Någon som använder inline oljefilter före turbon?

MutatedHero
22 juni 2010 · 19 Inlägg

Vad är era erfarenheter gällande inline oljefilter innan turbon? Vilken modell kör ni? Det finns ju i alla prisklasser från 90kr-400kr men de ser ändå likadana ut i stort sett, även filtrena inuti.
Hur mycket partiklar har ni fått i dessa filter samt ungefär hur ofta kolla ni till dem? Man vill ju inte råka ut för ett blockerat filter så att turbon skär. smile

dundersmurfen smurfidunder
22 juni 2010 · 327 Inlägg

varför?

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
MutatedHero
22 juni 2010 · 19 Inlägg

Då kullagrade turbos är mycket känsligare, samt att de måste köras med restrictor.

twin_cam Smålänning
22 juni 2010 · 7 877 Inlägg

MutatedHero skrev:
Då kullagrade turbos är mycket känsligare, samt att de måste köras med restrictor.

Byt olja tätare och använd bra olja.

Sånt filter tror jag kan innebära risk för att flödet stryps lite...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MutatedHero
23 juni 2010 · 19 Inlägg

twin_cam skrev:

MutatedHero skrev:
Då kullagrade turbos är mycket känsligare, samt att de måste köras med restrictor.

Byt olja tätare och använd bra olja.

Sånt filter tror jag kan innebära risk för att flödet stryps lite...

De ska som sagt bara ha några droppar då och då. Och hitintills har jag bytt olja var 800 mil, precis gått från Mobil1 5w-50 till Castrol Edge Sport 10w-60. Har bara sett en del bilder på folk som fått förstörda turbos även fast de bytt olja ofta, men de kan ju även haft andra fel på sina motorer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang