2715
Sök

Hur många batterier kan man sätta i innan man bör byta generator?

90 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
Tja

Har ingen aning om vad för generator som sitter i saaben, en 9000 cse 2,0. Men skulle den klara att ladda upp tre nya likadana "fritidsbatterier" tudor 75ah? Vet inte mer exakt vad dom heter men ska ta reda på det smile

SM-Guld Easca dBL Unlimited 2010
Lowe @ Team1
PB: 151,1dB @ 46Hz

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juni 2010
Om du inte har fler förbrukare än original så javisst! Men om du ska (som jag antar) stoppa i en del ljud så är det omöjligt att svara på om generatorn orkar med eller ej, det beror på hur mycket ström grejerna drar. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

90 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du inte har fler förbrukare än original så javisst! Men om du ska (som jag antar) stoppa i en del ljud så är det omöjligt att svara på om generatorn orkar med eller ej, det beror på hur mycket ström grejerna drar. smile

Japp!, blir nog ett steg från 1000-2200 watt rms 1 ohm som vill ha ström smile

Lowe @ Team1

low_and_loud
21 juni 2010
Generatorn måste ge minst 25% av strömstyrkan i batteribanken dvs har du en generator på 120a så ska det gå att en batteribank på 480 ampere det är vad jag har hört iallafall.rätta mig om jag har fel i detta.

2 103 Inlägg
21 juni 2010
Hade 3 batt i min 945a förrut med en 100 Amp generator å det räckte ju inte långt även om man åkte långt mellan eventen:P

Jag skulle nog rekommendera en Ctek 25000 multi xs batteriladdare så du kan underhålla dom 3 batterier samt att du kan köra 220v om du ska poppa länge wink
//Mvh

2 914 Inlägg
21 juni 2010
ska du lira med prylarna en längre tid eller ska du bara köra till och från jobbet i 10 min??

Superhedde
255 Inlägg
21 juni 2010
För att ge dig ett enkelt svar på din fråga: Ja det går hur bra som helst. Självklart kommer du få massa svar om att du måste uppgradera osv men..

Jag kan av egen lång erfarenhet med bilar med många batterier och många slutsteg säga så här: Har aldrig haft problem med att hålla batterispänningen i dem trots orginalgenerator o tokspelande.

Det går fint med flera batterier utan krångel.

Dock så skulle jag nog hellre satsa på färre men bra batterier av typen AGM framför vanliga fritidsbatterier. Både därför att de lämnar ström snabbare när det behövs vi musikspelande samt för att de även tar laddning snabbare.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (21 juni 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

90 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
Man orkar väl spela max 30 min "högt" wink

Fixar nya såna billigt därför undrade om orginalgeneratorn fungerade till 3 st, han kanske har bättre batterier med. Får se va de blir smile

Tack för svaren!

Lowe @ Team1

21 761 Inlägg
21 juni 2010
Jag har inte stor erfarenhet av byggen med många batterier, däremot tror jag att man kan dela upp detta med "batteribank vs generatorstorlek" i två påståenden:

1. Om en "korvkioskraggare" har en stor sammanlagd batterikapacitet så kommer inte originalgeneratorn att kunna hålla batterierna i bra laddat skick, anledningen är att personen låter batterierna för mycket urladdade i förhållande till hur länge bilen är igång. Personen gör kanske inte heller någon underhållsladdning emellanåt. Här behövs en större generator för att hålla batterierna bra laddade.

2. Om en "tävlingsperson" har stor sammanlagd batterikapacitet så orkar originalgeneratorn hålla batterierna i bra laddat skick, anledningen är att personen använder laddare på tävlingar och inte spelar så mycket med motorn avslagen "vid korvkiosken". Då behöver alltså inte originalgeneratorn jobba hårt med att försöka lada upp batterierna, den behöver bara underhållsladda som vanligt vid körning.

Inte alls säkert att dessa påståenden är korrekta, men jag tycker det ändå ligger en del i det. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 juni 2010)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 juni 2010
Drönirettab skrev:
Jag har inte stor erfarenhet av byggen med många batterier, däremot tror jag att man kan dela upp detta med "batteribank vs generatorstorlek" i två påståenden:

1. Om en "korvkioskraggare" har en stor sammanlagd batterikapacitet så kommer inte originalgeneratorn att kunna hålla batterierna i bra laddat skick, anledningen är att personen låter batterierna för mycket urladdade i förhållande till hur länge bilen är igång. Personen gör kanske inte heller någon underhållsladdning emellanåt. Här behövs en större generator för att hålla batterierna bra laddade.

2. Om en "tävlingsperson" har stor sammanlagd batterikapacitet så orkar originalgeneratorn hålla batterierna i bra laddat skick, anledningen är att personen använder laddare på tävlingar och inte spelar så mycket med motorn avslagen "vid korvkiosken". Då behöver alltså inte originalgeneratorn jobba hårt med att försöka lada upp batterierna, den behöver bara underhållsladda som vanligt vid körning.

Inte alls säkert att dessa påståenden är korrekta, men jag tycker det ändå ligger en del i det. smile

Håller med där, folk frågar ibland om man bytt generator eller så i bilen iom ja har 5 maxxima dc i den, nej det funkar bra som det är brukar svaret bli, iofs glömmer man väl tillägga att jag kör bilen ganska sällan och spelar inte så högt när jag kör utan spelar mest på tävlingarna där den dessutom står med 50A topgear-laddare på vid demo, (om det nu finns ström tillgänglig host host)

Övrig tid står den i garaget med dropp inkopplat till venen (Ctek multi xs25000)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

low_and_loud
22 juni 2010
en viktig sak som man heller inte för glömma är väl att man får byta ut strömkabeln mellan batteri och generator då orginal är för klen.

Sök