5261
Sök

Mappning volvo s60 t5 års 02

508 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
hej

Jag undrar över vad ni tycker om vtech mappning genom OBD uttagen är dom bra och bra kvalite eller  är dom skit?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juni 2010
?! det är ju främst den som mappar som bestämmer hur bra det blir.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 860 Inlägg
17 juni 2010
Allstå menar du dom färdiga program som finns, typ från BSR eller???

EDIT:
För en "riktig" mappning bestämms ju klart av hur noga o duktig den person/företag som utför mappningen är...
Senast redigerat av spokenratt (17 juni 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

508 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
Jag menar kvalite messigt och är dom bra eller dålig? Jag har en fråga chiptrimma man gör inte via OBD löder man in den eller? en sista fråga finns det klar programvara till volvo s60 t5 i v tech vet nån det?

3 860 Inlägg
18 juni 2010
En s60 lödar du inte alls... Kort sagt så, lödar gör man på äldre bilar. Din s60 programeras/chipas via OBD.
Kvalitat beror ju klart vilken firma man köper av, man får ju vad man betalar för...
Och ja, det finns färdiga till s60. I stort sett har alla seriösa trimmfirmor färdiga program till s60.
Mitt BSR trim är inlagt via OBD, gjorde det själv med hjälp av deras "ppc dosa". Tog någon minut bara sen var det en helt annan bil!

Gå in ock titta på tll ex.
www.bsr.se
Där klickar du på produkter o sen väljer du bil, årsmodell o motoralternativ. då kommer olika steg upp och alla deras program ligger färdiga att köra in via OBD.

Men det finns ju klart fler firmor:
http://www.atechmotor.com/ ( http://www.websitefolder.net/atechmotor/

www.mte.se   ( http://shop.mte.se/ )

Autotech

508 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
ok det vet jag nu. Men jag riktar mot vtech chipp som har en återförsäljare i stockholm som jag funderar göra, men då är ju tanken är deras chipp bra eller skit jag undrar över om nån har gjort sin chippning där?

jag har en volvo s60 t5 250 hk 330 nm års 02 en automat låda geartronic eller vad det heter, jag kollade man får 290 hk och 410nm men om det är så att vtech chipptrimning är bra kvalite då tänkte jag ska jag köra på 290 hk och 410 nm tanken på automat lådan men om man ska jämföra med bsr så får man mer hk nm man får 299hk och 408nm så vad ska jag tänka på för lådan?

724 Inlägg
19 juni 2010
För lådans skull kan du skaffa en x-tra oljekyl och byta olja i lådan lite då och då.
Senast redigerat av volvo-racer (19 juni 2010)

3 860 Inlägg
19 juni 2010
Ja, det kan ju vara lite olika hur firmorna uppmätt effekt också, tittar du till ex vad bsr skriver för orginal effekt på din bil så ser du att det skilljer även där...
BSR säger att du har 260hk orginal på en 03a och att den senare som kom 05 ska ha 268 så det skilljer sig mot vad volvo själva säger. Alltså får man ta dessa siffror med en nypa salt tycker jag.

Sen står det också tydligt precis under effekt uppg att:
*CITERAR*   Notering: Automatic gearbox provides 20Nm less than indicated.   *SLUT CITAT*

Alltså får du dra bort 20 på automaten och hamnar då på 388Nm
Och du får då 299Hk o 388Nm enligt bsr. wink

Hänger du me??

Men från just vtech chip har jag inte hört något alls, inge bra inge dåligt...
Har inte ens hört talas om dom tongue
Kan du länka till ÅF's hemsida??

Autotech

508 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
spokenratt skrev:
Ja, det kan ju vara lite olika hur firmorna uppmätt effekt också, tittar du till ex vad bsr skriver för orginal effekt på din bil så ser du att det skilljer även där...
BSR säger att du har 260hk orginal på en 03a och att den senare som kom 05 ska ha 268 så det skilljer sig mot vad volvo själva säger. Alltså får man ta dessa siffror med en nypa salt tycker jag.

*CITERAR*   Notering: Automatic gearbox provides 20Nm less than indicated.   *SLUT CITAT*

Hänger du me??

hehe visst www.pitstop.se men då är det ju bara dra av 20 nm på vtech chipp men då är ju fråga bsr verkar inte dra ner hk men ska man göra det också vet du nåt?

har nån eller testad vtech chipp eller mappning nån som vet kan kom igen nu.

3 860 Inlägg
19 juni 2010
Nä, det står att man man får 20Nm.. hk är det samma oavsett lådan !

EDIT: Det är INTE alls säkert att det bara är att räkna bort NM på vtech programet!!
Det är inte tvunget att dom har lägre Nm på autmaten för att skona den, företagens mapp skilljer sig med all säkerhet på något vis.
Kanske har dom helt tagit bort momentbegränsning eller liknande!?
För att vara helt säker ska man nog vända sig till dom som gör vtech chip eller fråga återförsäljaren för att vara på den säkra sidan!!!
Senast redigerat av spokenratt (19 juni 2010)

Autotech

Elektriker
718 Inlägg
19 juni 2010
spokenratt skrev:

Hänger du me??

Skrev just om det hära i en annan tråd:P

Självklart visar ju bsr upp dom siffror som är bäst, sen att volvon dom bromsade hade 260hk original betyder ju inte att dom fuskar på nå vis, utan snarare att den bilen helt enkelt har lite mer å köra med original, samma som att nån annan har mindre, sen finns det nog inte många bromsbänkar som visa exakt lika siffror. Alltså jämfört med andra bromsbänkar.

Det står ju "29hp i medeleffektökning eller 14,1%" och det låter ju betydligt mer trolig och är det jag skulle gå efter. Om nån frågar hur mkt effekt jag har i bilen säger jag ju aldrig 265hk utan snarare 250hk plus kanske.

Helt enkelt, bsr, eller maptun eller vem som helst, påstår ju inte att alla volvo, saab, audi ja alla bilar har mer effekt än som står på papperet, utan dom tar ju såklart å visar upp den bil som fått högst slut effekt, å det är ju i de flesta fall den som har mest original. Reklam kallas det smile
Senast redigerat av monno (19 juni 2010)

Som att kasta vatten i sjön.

388 Inlägg
19 juni 2010
volvo-s60-t5 skrev:
ok det vet jag nu. Men jag riktar mot vtech chipp som har en återförsäljare i stockholm som jag funderar göra, men då är ju tanken är deras chipp bra eller skit jag undrar över om nån har gjort sin chippning där?

jag har en volvo s60 t5 250 hk 330 nm års 02 en automat låda geartronic eller vad det heter, jag kollade man får 290 hk och 410nm men om det är så att vtech chipptrimning är bra kvalite då tänkte jag ska jag köra på 290 hk och 410 nm tanken på automat lådan men om man ska jämföra med bsr så får man mer hk nm man får 299hk och 408nm så vad ska jag tänka på för lådan?

Det är inte hk utan vridet nm som inte är bra för lådan om det blir för högt och som någon skrev har dom flesta seriösa företag en momentbegränsning för automater för att skona lådan sen är det inte en dum tanke att kolla upp så oljan i lådan är fräsch eller helt enkelt byta den (oljan alltså).
Senast redigerat av yoppe (19 juni 2010)

Sök