2514
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 234 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Aha, i see smile

Njae, megalogviewer använder du för att få långa kurvor på rpm, afr, tp, map, pw, dutycycle, etc etc etc.. Man loggar typ ALLA värden. Sen kan man låta programmet analysera allt och släta ut ve-tabellen, vilket jag inte har testat eftersom det kräver reg. O ca 300:-

1 702 Inlägg
15 augusti 2012
Jaha det låter som en bra grej att ha iaf, du låter som värsta proffset nu med alla fina ord;)
Jag måste ju helt enkelt börja lära mig hur man gör med ms.
Men jag antar att det kommer när man ser hur det funkar i praktiken.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Jävligt bra grej faktiskt. Haha, njae men man lär sig ganska snabbt om man inte är helt bakom flötet big_smile

Ja. Jag tycker du kan köra det direkt, tror inte du kommer va nöjd alls med chip o skit ändå, så slipper du lmm o annat bös. Men en ny härva kanske inte är dumt.

1 702 Inlägg
15 augusti 2012
Jag pluggar lite på megatune as we speak hehe, verkar ju va hyffsat lätt ändra lite siffror o skriva lite grejer här o där och sen mappa:) Nej riktigt så enkelt är det ju inte.

Jag vill ändå testa och se så grejerna jag köpt ( steg 3 ) funkar för då kan jag sälja det med gott samvete sen med bevis på att det är helt mm.

Man blir ju bara mer o mer sugen på o slänga i ms:et när jag kollar på dina filmer hur bra det går och fort med.
Jag saknar bara ett rör mellan turbo- luftfilter nu sen kan jag starta eller försöka iaf.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
okok, ja det är bra att kolla igenom megamanualen etc. Man får börja med att få konstanterna rätt, därefter kan man göra en tändmapp, afrmapp och sen kan man använda en ve-table generator för att få ett underlag till ve-tabell. Sen behöver man justera req fuel så att tomgång ligger runt 30-50 i ve-tabellen med afr 14,7:1 (eller vad man vill ha). Tabellen går bara till 255, därför måste tomgången ligga ganska lågt.

Ja, det går väldigt fort att få det dugligt.. tändmappen är helt klart det svåraste att få helt 100 (om det ens går utan bromsbänk med effektmätning och knacksensor, avgastemp etc.

Första dagen på jobbet efter semester idag.. yaaay....

1 702 Inlägg
15 augusti 2012
Jag skrattar åt er alla som börjar jobba idag när jag själv har jobbat i snart 3 veckor redan.
Ja jag hittade en bra manual som förklarar det mesta på svenska steg för steg vad man ställer in innan man ens startat motorn. Antal spridare mm cylindervolym och en massa annat. Körde ni med autotune när ni mappade din.
rullande landsväg e ju snordyrt väl??? Hört nån siffra visserligen för en heldag men 8-10000 kr kan det stämma??

Tommy Out.

1 107 Inlägg
15 augusti 2012
8-10000 är väl normalt att folk tar för en mappning?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Jag tror jag vet vilken manual du menar, i pdf-format va? Den är sådär.. Den är i princip en rakt av-översättning av den engelska men saknar flera punkter.

Beroende på tändsystem kan man behöva kalibrera trigger offset, dvs i vilken grad sprutet läser av. Detta måste ju ligga före triggerpunkten för att den ska hinna få info och skicka signal innan stiftet ska tändas.

Man behöver även trixa med ase (after start enrichment) så den inte dör direkt, sen wue (warm up enrichment)så den inte dör, går för fett eller snålt.

Autotune ja, efter att vi ställt grunden började vi med autotune:a tomgången med varm motor. Sen körde vi nån kortare repa med varvstopp på ca 4000, lugnt i början samt ställa in acc.berikning.

Just under den första stunden har jag inte så bra koll då Barre skötte det mesta och jag körde.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Priset 8-10k är helt normalt för en heldag. De flesta kräver då att bilen iaf går på tomgång innan och att trigger offset är någorlunda kalibrerat. Annars går dyrbar tid till annat än just mappningen. Stor fördel om man också har iaf mutter för bb-lambda, gärna avgastemp också.

1 702 Inlägg
15 augusti 2012
Ja där ser man då va det inte fel info om priset.
Såg att barre hade köpt sig en supra rätt nyss, riktigt snygg.
Jag får hoppas att jag kan köra min bil snart så kan jag efter det bygga ms,nytt grenrör och passa in turbon.
Just det vi ska ju lacka kjolarna med hade jag nästan glömt.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
Jepp, men man ska ju inte räkna iskallt med att det räcker med en dags mappning om man gör det helt från början..

Jo, den är fräsch Barres supra. Paul som lackerat den med gemini smile

Jag fick spridare och monterade dem igår, men testade inte eftersoom jag kapade ner avgassystemet frång grenrör till bakaxelkrök. Börjat kapa till bitar i 2,5" och passa in. Loppar ihop dem innan jag helsvetsar utanför så det inte riskerar att bli några läckor som det var innan (precis innan bakaxelkröken pyste lite).

Jäkligt skoj är också att Golfen har kommit upp i ett snittbetyg på 4,5/5 och är favorit hos över 70 användare, samt nära 20.000 besökare!! Tack!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
Puh, lång dag i garaget idag.

Spridarna är som sagt på plats och jag har punktat ihop avgassystemet bit för bit för att säkerställa passformen. Sen tog jag av det och helsvetsade samt satte dit lambdamutter.

Så nu är det bara att koppla in laptopen och ändra värde för spridare, varmköra, kolla tomgång etc och sen ut och mappa igen. Men det blir tidigast på söndag, imorn kommer jag ha fullt upp med annat smile

1 702 Inlägg
18 augusti 2012
Det går fort när du grejar, får du ändra tändkurva och allt sånt nu igen eller bara bränsle??

Tommy Out.

490 Inlägg
18 augusti 2012
När ska du montera Turbon då?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
18 augusti 2012
Du menar när Peter ska montera snurrbo?? Det är ju hans tråd.
Det skulle jag tro han gör när suget efter mer än bara sug kommer, och det gör det:)

Tommy Out.

Bitter optimist.
1 561 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Lika bäst så Tommy, om man ska göra nåt så kan man ju lika gärna göra det med en gång smile Bra sugen på att köra bilen nu också.. Speciellt eftersom bruksbilen krånglar... sad

Tändkurvan behöver ju inte justeras pga andra spridare, inte säkert soppatabellen behöver det heller (men mest sannolikt). När man sätter i större spridare så börjar man med att sänka req fuel på engine constants.
Tändkurvan kommer justeras lite smått ändå för att få ut max effekt.

Det blir ingen turbo på denna motorn iaf.. 11,5:1 och överladd kan bli jobbigt.. går väl iofs på e85, men lägre grundkomp hade ju inte varit helt dumt.

Var riktigt ball igår på polarens svensexa och vi orkade hålla igång från 07-03 smile Robertfag var ju med han också.

Så nu blir det lite rehab, hehe

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Jahopp. Då har golfen fått sin dom från bilbekämpningen! Den blev nästan godkänd.. tongue

1. halvljus höger för lågt inställt.
2. bromsprov ej utfört
3. ändring kaross, reg.besiktning

Det var alles, regbesiktningen känns ju lite tråkig men det är inte mycket att göra åt. De sa inget förra året om det och jag sa att jag vet att det finns fler som har likadana breddare och ej behövt regga det.

Well well, den klarade avgasprovet iaf och de såg inget om utbytt styrsystem osv..

Han var måttligt glad över att bilen är låg som ett strykjärn.. men jag hade med mig klossar. Till nästa gång höjer jag bilen istället, orkar inte med gnäll över det. Denna gången hann jag inte höja, så den biten är ju lugnt.

1 107 Inlägg
21 augusti 2012
Töntiga dom är på bilprovningen egentligen. Skärmbreddare är väl inget man måste göra reg.besikting för. Isf är det ju motorn som dom behöver kolla wink Dom kanske hade lingonvecka? wink

1 702 Inlägg
21 augusti 2012
Kunde du inte betalat dom pengarna det kostar att regbesiktiga han går väl bara in i datorn och ändrar karossens mått eller?? så du får hem ett nytt regbevis sen, det gjorde dom på min 940 3:e året då dom fattade att det saknades dragkrok:)
Det var nog  för att din bil va så låg som dom ville jävlas med dig.

Ja robert var lite seg dagen efter när jag prata med han.
Senast redigerat av Skruvar till det (21 augusti 2012)

Tommy Out.

Sök