2519
Sök

Vad ska man tänka på vid köp av chippad bil? (Saab 900 -94)

75 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, jag tänkte bara kolla om det är något som kan vara bra att veta att man ska kolla efter när man köper en chip trimmad bil? Eller i största allmänhet vad som är bra att titta efter när man köper en begagnad Saab..?

Mvh


Montör
664 Inlägg
18 juni 2010
#2
En redan trimmad bil brukar ofta vara hårt körd, så se till att vara noga med att kolla så motorn går som den skall, att den inte blå eller vitryker, och att saker och ting under huven är i gott skick.

Detsamma gäller fram-, och bakvagn. Kolla efter glapp i bussningar och leder.

Är bilen från 1994 så har den säkert gått långt, och därmed har du även god anledning att kolla efter ett väldigt glappigt växellänkage också.

Glöm inte att som vanligt på Saabarna kolla efter rost. Främst i dörrar och skärmkanter.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

75 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#3
Den hade gått ungefär 17XXX mil, kopplingen var bytt till hydralisk och växellådan är bytt till en nyare modell... Har ju hört att kamkedjan är ganska dyr att byta, ser man på den om den är sliten om den nu skulle vara det? Gillar inte att köpa trimmade bilar egentligen men den är fin!


Controlled Insanity
41 Inlägg
18 juni 2010
#4
Megalomaniacal skrev:
Den hade gått ungefär 17XXX mil, kopplingen var bytt till hydralisk och växellådan är bytt till en nyare modell... Har ju hört att kamkedjan är ganska dyr att byta, ser man på den om den är sliten om den nu skulle vara det? Gillar inte att köpa trimmade bilar egentligen men den är fin!

17xxx är inte mkt för en ng900.
Men kolla som sagt dom vanligaste sakerna som rost och hur den vart på besiktning innan..
Sen när det gäller trimmet.. Vad är det för trim? Är den mappad eller är det ett standard steg 1-5 trim?
Vad är det för årsmodell? Dom första modellerna hade bekymmer med instrumenthuset att det glappade, så allt slockade för någon sekund och kom sen tillbaka igen. Vilket innebar att Airbag lampan lyste eftersom det blev kabelbrott.. Inte kul att behöva åka till verkstad och släcka den varje vecka! smile

Och har dom bytt till nyare låda så lär du ju inte ha bekymmer med att backväxeln inte går att få i.
Kamkedjan kostar ca 1400kr på Saab för ett komplett kit med ALLT och lite till..! Och det finns alltid någon som kan göra det för en hyffsat billig peng om du inte själv är rädd för att meka lite!

Kolla om den är sliten är väl ganska enkelt men då måste du lossa lite saker först, vilket inte är allt för trevligt och stå och göra framför ägaren.. smile Men du hör annars om det är ett rasslande ljud i vänstra delen av motorn. Men den borde vara bytt vid 17k..!

Annars är det väl samma som alla andra bilar som man kollar på när man köper en bil! smile

Lycka till vid ev. köp! smile

75 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#5
Tack så mycke för ditt svar, väldigt uppsakattat!
Jag kommer lägga upp biler så fort/om jag köpt den! smile


456 Inlägg
19 juni 2010
#6
Nåt du ska kolla om du ska köpa "nyare" 900 är Bromsslangarna fram och även bromsrören.
Samt även bromsrören bak (om du kommer åt)
Bromsslangarna fram brukar rosta sönder vid skarven vid bromsröret. Om det är så dom ser dåliga ut finns det ju prut läge wink
Inte för inte som Saab 900 "leder" körförbudsstatistiken vid besiktning.......

growing old is mandatory growing up is optional


Sök