotor volvolover
8 juni 2010 · 667 Inlägg

Bullet--- skrev:

Turbomotor skrev:

Bullet--- skrev:

okej, kvittar egentligen var den sitter, hur ser kablaget, har den en seperat jordsladd?

hahha ja du det har ja inte en aning om för ja har inte tittat på de tongue men ja får nog ta tummen ur röven och göra de snart om de ska gå frammåt med den tongue

kanske jag oxå ska göra snart, min aerox har stått nerplockad sen 3 år tillbaka big_smile

hahaha ja de är väl dags för de kanske wink

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang