Suddig text med DVI/HDMI kabel till tvn

Pontus1991
7 juni 2010 · 423 Inlägg

Var iväg och köpte en DVI till HDMI kabel idag då jag använde VGA förut, ville ha högre upplösning. När jag kopplat in kabeln ifrån mitt ATI HD3800 till 32" samsung lcd full hd tv och valt 1920x1080 upplösning får jag suddig och konstig text, perfekt bild i spel och på film men som sagt dålig text på skrivbord, webbsidor mm. Finns det något man kan göra åt detta?

//Pontus

Senast redigerat av Pontus1991 (7 juni 2010)

Andreas 940 -utan 940
8 juni 2010 · 1 728 Inlägg

Testa TV:ns egna inställningar för skärpa, hjälper inte det kan du prova olika storlekar på texten (håll nere CTRL och scrolla med mushjulet så ändras storleken på webbsidesinnehåll).
Andra saker du kan testa är att ändra uppdateringsfrekvensen samt clear type-teckensnitt.

Pontus1991
9 juni 2010 · 423 Inlägg

Testat allt detta men blir inge bättre, får också konstiga färger samt en 1cm svart ram runt bilden. irriterande!!

S-Severin
9 juni 2010 · 32 Inlägg

Förmodligen overscan i catalyst, ändra till 0 om inte så är det tv:ns pixelmappning som inte är 1:1

Favoritskådespelare Patrick Swayze. Du tog min favorit
hårdrockare, Dio. Du tog en av mina favoritsångare, Michael Jackson.
Så nu vill jag bara... Du ska veta.....att min favoritpolitiker är
Fredrik Reinfeldt... AMEN
Pontus1991
10 juni 2010 · 423 Inlägg

Fick bort ramen runt om efter jag ändrade overscan, dock är texten fortfarande grynig och färgen blir annorlunda.

S-Severin
11 juni 2010 · 32 Inlägg

Klarar tv:n pixelmappning?

Favoritskådespelare Patrick Swayze. Du tog min favorit
hårdrockare, Dio. Du tog en av mina favoritsångare, Michael Jackson.
Så nu vill jag bara... Du ska veta.....att min favoritpolitiker är
Fredrik Reinfeldt... AMEN
Pontus1991
14 juni 2010 · 423 Inlägg

S-Severin skrev:
Klarar tv:n pixelmappning?

Bra fråga, hur kollar man det?

snutte l33t
14 juni 2010 · 65 Inlägg

Låter som pixelmappning. Kolla in teven på prisjakt. Där brukar dom ha specat bra vad den klarar och inte klarar. Pixelmappning är ibland något som bara fungerar över VGA.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang