Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 592 547 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
4 oktober 2010 · 6 474 Inlägg

Carlén skrev:

Volvo544special65 skrev:
Att bara kapa bort dropplisterna på en standard Amazon är oerhört mycket jobb för något som bara ser knäppt ut. Ska man rensa bort dem så krävs det egentligen nåt extra, lite större ombyggnationer...

Vissa Amazoner har ju en kromlist på dropplisten och en sån kan ju dölja lite mindre perfekta lagningar. wink

Instämmer, låt dropplisterna vara kvar, men både farbrorbozze och 68an är så pass duktiga att dom rätt enkelt fixar att laga dom.big_smile

Klart jag ska behålla dom, bara drev på lite där wink
Tyvärr har inte en 1970ans amazon krom på listen så då lär man göra ett seriöst jobb sad

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Knugcab
5 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Jo, det ska passa, Amazonerna blev bara lite förbilligade de sista åren då det liksom blev snikalternativet till 142an... Men visst, det blir ju inte original.

Och jo, de är buliga för det mesta, tacka takräcken för det. sad

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
5 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Men på min är det ju orginal wink Njaa dessa var faktiskt hela på den fronten, men hade väl drattat ett träd på bilarna på skroten...

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
5 oktober 2010 · 6 474 Inlägg

skalman1 skrev:

farbrorbozze skrev:

Carlén skrev:

Instämmer, låt dropplisterna vara kvar, men både farbrorbozze och 68an är så pass duktiga att dom rätt enkelt fixar att laga dom.big_smile

Klart jag ska behålla dom, bara drev på lite där wink
Tyvärr har inte en 1970ans amazon krom på listen så då lär man göra ett seriöst jobb sad

Men passar inte kromet på listerna från dom äldre då?   Eller är du en originaltönt? big_smile

snyggare utan wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
dadde
7 oktober 2010 · 2 164 Inlägg

Jäklar att jag har missat din tråd! jag ber så hemskt mycket om ursäkt!! tongue Jag ska kika in ofta, så jag hoppas på att du bjuder på många fina updates! big_smile Snart drar de igång med Molly igen oxå, ska bara få upp garageportar där hon står nu smile

"Life´s too short to drive a boring car"
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
7 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Haha skäms dadde big_smile Trodde du hade mer koll tongue

Jaa, finns väl inget jättestort att uppdatera med än dock... ena dörren är dock påbörjad slipning, men står på annan ort där det finns riktiga slipmaskiner, och hade tyvärr inte med min kamera smile Men kan berätta att den röda dörren varit röd-blå-beige-grå-lila-grå big_smile Kanske en grå för mycket, men det är alla de lagerna färg jag slipat ner...

Ena skärmen är under bearbetning somsagt wink Bakluckan sen, och sen kaross big_smile

Kanske går ner och fotar lite ikväll för Dadde och Skahlmans skulle då smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Carlén
7 oktober 2010 · 1 801 Inlägg

Jag kan gärna skicka ner mina skärmar o dörrar så spacklar du och gör dom snygga, så kan jag polera din oljesticka som gentjänst smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
7 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Hehe... Uppdateringen dröjer nog tills imån big_smile

Nämen så generöst av dig Carlén smile Det får du gärna göra, så kan jag renovera dem, så har jag ju löst mitt skärmproblem också + att jag får en fräsh oljesticka wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
10 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Har inte hänt så mycket med Amazonen sen sist, det sista som hände var somsagt att ena dörren slipades, men inga bilder på denna...

Därimot knäppte jag lite bilder för att visa hur det ser ut för tillfället smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1005503_gqok38.jpg
Ser ut som det gjort ett tag, fast med bös i bilen wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1005504_wqprr3.jpg
Skärmen som bearbetas, skall bara bli kvitt rosten på insidan(eländig ytrost) så är den klar för slipning och spackling.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1005502_osdnby.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1005505_w0kl2i.jpg
Dropplister som behöver kärlek... -.-

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1005506_d8snha.jpg
Golvet som inte finns, har dock varit vid en riktig plåtsax och klippt till tjockare plåtar till tröskeln!

Står lite still nu på grund av att bruksbilen behöver lite kärlek, skolan tar ju sin tid, och man är inte allt för pigg på kvällarna... Men det kommer smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
dadde
10 oktober 2010 · 2 164 Inlägg

heja heja! big_smile ser bra ut hittills!! big_smile vrom 2011?

"Life´s too short to drive a boring car"
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
10 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Man får hoppas på VROM 2011, tanken är ju att bilen skall vara klar tills sommaren 2011(lite skarpt kanske), men kommer ju inte att stressa ihjäl mig och bara slänga ihop skiten för att få den klar smile

Fyndade i källaren idag, och kolla vad jag fann!:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1005593_3093n8.jpg
Dubbla B18 SU, och lite till wink Med lite tur i bra skick, med tanke på att de ganska troligt inte är använda efter ~1975 big_smile Fattas bara dämpkolvar, och fjädrar till spjällen vad jag vet, inga stora saker smile

Nu blev det roligt igen! Nej det är ju inte mina, det är pappas, men med lite förhandlig så är det nog inga problem att ha dem på Amazonen smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
10 oktober 2010 · 6 474 Inlägg

hahaha ja nu har du verkligen fyndat wink har ett gäng nerplockade B18-su så kolla vad som saknas om du ska använda dom där.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=793501

Senast redigerat av farbrorbozze (10 oktober 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
10 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Kanon Farbrorn, vi skall säkerligen kunna göra bra affärer wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
10 oktober 2010 · 6 474 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Kanon Farbrorn, vi skall säkerligen kunna göra bra affärer wink

Ahh uppdaterade med länk nu smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
12 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

inget nytt på Amazonen idag, men 142an fick sig en tvätt och en tur ut för fotografiering i de fina höstfärgerna smile

https://www1.garaget.org/archive/92/91981/98655/98655-2094513.jpg

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
12 oktober 2010 · 153 Inlägg

Rackarns så fin den var smile

Senast redigerat av Farmer_power (12 oktober 2010)

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
14 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Kul att du tycker det Farmer_power smile

Åter kanon bozze! Att det tyvärr inte blivit några nya uppdateringar på länge är för att jag känner mig ovanligt stressad, och då har jag inte lust med något. Det är prov och projektarbete i skolan, tandläkaren, måste ta mig tid och slutföra mitt rum här hemma, kompisen behöver sin svets snart, och har ju lite kvar, 855an behöver vård(som vanligt) och så vidare, så har inte blivit mycket Amazon på sistone... Men det kommer, var inte oroliga! wink Om någon vill gå till tandläkaren för mig och göra proven så skall det nog bli lätt big_smile

MVH

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
14 oktober 2010 · 6 474 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Kul att du tycker det Farmer_power smile

Åter kanon bozze! Att det tyvärr inte blivit några nya uppdateringar på länge är för att jag känner mig ovanligt stressad, och då har jag inte lust med något. Det är prov och projektarbete i skolan, tandläkaren, måste ta mig tid och slutföra mitt rum här hemma, kompisen behöver sin svets snart, och har ju lite kvar, 855an behöver vård(som vanligt) och så vidare, så har inte blivit mycket Amazon på sistone... Men det kommer, var inte oroliga! wink Om någon vill gå till tandläkaren för mig och göra proven så skall det nog bli lätt big_smile

MVH

tandläkarn kan jag ta hand om wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
M_Back
14 oktober 2010 · 535 Inlägg

Känner igen det där, Volvo1968. Bara tanken av allt som ska göras tar musten ur en.

Motorer utan turbo.....suger!
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
14 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Haha ja det får du gärna göra bozze, jag vill verkligen inte... men man får väl se det som så att går man inte så sitter man där om några år med helkassa tänder..

Aa det är ju tyvärr så, är det mycket runtom så blir det ingen tid till det man vill göra, men man samlar ju lust och inspertation smile Provet är avklarat nu, bara tandläkaren imån, sen blir man nog lugnare!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang