2384
Sök

B230et -87 kabelhärva från b230ft?

28 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
#1
Undrar om man kan på något sett använda en kabelhärva från b230ft till en b230et 87 motronic, eller de räcker o ta kablarna i motorrummet från b230et ? vet någon var man kan få tar i kabelhärvan annars? kan man byta svänghjul och givare, om man tar de från en ft och sätter på et motorn kan de funka? finns det nårot annat sätt att göra om man inte får tag i kabelhärvan från rätt motor?sad kan man ta kabelhärvan från en b21et eller b23et?
Mvh andersson

alla svar är välkomna
Senast redigerat av anderssonc (30 juni 2010)


28 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#2
ingen som vet?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 juni 2010
#3
vad är det du ska göra ? fattar inget av ditt inlägg.
vad har du för motor i nu ?
ska du byta motor ?
är din nyvarande kabelhärva dålig så du vill byta ut den ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
30 juni 2010
#4
Håller med Turboforssen.

Berätta vad du har för problem och vad du har tänkt göra så kan vi reda ut det åt dig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#5
jag har en 740 med b230a i, (allt fungerar som det ska) sen har jag en till 740, med en b230et 87a. Men b230et motorn den startar inte, för att där är fel elsystem i den, det är b230ft kabelhärva o boxar som sitter i den. sen ska jag byta motor i de 2 bilarna för den som b230et motorn sitter i är karossen lite risig jämfört med den andra, men det tråkiga är att de är väldigt svårt att få tag i kabelhärvan från en b230et så jag undrar om det går att lösa på annat sätt? såsom att byta till b230ft svänghjul och givare? eller om det går med till exempel b230e kabelhärva, men med b230et boxar? eller om det är samma kabelhärva på en b21/b23et som till på en b230et?

hoppas jag förtydligat det lite iallafall. smile
Senast redigerat av anderssonc (1 juli 2010)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 juli 2010
#6
anderssonc skrev:
jag har en 740 med b230a i, (allt fungerar som det ska) sen har jag en till 740, med en b230et 87a. Men b230et motorn den startar inte, för att där är fel elsystem i den, det är b230ft kabelhärva o boxar som sitter i den. sen ska jag byta motor i de 2 bilarna för den som b230et motorn sitter i är karossen lite risig jämfört med den andra, men det tråkiga är att de är väldigt svårt att få tag i kabelhärvan från en b230et så jag undrar om det går att lösa på annat sätt? såsom att byta till b230ft svänghjul och givare? eller om det går med till exempel b230e kabelhärva, men med b230et boxar? eller om det är samma kabelhärva på en b21/b23et som till på en b230et?

hoppas jag förtydligat det lite iallafall. smile

men om det är en komplett kabelhärva från en ft med boxar från ft så är det inte det som är felet.
det går bra att ha ft:s kabelhärva på en et  om man tar alla givare från ft:n

tror felet ligger i att det är nån motorkomponent som inte byts till ft:ns. tex vevaxelgivaren

b21et har inte samma elhärva men b23et har motronic  men det finns två stycken olika  ett med inbyggt spridarsteg och ett utan så du måste ha rätt boxar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#7
tackar så mkt, men blir det rätt imed att ft har luftmassmätare?


28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#8
eller de kan man sätta på et bara?


10 287 Inlägg
1 juli 2010
#9
1: På B230ET sitter fel slags tempgivare för sprutet. Försöker man köra med den givaren mot ett FT sprut så vill inte bilen starta.

2: LH sprut (FT motorer)  har Luftmassemätare , Motronic ( ET motorer)  har luftmängdsmätare

3: Tändlägesgivare och trigger på svänghjulet är helt olika mellan Motronic och LH2.4. Skall du köra LH2.4 så måste du har rätt svänghjul ( 60 minus 2) och rätt givare. (Och montera svänghjulet rätt....)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#10
tackar för alla svar!


28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#11
skulle vara väldigt tacksam om ngn kunde svara på exakt vad som behövs bytas på et motorn, för att få den att starta med ft elsystemet?


Bärs!
3 456 Inlägg
1 juli 2010
#12
60-2 svänghjul
VR sensor
Tempgivaren till sprutet (längst bak i toppen mot torpedväggen)
-016 LMM
Du kan ta allt det dära från en 740/940 GL/GLT med LH2.4.

Det är väll det jag kommer på...


EDIT:
Eller vänta nu, hade du LH2.4 Turbo härva?
Senast redigerat av Aga_Diff (1 juli 2010)

Garaget.org peakade 2008.

28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#13
ja, jag har ft kabelhärva och boxar.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 juli 2010
#14
anderssonc skrev:
ja, jag har ft kabelhärva och boxar.

vad för årsmodell på ft:n

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#15
Karossen och elsystemet är från 88a. Och et motorn är en 87a motronic


28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#16
Kaross och elsystem är till en ft motorn alltså.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 juli 2010
#17
då lär du ha lh2,2.
är det du som kabel härva i den med turbo ? har den gått nån gång ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#18
ja, asså de är såhär, han som hade bilen innan mig. han hade först motorn i en annan 740, som där då var et kabelhärva o boxar sen så plockade han ur motorn och skrotade karossen för den var rostig, så glömde han ta kabelhärvan o boxarna från den gamla karossen. så la han i motorn i den nya karossen som där var ft kabelhärva o boxar. sen dess har den inte startat


Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
1 juli 2010
#19
något alla missat är att man måste köra spridarmotståndet oxå..annars fungerar det inte då är spridarna helt döda och skulle man koppla förbi spridarmotstånden eldar man styrboxen


enklast är en 240 b230F 88b-93 motorhärva och sen löda in spridarmotstånd och förlänga lmm sladden detta är helt klart det smidigaste och lättaste sättet att använda en B230Ft motor om man inte har rätt el i bilen

Kör fort så hinner inget hända...

28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#20
det är ingen ft motor jag ska använda, jag ska använda en et motor, med kabelhärva o boxar från en ft.
eller kanske få tag i kabelhärva o boxar som ät till et. men det är svårt att hitta..



Sök