5001
Sök

Problem med hemnätverk.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
Hej!

Jag har problem med mitt hemnätverk. Problemet är att jag inte kan se delade mappar på den ena datorn. det står bara "nätverssökvägen kan inte hittas" hmm , men på den andra datorn funkar det utmärkt hmm det är windows 2000 proffesional på båda datorerna. anledningen till att jag behöver kunna se delade mappar är att jag bara har en skrivare och jag vill gärna kunna använda den från båda datorerna.
någon som vet hur jag ska göra?

är mycket tacksam för svar smile

MVH Fredrik
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (21 juni 2006)

BMW Power
2 362 Inlägg
21 juni 2006
Brukar själv vara utsatt av detta skit fel tongue
Då gjorde jag så att jag använde sök, sedan valde "datorer eller personer" sedan "en dator i nätverket" sedan skriver du in namnet andra datorn har, men det brukar inte behövas utan bara att trycka. Sedan kommer troligtvis den datorn upp nu och sedan kan du gå denna väg smile

BMW, bogsering med wire :/

1 903 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
FugitivE skrev:
Brukar själv vara utsatt av detta skit fel tongue
Då gjorde jag så att jag använde sök, sedan valde "datorer eller personer" sedan "en dator i nätverket" sedan skriver du in namnet andra datorn har, men det brukar inte behövas utan bara att trycka. Sedan kommer troligtvis den datorn upp nu och sedan kan du gå denna väg smile

har redan provat det, men det funkar inte sad

MVH Fredrik

2 594 Inlägg
21 juni 2006
_Fredde_volvo_ skrev:
Hej!

Jag har problem med mitt hemnätverk. Problemet är att jag inte kan se delade mappar på den ena datorn. det står bara "nätverssökvägen kan inte hittas" hmm , men på den andra datorn funkar det utmärkt hmm det är windows 2000 proffesional på båda datorerna. anledningen till att jag behöver kunna se delade mappar är att jag bara har en skrivare och jag vill gärna kunna använda den från båda datorerna.
någon som vet hur jag ska göra?

är mycket tacksam för svar smile

MVH Fredrik

byt upp dihg till xp mediacenter

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 juni 2006
Hej, du kan prova att dela ut skrivaren istället om du bara behöver ha så att den funkar, sen ligger den under skrivare även på den datorn den inte är direktkopplad till...

1 903 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Hej, du kan prova att dela ut skrivaren istället om du bara behöver ha så att den funkar, sen ligger den under skrivare även på den datorn den inte är direktkopplad till...

tyvärr, det funkar inte heller sad

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 juni 2006
ligger båda burkarna i samma Arbetsgrupp sen under 192.168.0.xx och nätmask 255.255.255.0 och gemensam gateway (routern) så ska de funka.

och du har fil / skrivardelningstjänsten installerad på båda nätverk, testa installera om nätverkskortet/tjänsterna annars.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 903 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
ligger båda burkarna i samma Arbetsgrupp sen under 192.168.0.xx och nätmask 255.255.255.0 och gemensam gateway (routern) så ska de funka.

och du har fil / skrivardelningstjänsten installerad på båda nätverk, testa installera om nätverkskortet/tjänsterna annars.

båda datorerna ligger i samma arbetsgrupp och är anslutna till samma router.
instalera om nätverkskorten kan jag inte göra för jag har ingen instalations-cd till dom.
resten du skrev fattade jag inte tongue sry

MVH Fredrik

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 juni 2006
_Fredde_volvo_ skrev:
Martin 9-3 skrev:

instalera om nätverkskorten kan jag inte göra för jag har ingen instalations-cd till dom.

MVH Fredrik

vad har du för ip-inställningar på de båda?

Min gamla router satt skumma ip på datorerna så de hade internet men funkade inte bra ihop med fildelning / skrivare. big_smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 903 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Martin 9-3 skrev:

MVH Fredrik

vad har du för ip-inställningar på de båda?

Min gamla router satt skumma ip på datorerna så de hade internet men funkade inte bra ihop med fildelning / skrivare. big_smile

ahha okej. men det borde funka för jag hade en anna dator kopplad på samma ingång på routern förut och det funkade jättebra att dela filer då. hmm

Sök