Våga fråga datorsaker mm

Tribbe SAAB♥SUBARU
12 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Jag har tre identiska minnen. Dom stöds inte av processorn så hela skiten krashade hela tiden... så jag klockade minnena sakta men säkert och körde en natt med memtest. efter en vecka ungefär fick jag ner felen avsevärt och körde sen på i ca 2 månader helt klockrent... sen helt plötsligt så blev det här felet med att datorn inte hittar alla minnena... tror att nya minnen löser problemet men det är ju inte helt gratis..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
IDMUD
13 juli 2010 ·

Tribbe skrev:
Jag har tre identiska minnen. Dom stöds inte av processorn så hela skiten krashade hela tiden... så jag klockade minnena sakta men säkert och körde en natt med memtest. efter en vecka ungefär fick jag ner felen avsevärt och körde sen på i ca 2 månader helt klockrent... sen helt plötsligt så blev det här felet med att datorn inte hittar alla minnena... tror att nya minnen löser problemet men det är ju inte helt gratis..

Om memtest visar fel är det läge att byta minne, även om saker och ting tycks fungera. Går det inte att få nya på garanti? I annat fall testa att ta ut en modul och kör memtest, tills du hittar vilken som är trasig.

Tribbe SAAB♥SUBARU
13 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Som jag skrivit så stöds inte minnena så alla tre ger fel.. det jag undrade var varför datorn hittar alla ibland och ibland bara 2 eller 1 minne.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Frenzy
13 juli 2010 · 121 Inlägg

Tack ni som har svarat men det funkar ändå inte. Nu får jag meddelande om att min epostadress är ogiltig och om jag byter till en annan så får jag besked på att spelets lösenord redan är använt! Jag är nu mycket nära att ge upp.... sad

Non omnia possumus omne
Tribbe SAAB♥SUBARU
13 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Frenzy skrev:
Tack ni som har svarat men det funkar ändå inte. Nu får jag meddelande om att min epostadress är ogiltig och om jag byter till en annan så får jag besked på att spelets lösenord redan är använt! Jag är nu mycket nära att ge upp.... sad

Kört repair?
Wow har ett eget repair program. Det kanske blivit något strul ändå..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Mortalis VW-nörd?
14 juli 2010 · 4 332 Inlägg

Tribbe skrev:
Som jag skrivit så stöds inte minnena så alla tre ger fel.. det jag undrade var varför datorn hittar alla ibland och ibland bara 2 eller 1 minne.

Antingen A eller B
A) Du har fel på minnesbankerna (där du stoppar i minnena)
B) Dina minnen är paj och bör bytas ut

Jag skulle köpa nya och testa, strular de direkt är det ditt moderkort, aldrig processorn som inte stödjer minnen, som bör bytas

Senast redigerat av Mortalis (14 juli 2010)

Tribbe SAAB♥SUBARU
14 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Minnena sitter på rätt plats.
Och svårt att köra memtest då mina minnen inte stöds av processorn.. De kan ju vara hela men kan även vara trasiga svårt att se för mig när jag inte har någon mer burk att prova dom i.. Men jag har kollat upp och sett att dom inte stöds av min processor.. men skulle vara roligt att prova ett par minnen som ska fungera ihop med resten av mitt system.. se om den hittar alla som den ska då eller om det är fel på mitt moderkort..  Men känner inte att jag har råd att köpa några nya just nu.. dator funkar ju klockrent med bara 2gb nu när jag inte spelar..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Mortalis VW-nörd?
15 juli 2010 · 4 332 Inlägg

Det har fortfarande inte med processorn att göra.
Moderkortet som är intressant. Har du modellnummer och tillverkare på både moderkort o internminne?

Tribbe SAAB♥SUBARU
15 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Corsair CMX6GX3M3A1333C9 2 GB DDR3-1333  https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492633
Sitter en sån i slot 1,3 och 5 på den här brädan. http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=iR … templete=2

Men det här kan man läsa om processorn.
System Memory Interface
— Memory controller integrated in
processor package
— 3 channels
— 2 DIMMs/channel supported (6 total)
— 24 GB maximum memory supported
— Support unbuffered DIMMs only
— Single Rank and Dual Rank DIMMs
supported
— DDR3 speeds of 800/1066 MHz
supported
— 512Mb, 1Gb, 2Gb,
Technologies/Densities supported

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Mortalis VW-nörd?
15 juli 2010 · 4 332 Inlägg

Står i moderkortets manual där att Corsair inte stöds, enligt dem.
För processorns skull är det ju bara att köra minnena i 1066mhz istället för 1333mhz, vilket den säkerligen gör också.
Så ladda ner den där pdfen hos moderkortstillverkaren, du hade ju länken där. Så ser du vilka du bör köpa istället

twin_cam Smålänning
15 juli 2010 · 7 877 Inlägg

DDR3-minnen är väll den billiga sorten?

Trodde det var standardiserat inom gränssnittet.
Att ett visst fabrikat inte skulle stödjas tycker jag är skumt hmm Borde ju funka sålänge det är likadana iaf...

Hade en gammal dator där jag hade tre olika storlekar och tre olika fabrikat på minnena, och det lirade perfekt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sweeper Rostskadad
15 juli 2010 · 194 Inlägg

Jag kör inte den med att Asus inte stödjer Corsair minnen? kan inte vara sant.

Står det att moderkortet klarar 1333mhz i frekvens så ska det inte vara några problem, skulle bli överraskad eftersom att det är DDR3 minnen trotts allt. Och sluta tjata att din CPU inte stödjer minnena! det är inte CPUn som bestämmer utan moderkortet.

6 x DIMM, 24 GB, DDR3 2000(O.C.)*/1866(O.C.)*/1800(O.C.)*/1600*/1333/1066 icke-ECC,obuffrat minne


Du kan börja med att byta plats på minnen för att eliminera felet "trasig slot". Vilket operativsystem kör du? om du kör vista eller w7 så kan du testa o köra minnesdiagnostiken för att kolla efter fel.

Prova sist att ta ut alla minnen och starta datorn med ett o kolla, sen testa andra med samma procedur.

Lycka till!

Senast redigerat av Sweeper (15 juli 2010)

Sweeper Rostskadad
15 juli 2010 · 194 Inlägg

Nu är det så att jag har kollat upp lite noggrannare på specsen och såg att det står att den stödjer:

PC3-8500, PC3-10666, PC3-12800, PC3-14400, PC3-16000

Det där med 10666 har frekvensen på 1333mhz sen finns det 10600 och de är också 1333mhz. Dina minnen är 10600 vilket gör mig osäker om de är gjorde för detta moderkortet. Jag fattar inte ens varför det finns minnen på 10666?

Nu är det så att jag inte har lyckats att ladda ner manualen till moderkortet pga asus instabila sida så jag kan inte säga något konkret.

Tribbe SAAB♥SUBARU
15 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Jag har kört minnena ett och ett alla minnena indikerar exakt samma fel i memtest då har de fått gå i memtest 10 sånna där rundor... vet inte hur många timmar det är... det är väll typ 12-15h Var hittar jag minnesdiagnostiken?

Jag har haft det här uppe på sweclockers hemsida men fick inget bra svar där...

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Sweeper Rostskadad
15 juli 2010 · 194 Inlägg

Om du har vista eller w7 som sagt, sök på minnesdiagnostikverktyget i start.

Lite synd att swec inte kunde komma på en lösning, det är inte alltid man har tur och får hjälp (varit med om det enstaka ggr).

Som jag förstått så såg du minnet när du testade en och en.

Jag vet inte om du har läst manualen (vilket är viktigt) men jag hittade detta,
För bästa prestanda om du har 3 minnen så måste du använda slot a1,b1 och c1:
http://pici.se/pictures/zjrcXlOGl.png

Sen har jag hittat listan till minnen som är kompatibla för moderk och det verkar som att dina minnen är med där. Det är iaf 3st med sammanlagt 6gb och med 9-9-9-24 timings aka CL9. Nu vet jag inte vilket part nr du har på dina, det tycker jag du ska kolla upp.
http://pici.se/pictures/orUiVEEHb.png

Kommer inte ihåg 100% var man kollar upp, ska ta reda på det iaf smile

EDIT:

Jo, om du laddar ner CPU-Z, installerar, startar och trycker på fliken SPD. Där står "Part number". I mitt fall är det CM2X1024-6400C4.


Kan ju säga som så att, har du otur så har några eller alla av dina minnen pajat (inte ovanligt). Tex mitt ena paket 2x1gb där en sticka inte fungerade korrekt och datorn dampade imellanåt.

Senast redigerat av Sweeper (16 juli 2010)

Tribbe SAAB♥SUBARU
16 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Jag länkade ju minnena några poster innan här....
Alla mina minnen gav en jäkla massa fel.. men jag höjde spänningen på dom och då blev det endast ett fel som kvarstod och det felet var på alla minnena oavsett om jag körde dom 1 och 1 dual channel eller alla tre.
Jo jag har läst manualen även tittat på filmer på youtube hur andra satt sina minnen..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Sweeper Rostskadad
16 juli 2010 · 194 Inlägg

Det är inte full info på komplett, part nbr står inte bara utskrivet, man måste kolla på program som tex everest eller cpu-z om det inte står på förpackningen när man köper.

Reklamera skitet och säg att du får felmeddelanden när du kör test.

Tribbe SAAB♥SUBARU
16 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Är inte riktigt med på vad du vill veta.. men det här står ju på kompletts hemsida.
CMX6GX3M3A1333C9
DIMM 240-pin
1333 MHz ( PC3-10600 )
CL9 ( 9-9-9-24 )
1.5 V


Everest:
DIMM1: Corsair CMX6GX3M3A1333C9    2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM  (9-9-9-24 @ 666 MHz)  (8-8-8-22 @ 592 MHz)  (7-7-7-19 @ 518 MHz)  (6-6-6-16 @ 444 MHz)
DMI Totalt / Fria minnes uttag    6 / 3  Just nu hittar datorn alla minnen..
Minnes synkning   
@ 666 MHz    9-9-9-24  (CL-RCD-RP-RAS) / 34-74-5-10-5-5  (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
@ 592 MHz    8-8-8-22  (CL-RCD-RP-RAS) / 30-66-5-9-5-5  (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
@ 518 MHz    7-7-7-19  (CL-RCD-RP-RAS) / 27-58-4-8-4-4  (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
@ 444 MHz    6-6-6-16  (CL-RCD-RP-RAS) / 23-49-4-7-4-4  (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)


Vet som sagt inte vad det är du vill se.. jag är inte jätte duktig på det här..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Sweeper Rostskadad
16 juli 2010 · 194 Inlägg

Såg det nu, jävla "dyslexi" skit igen. Ville veta tillverkarens art nr och det stod både på everest, cpu-z och deras hemsida som tur. Dvs:  CMX6GX3M3A1333C9.

Som sagt så tycker jag inte att det ska stå i listan, sålänge det är samma frekvens som moderkortet stödjer så ska det inte vara några problem.

Har du provat minnesdiagnostikverktyget än?

Tribbe SAAB♥SUBARU
16 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Inga fel säger den.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang