Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 592 540 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
23 december 2010 · 1 479 Inlägg

Tack för alla kommentarer wink

Jo värmegarage är inte dumt, har dock ingen värme som står och håller garaget +20 grader dygnet runt(onödigt att elda för kråkorna, är inte 100% tätt runt dörrarna än så.. men håller +6 grader där om det står i -15grader ute, och kommer ju upp i mellan 6-15 grader när man är där smile Kompressor, alla lampor m.m, det blir mycket värme snabbt ändå wink

Radiokompisarna är Mix megapol för tillfället, underbar julstämning wink Annars blandat rock/ CD skivor smile

Tyvärr inget mer gjort på bilen idag, två Juldagar nu så blir nog inte mycket garage smile Men nu står svets i fokus för att slippa vara beroende av kompisens svets när han behöver den!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
rally-tobbe
23 december 2010 · 1 266 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Tack för alla kommentarer wink

Jo värmegarage är inte dumt, har dock ingen värme som står och håller garaget +20 grader dygnet runt(onödigt att elda för kråkorna, är inte 100% tätt runt dörrarna än så.. men håller +6 grader där om det står i -15grader ute, och kommer ju upp i mellan 6-15 grader när man är där smile Kompressor, alla lampor m.m, det blir mycket värme snabbt ändå wink

Radiokompisarna är Mix megapol för tillfället, underbar julstämning wink Annars blandat rock/ CD skivor smile

Tyvärr inget mer gjort på bilen idag, två Juldagar nu så blir nog inte mycket garage smile Men nu står svets i fokus för att slippa vara beroende av kompisens svets när han behöver den!

Fint som fan big_smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
31 december 2010 · 1 479 Inlägg

Man skulle varit med i slutet på 80 talet, in i en lada efter ett besök hos färghandlarn för att "lacka" om bilen... Man skulle ju behållt färgvalet, bara besiktigat och åkt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1034610_qgzekz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/947888_qtttp8.jpg

Var det någon som drack öl?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/950235_g6spva.jpg
Skall behållas såklart cool

Hade varit grymt kul att träffa på de som var med och åkte och få en historia om bilen big_smile Eller och åka och prata med tidigare ägarens son som hade bilen, han sa inte så mycket när vi hämtade bilen, han skakade väl mest på huvudet att någon ville ha bilen lol

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
6 januari 2011 · 1 479 Inlägg

Var ju ett tag sen man var här, förra deceniumet.. lol

Nej projektet är inte nere big_smile Lite mellandagsuppehåll bara wink

Åkte iväg till en kille här på GORG och köpte lite trevliga delar, man tackar för en god affär!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1037153_vbihbh.jpg
"Ny" front i plåt äntligen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1037156_kh5c2m.jpg
Fyfan vad den ser ut bilen för tillfället lol

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1037158_bo65qs.jpg
Fick även hem Volvo Orginal yttertrösklar big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1037162_ry26rf.jpg
Och så en detalj jag faktiskt tycker gjorde allt mycket roligare, ett klassiskt backljus cool Slipper man det problemet med helröda baklampor! Det är ju kanske inte det snyggaste med lös backlampa, men nostalgi på hög nivå big_smile

Allt för denna gången, kompressorn är nere för reparation vilket har låst allt, snart på gång igen wink

Senast redigerat av Volvo1968 (6 januari 2011)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
ahl_86
6 januari 2011 · 65 Inlägg

Kul med lite nya delar, backljuset är ju lite retro också som sagt cool

mr_yeahman Krom-fascisten
7 januari 2011 · 439 Inlägg

Kommer själv använda en sån gammal halvägg-formad cykellampa som backljus, mycket för att kunna se vad man skall undvika att backa på när det är mörkt ute.

Knugcab
7 januari 2011 · 5 111 Inlägg

Backljus hör ju nästan till.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
rally-tobbe
7 januari 2011 · 1 266 Inlägg

jag har nog 4 orginal centrumkopor till dina ATS fälgar om du är intresserad? smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
7 januari 2011 · 585 Inlägg

Amazonen ser redan bättre ut med min gamla front wink Och backlampan blir nog kanon, lyste som fan när jag provade den tongue

Amazon, den skiljer dig från mängden
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
7 januari 2011 · 1 479 Inlägg

mr_yeahman: Ja haha, det är ju det starkaste argumentet här med wink Hade man inte haft någon större nytta av det så vore det ju väl onödigt att montera tongue

Rally-tobbe, ja jag kanske är wink Beror på pris o skick m.m, blir nog inte ATS'en till våren, men alltid bra att ha wink

Ajjemen volvo___power, fina grejjer de wink Passade förvånansvärt bra, hade räknat med massa rikt för att få ihop allt, men passade perfekt sånär som på vänsta inrästningen mot kaross/innerskärm tongue Sen att de bytt höger innerskärm och inte lyckats riktigt får man väl lösa.. lol

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
7 januari 2011 · 585 Inlägg

Låter bra de, bara kapa bort de där plattjärnet o lägga igen dem två hålen så kommer den bli perfekt(Y)

Amazon, den skiljer dig från mängden
MrCarfreak Gasglad
7 januari 2011 · 3 244 Inlägg

hade vart grymt att svetsa ihopp skärmar och frontplåt så det blir skarvlöst.. fast du är ju en orginalare så är nog en dum idé :p

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
7 januari 2011 · 1 479 Inlägg

Jo fronten verkar vara ett lätt objekt, bara fästerna och hålen somsagt, resten är nog lugnt smile blir nog att skicka iväg fronten och den andra skärmen till blästrarn, om man inte gör det hemma, nackdelen bara är ju att klimatet för tillfället inte tillåter det ute sad Men uppfarten blir ju välsandad iallafall lol

Carfreak, mycket klok man, du har redan svaren på dina egna frågor big_smile Haha nej men som du säger, jag är mer för mild custom som är lätt att åtgärda smile Därimot skall fronten få ögonlock och kanske klarglas som styling wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Carlén
7 januari 2011 · 1 801 Inlägg

Blir fin fint.

_epa_tobbe_
8 januari 2011 · 87 Inlägg

http://returbilen.se/category.html?cate … &anl=1   synd att en kombi har hamnat på skroten de vore nått för dig att köpa delar ifrån men de kanske blir lite långt att åka

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
9 januari 2011 · 1 479 Inlägg

_epa_tobbe_ skrev:
http://returbilen.se/category.html?category_id=6797&anl=1   synd att en kombi har hamnat på skroten de vore nått för dig att köpa delar ifrån men de kanske blir lite långt att åka

MYCKET synd att den hamnat på skroten, såg inte alls dålig ut i jämförelse med många andra sad

Tyvärr lite långt att åka ja, finns ju förvisso bussgods m.m, men finns nog inte så mycket jag kan behöva för tillfället, iallafall inte från en kombi hmm Men tusen tack för tipset, alltid kul att få! smile

Kan lägga upp en liten lista på vad jag kommer på nu kommer behövas till bilen för eller senare, ifall någon som läser och finns i närheten av Göteborg har och vill sälja smile

-Framstolar(2dörrars fällbara), gärna svart galon eller ljus/beige, men går ju självklart med annan färg, bara de är i godkänt skick
-Vindruta, ny
-Tidiga B18 grillen, den som tydligen skall passa i fronten som var 61-70
-Stötfångardelar och horn
-Diverse gummilister, till dörrar, bakrutor(alla 3), bagagelucka m.m..
-Bussningar till fram och bakvagn, nya
-Avgassystem sportvariant, med endast en dämpare är ingen fara!
-Lister runtom?

Ja där finns en liten lista, kan ju säkert byggas på, men det är det jag vet saknas på bilen och som vore bra att ha för att slippa ta delar från vår Andra Amazon.

Hejhej!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
16 januari 2011 · 1 479 Inlägg

Här var det inte nersprunget precis lol

Kan informera alla som kollar in att bilen byggs på(som vanligt wink), men är i ett sådant stadium att inget är värt att visa här smile

Men har iallafall fått ordning på kompressorn så jag kan fortsätta slipandet och kapandet, så vänster ytterströskel är borta, och den nya är till 95% redo att monteras smile Men tog mig an skärminfästningen fram, där tidigare ägare bytt dem, men såklart bytte de inte hela på vänstersidan, vilket nu 20 år senare resulterat i att orginalinfästningen började bli obefintlig smile

Så gick och köpte mig en...nejnej jag köpte inget alls lol Jag tog fram plåtarket och snickrade till rätt bitar själv smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1042205_4keyid.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1042207_s3p97o.jpg
Att man kan lägga 4 timmar på en sån liten bit va yikes Men blev nöjd iallafall, ju mer man finlirar på grundarbetet, destu lättare blir det att få ett fint resultat i slutändan smile Såklart skall det komma in rostskyddsfärg och tektyl invändigt där! Funderar på ett hål som täcks med gummiplugg wink

Allt för idag

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
ahl_86
16 januari 2011 · 65 Inlägg

Ser ju inte så dumt ut wink, kul att det går frammåt smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
16 januari 2011 · 1 479 Inlägg

ahl_86 skrev:
Ser ju inte så dumt ut wink, kul att det går frammåt smile

Tack tack du smile Jo sakta men säkert big_smile Känns bättre att ha gjort allt man kan istället för att blunda för småhålen som inte går att stoppa rosten på smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
16 januari 2011 · 6 474 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Här var det inte nersprunget precis lol

Kan informera alla som kollar in att bilen byggs på(som vanligt wink), men är i ett sådant stadium att inget är värt att visa här smile

Men har iallafall fått ordning på kompressorn så jag kan fortsätta slipandet och kapandet, så vänster ytterströskel är borta, och den nya är till 95% redo att monteras smile Men tog mig an skärminfästningen fram, där tidigare ägare bytt dem, men såklart bytte de inte hela på vänstersidan, vilket nu 20 år senare resulterat i att orginalinfästningen började bli obefintlig smile

Så gick och köpte mig en...nejnej jag köpte inget alls lol Jag tog fram plåtarket och snickrade till rätt bitar själv smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1042205_4keyid.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1042207_s3p97o.jpg
Att man kan lägga 4 timmar på en sån liten bit va yikes Men blev nöjd iallafall, ju mer man finlirar på grundarbetet, destu lättare blir det att få ett fint resultat i slutändan smile Såklart skall det komma in rostskyddsfärg och tektyl invändigt där! Funderar på ett hål som täcks med gummiplugg wink

Allt för idag

billigare än att köpa en balk iaf, om man bortser från arbetskostnaden då big_smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang