Våga fråga datorsaker mm

Gronwalls
18 juni 2010 · 1 808 Inlägg

Hej

Det finns ju en våga fråga billjuds tråd, så nu tänkte jag att man kan skaffa en för dom som inte är så hajj på datorer och tillbehör smile


Min htpc dator har gett upp på nått sätt. när jag startar den så går den igång några sek sen stängs den av bara..
vet inte så mycke mer hur ja ska beskriva det. har testa satt i en XP installations skiva å testa om det var fel på windows men det blir ingen skillnad.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Pontus1991
18 juni 2010 · 423 Inlägg

Skulle kunna vara fel på ram, tanka detta program o bränn på en cd skiva som du stoppar in när du startar datorn.
http://www.memtest.org/#downiso
tryck på Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip), packa upp den med winrar o bränn som startbar skiva med t.ex. nero eller annat brännprogram så hittar den om du har fel på ram minnena.

nonno
18 juni 2010 · 511 Inlägg

Pontus1991 skrev:
Skulle kunna vara fel på ram, tanka detta program o bränn på en cd skiva som du stoppar in när du startar datorn.
http://www.memtest.org/#downiso
tryck på Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip), packa upp den med winrar o bränn som startbar skiva med t.ex. nero eller annat brännprogram så hittar den om du har fel på ram minnena.

kan det int också vara det att biosen har dött?

?
Gronwalls
18 juni 2010 · 1 808 Inlägg

Jag kan ju stoppa in andra minnen iställe å testa så som jag vet att funkar smile

Det vart ingen skillnad att byta ram minnen sad

Senast redigerat av Gronwalls (18 juni 2010)

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Pontus1991
18 juni 2010 · 423 Inlägg

väldigt liten chans tror jag, bara o testa trycka del när datorn startar o se om du kan komma in i bios men ram minnena brukar vara felet när datorn inte vill starta så jag brukar alltid börja med att kolla dem.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 juni 2010 · 1 874 Inlägg

Finns mycket som kan vara fel.

T.ex så kan det vara glapp i något grafikkort, ljudkort o.s.v. Då kan det hända (beroende på datormodell o.s.v) att den stannar vid uppstart och bara startar om sig. Jag hade en dator för några år sedan som var glapp som attan. Så ibland fick jag öppna datorn och trycka på alla kontakter, kort o.s.v... och då funkade den!

Det behöver inte vara det, men det SKULLE kunna vara något sådant. Annars kan det vara så att disken är trasig, minnet är fel, eller vad som.

Hamilton
18 juni 2010 · 8 864 Inlägg

Troligaste orsaken är en för varm processor, ny kylpasta och en bra fläkt löser det problemet.
defekt nätaggregat eller moderkort kan det också vara men jag gissar på processorn.

Fotograf på tierpidag.se
lillnicke lastbilsmekaniker
18 juni 2010 · 226 Inlägg

jag har ett jävligt jobbigt fel med min dator.
den dör när jag kopplar in nått på någon av usb portarna och när jag laddar tunga bildsidor.
nån som har någon idé vad det kan vara för fel?

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.
BMW E30 "m50 turbo" (1983)
Mitsubishi Lancer EVO III "rallybilen" (1995)
attackhamster
18 juni 2010 · 475 Inlägg

Hamilton skrev:
Troligaste orsaken är en för varm processor, ny kylpasta och en bra fläkt löser det problemet.
defekt nätaggregat eller moderkort kan det också vara men jag gissar på processorn.

varm processor?? inte när han försöker starta sin dator wink

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
Hamilton
18 juni 2010 · 8 864 Inlägg

attackhamster skrev:

Hamilton skrev:
Troligaste orsaken är en för varm processor, ny kylpasta och en bra fläkt löser det problemet.
defekt nätaggregat eller moderkort kan det också vara men jag gissar på processorn.

varm processor?? inte när han försöker starta sin dator wink

Bristfällig kylning gör att överhettningsskyddet slår in snabbare än man tror, kan vara värt att kolla upp.
Varit med om det felet vid flera tillfällen

Fotograf på tierpidag.se
attackhamster
18 juni 2010 · 475 Inlägg

Gronwalls skrev:
Hej

Det finns ju en våga fråga billjuds tråd, så nu tänkte jag att man kan skaffa en för dom som inte är så hajj på datorer och tillbehör smile


Min htpc dator har gett upp på nått sätt. när jag startar den så går den igång några sek sen stängs den av bara..
vet inte så mycke mer hur ja ska beskriva det. har testa satt i en XP installations skiva å testa om det var fel på windows men det blir ingen skillnad.

följde fel gör att din dator inte startar... minne.. cpu.. ström kabel saknar till någon fläkt eventuell
dra ut alla "onödiga kablar" till hårddiskar etc du kan starta datorn och få en bild utan kablar till hårddiskarna.  har varit med om att visa fall att datorn är FULL av damm...så blås rent!

i din dator finns det troligtvis 4st lampor ( inte helt säkert att alla har dom )
vid fel så kan dom börja blinka.. man kan läsa av felkoden med manualen.

Senast redigerat av attackhamster (18 juni 2010)

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
myran Foto/Bilnörd
18 juni 2010 · 1 541 Inlägg

Hamilton skrev:

attackhamster skrev:

Hamilton skrev:
Troligaste orsaken är en för varm processor, ny kylpasta och en bra fläkt löser det problemet.
defekt nätaggregat eller moderkort kan det också vara men jag gissar på processorn.

varm processor?? inte när han försöker starta sin dator wink

Bristfällig kylning gör att överhettningsskyddet slår in snabbare än man tror, kan vara värt att kolla upp.
Varit med om det felet vid flera tillfällen

Jag har lyckats med fenomenet att starta upp en burk med dubbla amd xp2400+ utan kylare överhuvetdtaget (ja.. jag hadde hjärnsläpp).

Tror datorn var igång i säkert 20min innan överhettningsskyddet slog ifrån. (vid runt 70c som fortfarande inte är skadligt.)

Därav tror jag på något annat.

Senast redigerat av myran (18 juni 2010)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Hamilton
18 juni 2010 · 8 864 Inlägg

xp2400+ ....mycket vatten har runnit under broarna sedan dom kom.
Dagens proppar blir varma mycket snabbare.

Fotograf på tierpidag.se
Pontus1991
18 juni 2010 · 423 Inlägg

Sant att det kan vara dålig kylning på processorn men hade han inte installerat om xp en gång? det bör ju inte cpun palla isåfall. Tror på moderkortet jag.

lillnicke lastbilsmekaniker
19 juni 2010 · 226 Inlägg

lillnicke skrev:
jag har ett jävligt jobbigt fel med min dator.
den dör när jag kopplar in nått på någon av usb portarna och när jag laddar tunga bildsidor.
nån som har någon idé vad det kan vara för fel?

uppdaterar lite med att den kan ibland dö nästan direkt efter att man slagit på den, ibland kan den hålla en hel dag.

nån som vet felet?

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.
Mitsubishi Lancer EVO III "rallybilen" (1995)
BMW E30 "m50 turbo" (1983)
attackhamster
19 juni 2010 · 475 Inlägg

lillnicke skrev:
jag har ett jävligt jobbigt fel med min dator.
den dör när jag kopplar in nått på någon av usb portarna och när jag laddar tunga bildsidor.
nån som har någon idé vad det kan vara för fel?

det KAN vara minnet. som är dåligt på dom högre ställen.


vetej om vilken dator etc du har
men om du har flera minnen så kan du ta ut lite och testa allt där den brukar dö

men installera sisoft sandra http://download.cnet.com/SiSoftware-San … 56571.html

där finns det ett minne test... om du kör den och den rasar.. då kan det vara minnet.

är det inte minnet som det är fel på så kan det faktiskt vara dina drivers som strular.
kolla i din log historia efter avvikelse.

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
te_wik Forummoderator
19 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Har en gammal HP Nx7300 som bara dog och går inte att starta längre. Varken med eller utan batteri (som iofs är tomt). Datorn får ingen ström och batteriet laddas inte. Har testat kabeln och tranformatorn i en annan dator och där fungerar det.

Säkert någon komponent som brunnit, men vad? tongue Ett nytt moderkort är alldeles för dyrt för att det ska vara lönt att köpa en till en fyra år gammal dator.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Volvobrud83 The one and only ;) Take it or live it :P
19 juni 2010 · 327 Inlägg

te_wik skrev:
Har en gammal HP Nx7300 som bara dog och går inte att starta längre. Varken med eller utan batteri (som iofs är tomt). Datorn får ingen ström och batteriet laddas inte. Har testat kabeln och tranformatorn i en annan dator och där fungerar det.

Säkert någon komponent som brunnit, men vad? tongue Ett nytt moderkort är alldeles för dyrt för att det ska vara lönt att köpa en till en fyra år gammal dator.


Mvh Tommy

Hur har du datorn kopplad till strömuttaget, direkt till vägguttaget eller via en förlängningssladd??
Vad sker när du försöker starta upp laptopen? Blinkar det till i någon lampa eller är den hel död??

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
te_wik Forummoderator
19 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Volvobrud83 skrev:

te_wik skrev:
Har en gammal HP Nx7300 som bara dog och går inte att starta längre. Varken med eller utan batteri (som iofs är tomt). Datorn får ingen ström och batteriet laddas inte. Har testat kabeln och tranformatorn i en annan dator och där fungerar det.

Säkert någon komponent som brunnit, men vad? tongue Ett nytt moderkort är alldeles för dyrt för att det ska vara lönt att köpa en till en fyra år gammal dator.


Mvh Tommy

Hur har du datorn kopplad till strömuttaget, direkt till vägguttaget eller via en förlängningssladd??
Vad sker när du försöker starta upp laptopen? Blinkar det till i någon lampa eller är den hel död??

Nej den är såpass när vägguttaget så originallängden klarar av det. Det händer inget annat än att transformatorn eller va det är börjar kvittra tongue


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Volvobrud83 The one and only ;) Take it or live it :P
19 juni 2010 · 327 Inlägg

te_wik skrev:

Volvobrud83 skrev:

te_wik skrev:
Har en gammal HP Nx7300 som bara dog och går inte att starta längre. Varken med eller utan batteri (som iofs är tomt). Datorn får ingen ström och batteriet laddas inte. Har testat kabeln och tranformatorn i en annan dator och där fungerar det.

Säkert någon komponent som brunnit, men vad? tongue Ett nytt moderkort är alldeles för dyrt för att det ska vara lönt att köpa en till en fyra år gammal dator.


Mvh Tommy

Hur har du datorn kopplad till strömuttaget, direkt till vägguttaget eller via en förlängningssladd??
Vad sker när du försöker starta upp laptopen? Blinkar det till i någon lampa eller är den hel död??

Nej den är såpass när vägguttaget så originallängden klarar av det. Det händer inget annat än att transformatorn eller va det är börjar kvittra tongue


Mvh Tommy

Okej, jag skickar över en felsökningslänk som enbart rör denna modellen så hoppas jag du hittar en lösning...annars är det nog bara att köpa en annan för som sagt att börja byta ut en massa komponenter kostar för mycket.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te … 0259897#A0

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang