ÄLSKAR hans kommentar mot slutet om att ha kondensator för att motverka ljusdippar
Har lite att tillägga kring polvändningen dock. Som synes inga problem så länge man ligger under kondensatorns maximala märkspänning (vad den är gjord för). Vätskan kokar så långsamt att säkerhetsventilen hinner med att släppa ut det övertryck som bildas. Bilen varken ser trevlig ut eller luktar spec. trevligt efteråt dock. MEN kliver man över dess maximala märkspänning så föreligger risken att vätskan kokar för fort och säkerhetsventilen inte hinner med att lösa ut och trycket tar den väg den kan ut (ofast åker ena änden av kondensatorn, men det KAN gå riktigt illa). Dock talar jag om 10x spänningen som exempel. Vet av erfarenhet att en kondensator med maxspänning på 20V INTE mår bra av att matas bakvägen med 200V......det small fint. Jo vi blev demonstrerade detta då jag gick el/tele i gymnasiet och vi fick även prova själva.
Men summan av min monolog kring detta är kort och gott: Använder ni en kondensator se för F*N till att koppla den rätt även om det inte finns ngn risk att den "sprängs" av 12V. Det luktar illa och bilen är svår att få ren efteråt