12034
Sök

Slutsteg (JBL GTO 755.6) fungerar inte, hjälp snabbt snälla!

31 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
Har precis kopplat in mitt nya ljud, och slutsteget fungerar inte. Det som händer när jag slår på tändningen och stereon går igång (har remotekabeln inkopplad) är att protect-lampan blinkar till en gång och sen inget mer, men det konstiga är att det inte står något om detta fel i manualen. Där står det bara om ifall protectlampan blinkar upprepade gånger med fyra sekunders mellanrum, och detta händer alltså inte. Bara en blink vid uppstart, sen inget. Inget ljud, inget ljus, ingenting. Någon som vet vad det kan vara?
Snabb hjälp vore ytterst uppskattat då jag ska köra hela natten, så det vore trevligt att ha musik då...
Manual finns här för den som vill ha det: http://www.scribd.com/doc/16934550/Jbl- … es-7556755
Mvh Anton.

31 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
Tack för tipset! Men jag hittade felet nu, det var en dålig jordanslutning som var felet bara. Nu funkar det så fint så:)
Tack ändå!
Mvh Anton.

685 Inlägg
13 juni 2010
Bushido skrev:
Tack för tipset! Men jag hittade felet nu, det var en dålig jordanslutning som var felet bara. Nu funkar det så fint så:)
Tack ändå!
Mvh Anton.

Dålig jord är inte "bara". Jorden är den viktigaste delen du har inkopplad till steget!!

Du bör fixa ordentlig jord och skrapa plåtrent där du fäster den. och tänk även på att byta jord kabeln mellan batteri och chassi.

2 665 Inlägg
13 juni 2010
Hur kan man ha så dålig jord så steget inte funkar?

Plåtrent o rejält åtdraget ska det vara. Skruven där bältet sitter fast brukar vara rejäl.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

31 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
Snoogiloo skrev:
Bushido skrev:
Tack ändå!
Mvh Anton.

Dålig jord är inte "bara". Jorden är den viktigaste delen du har inkopplad till steget!!

Du bör fixa ordentlig jord och skrapa plåtrent där du fäster den. och tänk även på att byta jord kabeln mellan batteri och chassi.

Jordstället var bra (bältesbult), det var "bara" fastsättningen av kabeln som var dålig vilket gjorde att steget fick ström men inte tillräckligt.

31 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Hur kan man ha så dålig jord så steget inte funkar?

Plåtrent o rejält åtdraget ska det vara. Skruven där bältet sitter fast brukar vara rejäl.

Vet ej, men jag lyckades. Hade ju bevisligen en sluten strömkrets, men inte tillräckligt bra. Det fixade till sig så fort jag drog åt bulten lite mer.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 juni 2010
Har du gjort rent från färg där kabelskon till jordkabeln sitter då?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

31 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Har du gjort rent från färg där kabelskon till jordkabeln sitter då?

Kabelskon sitter mitt mellan två stycken renskrapade plattor som ligger an direkt mot bulten som i sin tur är fäst rakt ner i ramen, så där bör vara fullt tillräcklig kontakt. Och nu spelar ju steget på hur bra som helst så det ska nog vara bra:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 juni 2010
Men den undre av dom plattorna då, alltså den som sitter mot karossen, har du slipat på undersidan av den samt på lacken på karossdelen under? Bara bulten i sig ger inte jättebra kontakt, det är plåten som ger bra kontakt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

31 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Men den undre av dom plattorna då, alltså den som sitter mot karossen, har du slipat på undersidan av den samt på lacken på karossdelen under? Bara bulten i sig ger inte jättebra kontakt, det är plåten som ger bra kontakt!

Inte mer än där redan var, tyckte inte att det verkade behövas. Varför skulle bulten i sig inte ge bra kontakt? Det är alltså en tjock bult vi talar om, mer än en centimeter i diameter. Det borde väl kunna gå mängder av ström genom en sån?
Angående det där med plåten så kan du ju aldrig få större anliggningsyta än vad du har kabel till, och kabeln ligger tvinnad runt bulten och klämd mellan de två brickorna. Jag har med andra ord anliggning ovanifrån, underifrån och på insidan. Och allt som överförs från kabeln går ju rakt ner i bulten och ut i resten av ramen och karossen via gängorna = enorm anliggningsyta. Så det där med att en bult ger dålig kontakt förstår jag inte...

Men om det skänker dig ro så går jag gärna ut och slipar undersidan också:)
Senast redigerat av Bushido (15 juni 2010)

10 287 Inlägg
15 juni 2010
Det är du som skall sova bra om nätterna ;-)

Är du övertygad om att det bra nu så räcker det nog för dig.

/Göran

Bushido skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 914 Inlägg
15 juni 2010
om du har dålig jord så kan du bränna stereon eller steget,
och då är det bra att lägga lite extra tid och energi på jordkabeln (tycker jag iaf)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 juni 2010
Antar att du inte har alltför grov kabel om du har lindat den runt bulten? Det steget drar ju en del vid full belastning (har själv haft ett) så du bör ha skapligt grov kabel, åtminstone 21mm2 och då bör du använda kabelsko.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

31 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Det är du som skall sova bra om nätterna ;-)

Är du övertygad om att det bra nu så räcker det nog för dig.

/Göran

Bushido skrev:

Tja, jag kan inte se att det skulle vara för dåligt... Som sagt, jag jordar ju rakt i en grov bult (som ju kan liknas vid världens största säkring, dvs det kan gå massor av ström genom den) och jag får ju inte mer kabelyta bara för att jag slipar bort ett stort område färg... Det är ju kabeln som sätter gränsen menar jag, och den kan inte ligga an någonstans mer än den redan gör. Men bara för säkerhets skull så har jag nu gått ut och slipat underlaget, bägge sidor av alla brickor, runt om bulten samt under bulthuvudet. Nu går det bara inte att få bättre jord:D

31 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
om du har dålig jord så kan du bränna stereon eller steget,
och då är det bra att lägga lite extra tid och energi på jordkabeln (tycker jag iaf)

Helt sant, men jag har ju en grov bult som går rakt ner i ramen som jord... Och en stor anliggningsyta från kabeln rakt ner i den. Men det är fortfarande för lite menar du?

31 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Antar att du inte har alltför grov kabel om du har lindat den runt bulten? Det steget drar ju en del vid full belastning (har själv haft ett) så du bör ha skapligt grov kabel, åtminstone 21mm2 och då bör du använda kabelsko.

Jag har en ganska tjock kabel, runt en åtta mm i ytterdiameter. Denna har jag sedan behandlat som så att jag har skalat änden på kabeln, särat på koppartrådarna, tvinnat dem i två halvor, tvinnat ihop ändarna och säkrat med ett buntband, så att jag har ett hål i mitten av kabeln så att säga. Sen har jag trätt på en metallbricka på bulten, därefter kabeln och därefter en bricka till, och sen har jag dragit åt hela paketet ordentligt så att kabeln "plattas ut" (dock ej så mycket att den kläms av). Och detta leder som sagt rakt ner i ramen, och nu är det dessutom slipat plåtrent på och under brickorna samt runt bulten. Borde väl vara en bra jord?
Senast redigerat av Bushido (15 juni 2010)

2 914 Inlägg
15 juni 2010
låt han köra så och om han bränner steget / stereon så får han skylla sig själv, njut av ljudet och kör på

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 juni 2010
Menar du att själva ledaren är 8mm i YD eller är det hela kabeln du menar? Mätte just på en 16mm2 som låg brevid mig och den är över 10mm i YD, ledaren är ca 6,5mm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

31 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
låt han köra så och om han bränner steget / stereon så får han skylla sig själv, njut av ljudet och kör på

Som sagt, trodde att jorden var bra nog och förstår inte riktigt varför den inte skulle vara så heller, men nu är den definitivt bra nog.

31 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Menar du att själva ledaren är 8mm i YD eller är det hela kabeln du menar? Mätte just på en 16mm2 som låg brevid mig och den är över 10mm i YD, ledaren är ca 6,5mm.

Själva koppardelen, med höljet bygger det på ett par milimeter.

Sök