Skillnad på DLS Reference o Ultimate serien ljudmässigt!

LiNx
7 juni 2010 · 424 Inlägg

Hej!

Står inför ett svårt val utav nya högtalare till bilen!

Har dessa 2 kandidater: DLS Reference RM6.2 och Ultimate Nobelium 5.2!

Har 5,25or nu men kan platsa 6,5or me lite jobb!
Man verkar få rätt mycke för pengarna av RM6.2 har jag hört\läst och Nobelium är himla nedsatt i pris just nu fast de är mindre i storlek o så men de är oxå ett tänkbart alternativ!

Hur är ljudskillnaden mellan dessa 2 klasser lite kort o gott!

Surt att de inte finns nån riktig ljudåterförsäljare i Sthlm som skulle haft dessa uppmonterade!

o_lindh
7 juni 2010 · 347 Inlägg

6,5 tummare har i regel ett ljudmässigt övertag kontra 5,25 tummare. Kan du få plats med 6,5 tum så ska du köra på det helt klart. RM6.2 låter som ett bra val.

LiNx
7 juni 2010 · 424 Inlägg

Absolut, size matters smile

De jag har fått för uppfattning är att Refernece är lite av en kombination av välljud (på en shysst nivå) blandat me högljud och Ultimate är mer välljud på audiofil o inte lika mycke högljud.. de e bara en gissning, kan ha mycke väl fel men därför frågar jag just oxå smile

Är RM6.2 efterföljaren till MS6A?

Horsyhorse
7 juni 2010 · 1 727 Inlägg

o_lindh skrev:
6,5 tummare har i regel ett ljudmässigt övertag kontra 5,25 tummare. Kan du få plats med 6,5 tum så ska du köra på det helt klart. RM6.2 låter som ett bra val.

Det är inte riktigt rätt, oftast har en 5.25 ett bättre mellanregister.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Horsyhorse
7 juni 2010 · 1 727 Inlägg

LiNx skrev:
Surt att de inte finns nån riktig ljudåterförsäljare i Sthlm som skulle haft dessa uppmonterade!

Inte ens PM-shopen???

Pierre "konkurrent" wink

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
kalle_kalle
7 juni 2010 · 2 914 Inlägg

är det någon som säljer dom så tycker jag att du ska be dom sätta upp dom så du får höra vad du vill ha exakt.

LiNx
7 juni 2010 · 424 Inlägg

Har inte vart förbi PM, men dom finns inte på deras hemsida än iaf! Kan ju alltid slå dom en signal!

De där me bättre mellanreg. har jag ingen aning om!
Misstänker att RM6.2orna spelar djupare el mer bas!

För jag kommer montera dom i en 2-sitsig bil, och inte tänkt o köra me baslåda el så!
Så 6,5or är kanske o föredra då om man ska bara ha ett shysst framsystem o bra montering såklart

evilaudio
7 juni 2010 · 16 195 Inlägg

LiNx skrev:
Har inte vart förbi PM, men dom finns inte på deras hemsida än iaf! Kan ju alltid slå dom en signal!

De där me bättre mellanreg. har jag ingen aning om!
Misstänker att RM6.2orna spelar djupare el mer bas!

För jag kommer montera dom i en 2-sitsig bil, och inte tänkt o köra me baslåda el så!
Så 6,5or är kanske o föredra då om man ska bara ha ett shysst framsystem o bra montering såklart

dock kan ett 6,5" kit som spelar djup/mycke bas oxå spela ett "bummligt" mellanregister.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kalle_kalle
7 juni 2010 · 2 914 Inlägg

evilaudio skrev:

LiNx skrev:
Har inte vart förbi PM, men dom finns inte på deras hemsida än iaf! Kan ju alltid slå dom en signal!

De där me bättre mellanreg. har jag ingen aning om!
Misstänker att RM6.2orna spelar djupare el mer bas!

För jag kommer montera dom i en 2-sitsig bil, och inte tänkt o köra me baslåda el så!
Så 6,5or är kanske o föredra då om man ska bara ha ett shysst framsystem o bra montering såklart

dock kan ett 6,5" kit som spelar djup/mycke bas oxå spela ett "bummligt" mellanregister.

borde väl kunna motverka det via att bygga en uträknad låda åt högtalarn??

Lonefox Bad music kills good sound
7 juni 2010 · 7 241 Inlägg

Av de två alternativen?

Nobelium hela dagen.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jimmyostrom
7 juni 2010 · 560 Inlägg

Ja det är den.

Men det är inte mycket likheter mellan dessa kit anser jag.

Dls RM6.2 spöar ordangrant skiten ur MS6A kitet vilken sekund som helt när som helst big_smile

Sjukt bra midbas, bra mellanregister och bra diskant, jag älskar detta kit.

Angående Ultimate Nobelium 5.2 så spöar detta RM6.2 vilken dag i veckan som helst anser jag på alla punkter utom just midbasen.

Du har en midbas som spelar högre i RM kitet och den går oxå djupare. Men i Nobelium 5.2 har du ett mellanregister och diskant som får änglarna att börja gråta av glädje tycker jag.

Valet är enkelt, vill du ha massor med bra och djup midbas så är det RM kitet som gäller, vill du ha mellanregister och diskant som man börjar gråta av så är det Nobelium 5.2 som gäller.

Hade det funnits Nobelium 6.2 för samma pengar så hade valet varit enkelt tycker jag cool

LiNx skrev:
Är RM6.2 efterföljaren till MS6A?

Senast redigerat av jimmyostrom (7 juni 2010)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
o_lindh
7 juni 2010 · 347 Inlägg

Horsyhorse skrev:

o_lindh skrev:
6,5 tummare har i regel ett ljudmässigt övertag kontra 5,25 tummare. Kan du få plats med 6,5 tum så ska du köra på det helt klart. RM6.2 låter som ett bra val.

Det är inte riktigt rätt, oftast har en 5.25 ett bättre mellanregister.

Pierre

Jo, det är rätt. Det har gjorts tester på 6,5 tums kit jämfört med 5,25 tums kit och 6,5 tummaren vann både i välljud och ljudstyrka ganska överlägset.

Senast redigerat av o_lindh (7 juni 2010)

Horsyhorse
7 juni 2010 · 1 727 Inlägg

o_lindh skrev:
Jo, det är rätt. Det har gjorts tester på 6,5 tums kit jämfört med 5,25 tums kit och 6,5 tummaren vann både i välljud och ljudstyrka ganska överlägset.

Den testen vill jag se.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
TT-Avant
7 juni 2010 · 6 851 Inlägg

Horsyhorse skrev:

o_lindh skrev:
Jo, det är rätt. Det har gjorts tester på 6,5 tums kit jämfört med 5,25 tums kit och 6,5 tummaren vann både i välljud och ljudstyrka ganska överlägset.

Den testen vill jag se.

Pierre

+1

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
o_lindh
7 juni 2010 · 347 Inlägg

LiNx skrev:
Absolut, size matters smile

De jag har fått för uppfattning är att Refernece är lite av en kombination av välljud (på en shysst nivå) blandat me högljud och Ultimate är mer välljud på audiofil o inte lika mycke högljud.. de e bara en gissning, kan ha mycke väl fel men därför frågar jag just oxå smile

Är RM6.2 efterföljaren till MS6A?

Nej, det finns ingen sådan skillnad mellan reference och ultimate. RM6.2 ligger högst upp bland  reference högtalarna, nästan ultimate klass med andra ord.

o_lindh
7 juni 2010 · 347 Inlägg

Horsyhorse skrev:

o_lindh skrev:
Jo, det är rätt. Det har gjorts tester på 6,5 tums kit jämfört med 5,25 tums kit och 6,5 tummaren vann både i välljud och ljudstyrka ganska överlägset.

Den testen vill jag se.

Pierre

Gå in på tidningen auto-hifis hemsida och kolla på testen. Det är tidning nr. 6/2004. En mycket välgjord och vetenskaplig test. Läs och lär.

DC4
7 juni 2010 · 170 Inlägg

Tycker personligen det är väldigt stor skillnad mellan R och U-serien, helt annan karaktär

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS
LiNx
7 juni 2010 · 424 Inlägg

Intressant läsning, verkar som ni har även erfarenhet oxå o inte bara gissar er fram smile

Men vi kan ju absolut inte hänga upp oss enbart på högtalarna, för dom måste ju drivas oxå av ett rätt steg oxå för att få ut sin pondus right?

Nobelium 5.2'an blir väl rättvisast med ett Ultimate A2 steg misstänker jag , och enbart denna går ju loss på 4500..

Medan RM6.2'an skulle spela fint me RA25!

Vet inte riktigt hur viktigt de är me att högtalarnas kvalitet ska matcha steget men kan tänka mej att de är rätt viktigt! Precis som materialval & montering har oxå ett stort finger me i spelet!

Så om Nobelium 5.2 är billig just nu, så blir inte de totala kalaset så billigt me matchande steg oxå..

Kanske lutar mer åt RM6.2'an då.. tanke på att jag inte kommer ha nån baslåda heller i min lilla kupe o deras midbas kanske fyller den luckan en aning bara..

Låter detta vettigt?

Senast redigerat av LiNx (7 juni 2010)

o_lindh
7 juni 2010 · 347 Inlägg

Ska du köra bara med framsystem? Ska du inte ha något i bakdörrarna med?

LiNx
7 juni 2010 · 424 Inlägg

Jag har inga bakdörrar smile

Ratt, pedaler, o en motor bakom axeln

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang