Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)
  • 111 Följare
  • 805 107 Visningar
  • Projektet avslutat 7 oktober 2012
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
1 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Är det någon som har en bra lösning på hur man ska göra för att kunna komma i baksätet med sittastill-stolar som inte har fällbart ryggstöd?

primeramannen
1 juli 2010 · 907 Inlägg

om du inte har köpt underrede ännu så finns det en modell som gör att man kan fälla fram hela stolen typ det här http://www.rattracing.com/foton/Img_3f4f333af0a68.jpg

Senast redigerat av primeramannen (1 juli 2010)

Dodge Dart "Darten" (1965)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
1 juli 2010 · 3 068 Inlägg

primeramannen skrev:
om du inte har köpt underrede ännu så finns det en modell som gör att man kan fälla fram hela stolen

Aha, se där ja det låter ju fint. Nej jag har inte köpt stolar än, det är ett senare projekt. Just nu satsar jag på väghållning, men det är ju bra att veta till framtiden då ett par riktiga stolar ska i.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Ser ut som det kan bli en uppsättning ATS cup 15" på bilen, vet mer ikväll.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
5 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Har inte hört nåt nytt om fälgarna ännu.. kanske spanar vidare efter några andra, men jag gillade dem så vi får se.

När jag kom hem efter att ha jobbat vaken natt fick jag ett ryck och monterade nyinköpt sängram o sängbord, sen hade jag tänkt städa ur golfen. packade med mig lite rengöringsmedel, dammsugare o annat skoj o mötte upp en peugeotfantast vid biltema, köpte bränslefilter och en cola light.

Blev dock inte mkt städat i bilen, däremot fick fram- och bakkofångare ligga där så det blev snarare mer sketet. Bilen är mkt snyggare utan de mattsvart/gråa kofångarna. Smart som man är så kom jag på efteråt att golfens blinkers sitter i.. ja just det, kofångare.. blev temporär montering med stripes i fronten, HAHA

Imorn ska jag till Bilgunnar o hämta en plastbit för det andra hålet i fronten, sen får vi se vad som händer.. städning kanske tongue

Väntar även på att coilovers och fjäderbensstag ska dyka upp i dagarna. Funderar på att beställa bussningar från bonrath, någon som vet om det är två olika kit till olika delar, eller olika kit till samma delar?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
5 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Tog ett par bilder på bilen precis, dåligt ljus o så.. men man ser att lacken skiftar i kvalitet lite här och där, haha. Sen är det en hel del skit också, speciellt där kofångarna satt.

Imorn ska jag hämta en plastbit till för att sätta för de stora hålen i fronten. De mindre tänkte jag lägga igen och sätta nya blinkers i, här ser man min fantastiskt snygga temporära lösning med originalen tongue haha

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00336.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/front.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
5 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Har även ett par frågor:

1. Byta till singelljus eller inte (klarglas oavsett, förmodligen de med svart men ej kors).
2. Hur tar jag bort sidofästena för kofångarna?
3. Hur löser ni som tagit bort dem blinkersfrågan? Andra mindre eller utanpåliggande skruvade, eller vad?
4. Vinge(n) eller inte på tyskstukad golf mk1?
5. Tonade bakrutor eller ej?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Nu är det spikat, det blir en uppsättning ATS cup 15" med 165/50 runtom.

Bytte lustfilter och bränslefilter igår, de gamla var riktigt sketna så det var bra, idag ska jag sätta i nya NGK-stift också.

Ingen som har någon idé på frågorna ovan?? sad

Senast redigerat av mrpete (7 juli 2010)

SgtCrilly Hemmainstruktör
7 juli 2010 · 641 Inlägg

mrpete skrev:
Har även ett par frågor:

1. Byta till singelljus eller inte (klarglas oavsett, förmodligen de med svart men ej kors).
2. Hur tar jag bort sidofästena för kofångarna?
3. Hur löser ni som tagit bort dem blinkersfrågan? Andra mindre eller utanpåliggande skruvade, eller vad?
4. Vinge(n) eller inte på tyskstukad golf mk1?
5. Tonade bakrutor eller ej?

1. Tycker själv det är snyggare med singelljus om man inte har stora stötfångarna.
2. Våld? Vet ej....
3. Skulle inte någon modell av sidoblinkers passa? Brukar ju sitta med ett plåtclips infällda i hål så slipper du synliga skruvskallar iaf.
4. Den lilla GTI vingen passar nog bra in i tyskstuk också.
5. Om du ska tona så skulle jag köra med en ljus film, ser oftast mycket bättre ut än riktig pilsnerhäck knulltejp tongue

Har du hittat 165/50R15 däck någonstans? Söker själv men inte haft nån tur.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
JofooN Skrap
7 juli 2010 · 2 098 Inlägg

Herre j*vlar vad fin golf du har skaffat dig! avundsjuk.. Tycka till!!

/Jofoon

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Pukadjuret skrev:
1. Tycker själv det är snyggare med singelljus om man inte har stora stötfångarna.
2. Våld? Vet ej....
3. Skulle inte någon modell av sidoblinkers passa? Brukar ju sitta med ett plåtclips infällda i hål så slipper du synliga skruvskallar iaf.
4. Den lilla GTI vingen passar nog bra in i tyskstuk också.
5. Om du ska tona så skulle jag köra med en ljus film, ser oftast mycket bättre ut än riktig pilsnerhäck knulltejp tongue

Har du hittat 165/50R15 däck någonstans? Söker själv men inte haft nån tur.

1. Jepp, blir singelljus då jag hittade en fin grill med VW emblemet (varför ta bort det, fint ju!)
2. Våld var min första tanke.. men verkar som det sitter nån form av pinnar in i hål i plåten.. :S
3. Ja sidoblinkers blir det nog, men måste ha antingen orange glas eller orange lampor va?
4. jag behåller nog min lilla kamei-vinge ja... får väl leka i photoshop o se vad som kan passa sen annars.
5. hehe, ja precis, kanske en lite ljusare blå/grön ton på rutorna vore snyggt.

165/50R15 finns från 428:- st inkl frakt på www.dackonline.se

JofooN skrev:
Herre j*vlar vad fin golf du har skaffat dig! avundsjuk.. Tycka till!!

/Jofoon

Tack så mkt, ja jag är sjukt glad, alla säger att jag gjort ett bra köp så en får va nöjd smile tack tack

MIKK0 Designer.
8 juli 2010 · 1 260 Inlägg

5. hehe, ja precis, kanske en lite ljusare blå/grön ton på rutorna vore snyggt.

Grönt tillsammans med rött är ett riktigt no no! Däremot ljus film som är lite brun/koppar/brons-färgad är snyggt till röda bilar tycker ja smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 juli 2010 · 3 068 Inlägg

MIKK0 skrev:

5. hehe, ja precis, kanske en lite ljusare blå/grön ton på rutorna vore snyggt.

Grönt tillsammans med rött är ett riktigt no no! Däremot ljus film som är lite brun/koppar/brons-färgad är snyggt till röda bilar tycker ja smile

Hehe, jaaa men det beror ju iofs på om man behåller bilen röd eller inte smile Men tack för tipset!

MIKK0 Designer.
8 juli 2010 · 1 260 Inlägg

mrpete skrev:

MIKK0 skrev:

5. hehe, ja precis, kanske en lite ljusare blå/grön ton på rutorna vore snyggt.

Grönt tillsammans med rött är ett riktigt no no! Däremot ljus film som är lite brun/koppar/brons-färgad är snyggt till röda bilar tycker ja smile

Hehe, jaaa men det beror ju iofs på om man behåller bilen röd eller inte smile Men tack för tipset!

Jo, det har du ju rätt i! smile Ska bli roligt att se hur den kommer se ut, fina bilar det där! smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
SgtCrilly Hemmainstruktör
8 juli 2010 · 641 Inlägg

mrpete skrev:
165/50R15 finns från 428:- st inkl frakt på www.dackonline.se

Men bara sommardäck sad Vill ha åretrunt däck, ska ju mest gå som vinterbil ändå.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 juli 2010 · 3 068 Inlägg

MIKK0 skrev:

mrpete skrev:

MIKK0 skrev:
Grönt tillsammans med rött är ett riktigt no no! Däremot ljus film som är lite brun/koppar/brons-färgad är snyggt till röda bilar tycker ja smile

Hehe, jaaa men det beror ju iofs på om man behåller bilen röd eller inte smile Men tack för tipset!

Jo, det har du ju rätt i! smile Ska bli roligt att se hur den kommer se ut, fina bilar det där! smile

Tackar, ja det kommer en update nu! big_smile

Pukadjuret skrev:

mrpete skrev:
165/50R15 finns från 428:- st inkl frakt på www.dackonline.se

Men bara sommardäck sad Vill ha åretrunt däck, ska ju mest gå som vinterbil ändå.

Ah, då är jag med. För mig är det inget bekymmer, fick nämligen med sprillans nya vinterdäck på 13" när jag köpte bilen smile Dock får jag då stå ut med fula vinterfälgar.. tongue

Senast redigerat av mrpete (11 juli 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Så sjukt jävla gött, igår kl 14 gick jag på semester! 5v utan jobb!

Så vad gör man då inte första dagen? Jo man hämtar ut ett paket som anlänt till hemköp frölunda torg!

Främre (övre) och bakre fjäderbensstag
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/stagen.jpg

Började kolla lite på det främre om det fick plats.. då min kylare är bytt till en nyare (mk2?) så sitter expansionskärlet lite lustigt till på fjäderbenstornet. Fick riva av det och kapa av de gamla fästena som inte ens användes innan heller då de som sagt är till en annan bil.

Polaren kapar
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/kapa.jpg

Innan vi satte igång så byttes det tråkiga svarta insugsröret ut till ett blankt rör i aluminium och då såg det ut så här.. just det, jag slängde ut 10-liters spolartanken då pumpen ändå var kass och kofångare borta så ingen spolning behövs där. Blev 1,5l från biltema som funkar kanon!

Förebild, ja jag vet att det är skitigt som satan..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/fre.jpg

När vi plockat av expansionskärlet och drällt lite kylvatten, skruvat på staget o spänt lagom, satt tillbaka kärlet med spännis så blev det lite snyggt iaf smile (dock dålig bild.. samt skitigt..)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/efter.jpg

För att sedan få fast det bakre staget ordentligt var vi tvungna att lossa fjäderbenen i bak, det gick faktiskt relativt smidigt, bara ena nedre fästet vid dämparen kärvade lite. Btw, finns det nåt specialverktyg för att hålla emot när man lossar dämparen ur fjäderbenstornet? En stor skiftnyckel gick iofs bra att hålla den med utan att skada. Bytte till låsmuttrar efteråt också.

Bromstrummorna ganska rostiga o sketna, men körde dremel med scotch brite iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/slipa.jpg

Och sen när stackarn stod där utan tassar passade jag på att måla trummorna med bromsoksfärg, rött var det jag hade o så fick det bli. Trummorna och sköldarna ska ändå bytas framöver.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/mla.jpg

Så blev det med det bakre staget, funderar på att kapa av de utstickande bultarna.. om jag orkar tongue
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/efter1.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Sen gjordes lite andra grejer också. Då jag plockat av stötisarna så uppstår ett par hål i fronten (även bak) och då blinkers sitter i kofångaren fram så måste det ordnas.. satt ju stripade i fronten som snabb nödlösning. Fick tag i en extra täckplast av den här formen:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/grej.jpg
samt nya mindre blinkers och en enljusgrill från en caddy mk1 med emblem. Jag förstår inte varför man vill ta bort emblemet, tycker det ser tomt ut i mitten då.

Före:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Golf.jpg

Ny front, nya blinkers, nya regskyltar, plastbitarna på.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/hej.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Idag gjorde jag slag i saken och rev ut det mesta av all inredning, även golvmattorna och en del isolering. Såg att det låg bitumenmattor över hela golvet när mattan åkt av och drog en suck.. men fick glädjas av att de inte dragit av klisterlapparna på undersidan! Så det var bara o ta ur skiten, väger ju as. Stolarna, baksätet, reservhjulet och allt skräp åkte ur. Gjorde en havlseriös urstädning ur hela kupén och fann endast ett litet litet rosthål i tröskeln vid förarplatsen efter att de spikat fast golvmattan på ett par ställen (är det original???).

Iaf, mattor och lösa delar tvättades och gjordes rent så gott det gick. Men jag testade att slänga i stolarna och bara tygmattorna (de små som man har vid varje sittplats) för att se om det blev mkt mer oväsen, skillnaden var brutalt LITEN förvånande nog, så där finns mkt vikt att spara in på smile

Jag kan iofs tänka mig att det istället blir mkt tystare om man gör en seriös dämpning. Jag hade istället tänkt att ta bort alla rester av bitumen från golvet, ta bort allt som sitter löst tex lite flagor. och sen rugga upp det, tvätta o spruta på sån ljuddämpningsmassa (en tunnare variant, nån som vet vad den heter?) och sen måla golvet svart.

Tyvärr blev det inga bilder idag då jag glömde kameran hemma. Istället beställde jag nya bussningar till hela framvagnen samt nya styrleder. Är det nåt annat man verkligen borde byta när man ändå river?

/Peter

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 juli 2010 · 3 068 Inlägg

Gjorde ett tappert försök i photoshop för att illustrera hur Ats cup-fälgarna kommer att se ut, då hela centrum är lackat svart mot endast ekrarna original. Nice med bred fälgbana smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/atscup15x7svart.jpg
Obs, lånad bild. Tar bort om någon protesterar, hittad genom google.

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang