Stockholm-Falsterbo (utkanten av Malmö) 65 mil/ 4 timmar?

Canarion
6 juli 2010 · 76 Inlägg

Hörde ett påstående från en tjejkompis som varit från Falsterbo(Malmö) till Stockholm med en org audi a4 2.0t och kört denna sträcka på 4 timmar! Hon visade mig ett foto där mätaren står på 220km/h..o den slutar på 280..att 4 tjejjer med full bil skulle klara av den tiden hörs som helt osannolikt..men jag kan ha fel..

Hur sannolikt är detta??

Mack Forum- och sitemoderator
6 juli 2010 · 26 149 Inlägg

Canarion skrev:
Hörde ett påstående från en tjejkompis som varit från Falsterbo(Malmö) till Stockholm med en org audi a4 2.0t och kört denna sträcka på 4 timmar! Hon visade mig ett foto där mätaren står på 220km/h..o den slutar på 280..att 4 tjejjer med full bil skulle klara av den tiden hörs som helt osannolikt..men jag kan ha fel..

Hur sannolikt är detta??

Tänk vilka fördomar en del fortfarande besitter..roll

Allt handlar om väglag, trafiksituation kontra tid på dygnet (tät eller otät trafikrytm alltså) och bra många parametrar till. Omöjligt är det inte, men föga troligt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
chrille_ Servicerådgivare
6 juli 2010 · 715 Inlägg

Det är ca 65 mil där imellan har jag för mig.    650km delat på 160 km/h = ca 4 timmar
Känns inte som några omöjliheter.

//Chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
discokapten Kapten på disco!
6 juli 2010 · 1 729 Inlägg

jag skulle säga att sannolikheten är rätt stor, beroende på körvana och erfarenhet, samt tidpunkt på dygnet. Du måste ha en snittfart på runt 160+ km/h för att klara av sträckan på fyra timmar, dock så är det över 50 mil E4 som man kan ligga och pressa på vilken på ett flertal ställen är god för hastigheter långt över 200 km/h.

Sen om det är sant eller inte, det tänker jag inte uttala mig om.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
JOCKE_ST
6 juli 2010 · 212 Inlägg

har gjort lund - stockholm city på 3 timmar och 55 min så omöjligt e d inte... då var vi 3 pers i bilen, inte för jag egentligen förstår vad det spelar för roll hur många man e, mini-skillnader det ger i vilket fall...

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
Muttley
6 juli 2010 ·

Känns lite halvdant körde de på natten ?.

tar laglig tid häifrån till sthlm ca 4-5 timmar beroende på trafik. ca 50 mil

Körde yttermalung hit på 5.5 timmar ca 65 mil. Där är de ju dock mycket mindre vägar ner till jönköping.

Men om de hade tur slapp trafik och allt och legat i lite över 160 hela tiden så visst.

PLindblom
6 juli 2010 · 1 200 Inlägg

Folk verkar har väldigt svårt att förstå snitthastigheter. Att köra bil i 160 km/h är inte svårt, men att snitta 160 km/h i fyra timmar ÄR svårt. Tänk på att varenda sekund i hastigheter under 160 km/h måste kompenseras med lika mycket körning i ännu högre fart. Kör du en timme i "endast" 120 km/h måste du köra en timme i 200 km/h för att bibehålla snitthastigheten.

Hur länge räcker tanken i 160+ km/h? Säg att du måste stanna åtminstone en gång och att ett stressat tankstopp tar 6 minuter, då är körtiden minskad och snitthastigheten under resten av färden hamnar istället på 167 km/h.

Ni som har färddatorer kan prova att nollställa snitthastighetsmätaren och försöka snitta 160 km/h under en timme eller två, det är definitivt inte lätt.

Janneutanb
6 juli 2010 · 7 271 Inlägg

Vill man så går det, men då lär man ligga i.
160km/h i snitt i 4 timmar är rätt mycket...

Powe_R
6 juli 2010 · 414 Inlägg

Omöjligt är det inte. Vi åkte öresundsbron-stockholm (typ 65mil) på ca 3.5 timme. kan tillägga att det var sent på kvällen-natten och glest med trafik. Vi satt fyra personer+ full lastat. Vi hade åkt enda från serbien med övernattning i mitten av tyskland så man va ju inte precis utvilad när man kom till sverige. Så att starta nere i malmö utvilad och bränna upp till stockholm på 4h är ingen omöjlighet!

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 juli 2010 · 2 972 Inlägg

Jag tycker det är skrämmande att folk beskriver hur de kör i snitthastigheter på 185km/h ej utvilade i över 3,5 timme i sträck...
Att det är möjligt är ju bara matematik, men att genomföra det, och sen sitta och "skryta" på ett forum?!?!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Masquerade Aldrig nöjd
7 juli 2010 · 804 Inlägg

Canarion skrev:
Hörde ett påstående från en tjejkompis som varit från Falsterbo(Malmö) till Stockholm med en org audi a4 2.0t och kört denna sträcka på 4 timmar! Hon visade mig ett foto där mätaren står på 220km/h..o den slutar på 280..att 4 tjejjer med full bil skulle klara av den tiden hörs som helt osannolikt..men jag kan ha fel..

Hur sannolikt är detta??

Omöjligt för ett sådant sällskap iallafall. I smell BS, så att säga.

Livet är för kort för att äga Volvo.
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
7 juli 2010 · 1 152 Inlägg

matteeee skrev:
Jag tycker det är skrämmande att folk beskriver hur de kör i snitthastigheter på 185km/h ej utvilade i över 3,5 timme i sträck...
Att det är möjligt är ju bara matematik, men att genomföra det, och sen sitta och "skryta" på ett forum?!?!

Skryta? Han skrev bara att vad han hade klarat av dvs att det är möjligt att klippa 65mil på 4timmar hmm

masquerade skrev:
Omöjligt för ett sådant sällskap iallafall. I smell BS, så att säga.

Exakt vad menar du med sånt sällskap? Menar du att tjejer inte kan köra? Då har du inte träffat många tjejer i ditt liv måste jag tyvär säga wink

ONTOPIC

Har klarat GBG-sthlm på ca 3timmar (körde kväll, knappt nån på vägen, och hade bilen full packad med grejer)

Så jag påstår inte att just dina vänner har gjort det men därimot att det är fullt möjligt!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
V- Titulerad
7 juli 2010 · 71 Inlägg

Sannolikt. Sjalv ar jag i Makedonien nu, en resa pa 3240 kilometer som jag genomforde under 35 timmar (med minst 2-3 timmar pauser for powernaps, mat, toa och bensin). Och det pa allt fran autobahn till vager tagna ur en Mad Max rulle.

Chevrolet Corvette C5 "Maya" (1999)
Grabber Dagdrömmare
7 juli 2010 · 2 836 Inlägg

Sthlm - Borås på 2:45 mitt i natta o inte ens snuten i sikte i Öster Götaland!
Så Malmö är inte så omöjligt heller....

Senast redigerat av Grabber (7 juli 2010)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
7 juli 2010 · 391 Inlägg

Borde nog gå att genomföra:) Låg i 230 me avanten med helt fullpackad bil + 3 pers och full tank på väg hem på E4an förra sommaren:) Så att komma upp i fart är ju inte problemet utan att lyckas hålla den snorhöga snitthastigheten... Måste varit nattkörning:P

Four rings to rule them all!
bebbster1976 Technichian
22 juli 2011 · 19 Inlägg

Omöjligt eller inte........... f-n om det skall köras på det viset tycker jag att vi gör som i USA. Allt för grov överträdelse jämställs med mordförsök, dvs måste stoppas med alla medel!

Att köra fort en kortare stund tycker jag kan vara ok om omdöme finns men under så långt tid?? Kan lika gärna skaffa sig en picka med en kula och springa runt på stan och skjuta..........

Twin Rules!!
Muttley
22 juli 2011 ·

tråden är ganska exakt över 1 år gammal.  Tror du inte diskussionen tog slut då ?

bebbster1976 Technichian
22 juli 2011 · 19 Inlägg

Ehhhh.......... tråd lyft roll

Twin Rules!!
trippelturbo Trucker
22 juli 2011 · 2 710 Inlägg

Det var ju en j-a trådlyft. Onödig!

Fart missbrukare
caromania Forummoderator
22 juli 2011 · 9 296 Inlägg

Alla som berättat om sina bedrifter kanske har kommit fram nu? Eller så målade nån en klippvägg, träd eller mötande bil med sitt blod?

Jag ska till västkusten imorgon, ca 55mil. Åker hemifrån ca 7-8 på morgonen och räknar med att komma fram vid 2-3. Tänkte stanna vid Gyllene Uttern och sedan nedåt Ljungby. I bagaget kommer det finnas en kylväska med snask och en termos kaffe. Ni är välkomna att fika med mig om ni vill men jag sitter gärna 5 minuter extra om det är okej för er.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang