5597
Sök

Hjälp med Saab 9-5 SC -06 (M06) stereo och ljud

13 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
Jag har precis köpt en 9-5:a M06 och undrar lite basiska saker om ljudet.
Vad jag vet så har jag Premium80 vilket btw suger riktigt hårt och behöver då uppgradera vissa saker (dvs allt).   

Jag undrar:

Om det finns lågnivå adapter eller liknande till stereon och vart eftersom jag inte hittat nån som är modellspecifik?
http://forumbilder.se/thumbs/fc201040440PMb1be.jpg

Kan jag koppla eget slutsteg eller måste jag använda deras egna skit?
http://forumbilder.se/thumbs/63201042432PM24b7.jpg  Förmodar att org slutsteget skulle ha suttit där nånstans?

Finns det nått företag eller nått som har baslådor som passar till bagagets sidor, eller har testat att bygga eget och berätta om sina erfarenheter?

Vet nån skillnaden på Premium80 och Premium150:s huvudenhet om den är densamme eller om det skiljer nått?
http://forumbilder.se/thumbs/28201035951PMcc97.jpg

Tips på högtalar-kit/bas-kit?

Vill ändå vara någorlunda diskret och inte slänga in dubbla 15" eller nått sånt då jag har en barnvagn som ska in oxå wink

Tack på förhand
Senast redigerat av Shitass0 (8 juli 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juli 2010
Huvudenheten är densamma i AS1 (Popular 70), AS2 (Premium 150) och AS3 (Prestige 300), det som skiljer är högtalarna och förstärkare. Det jag skulle göra dock om jag vore du är att byta mot en annan valfri eftermarknads huvudenhet, då kan du få med alla möjliga funktioner och även lågnivå ut. Sen så bör du nog även satsa på nåt i framdörrarna om du nu ha minsta ljudsystemet, blir lite konstigt ljud annars med bara en baslåda till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

13 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
Var det jag misstänkte. har tänkt på att sätta i något eget men å andra sidan så gillar jag orginalet med allt och det passar bättre in (bara för att göra saker svårare). har ett par Kicker KS650 6,5" som jag tog från min andra saab som jag funderar på att slänga i om jag kan koppla ett externt slutsteg. och även bakdörrarna har jag ett högtalar par som väntar om jag vill ha dom och sen självklart byta ut resten. Jag har inte lust att köpa ny huvudenhet för 3 - 5000:- plus allt runt omkring då det borde finnas en lösning med orginal.
Senast redigerat av Shitass0 (7 juli 2010)

6 851 Inlägg
7 juli 2010
Det beror mycke på vad för paket det är. Har d AS2 (Premium 150) så sitter ett org. slutsteg. Denna går det att koppla en hög/lågnivå omvandlare till. Skall du ha bassteg så kopplar du med fördel på dörr högtalarutgången FRÅN steget, ska du ha allmänna högtalare så sätter du det på utgången för instumentbrädan.

13 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
Jag har "AS1" premium 80 för jag ser inget slutsteg där det borde sitta en (hänvisar till bilden längst upp). Jag vill koppla in allt möjligt skit så man får ett skapligt ljud. Men inte för 5-siffrigt belopp wink. Så jag måste köpa ett org slutsteg och sen koppla ett basslutsteg till den? Jag kan inte köpa en likadan kontakt och sen på nått sätt göra ett hemmabygge av den och skapa mig en egen lågnivå dvs på nått sätt lura stereon att det är orginal steget som ska kopplas in fast istälet så kopplar man in en annan. självklart försöka få signalen rak? Vad skulle det innebära då?
Måste man gifta in org slutsteg och då att det skulle vara ett problem?  sad

Hoppas du/ni förstår mitt tänk.
Senast redigerat av Shitass0 (8 juli 2010)

6 851 Inlägg
8 juli 2010
Nja, om du ska hänvisa tillbilden i första inlägg så kollar du på fel ställe. Där sitter inte org. steg på en 9-5a, utan og. steg sitter på höger sida nere vid passagerarens fot. Alltså framför dörren.

Om du ändå inte skulle ha slutsteg i bilen, så kan du koppla en hög/lågnivå omvandlare ändå.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 juli 2010
Om jag nu inte är helt fel ute så sitter originalsteget i bakluckan under golvet på pappas 9-5SC -07, sitter då en järnklump med kylflänsar där längst fram.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Nja, om du ska hänvisa tillbilden i första inlägg så kollar du på fel ställe. Där sitter inte org. steg på en 9-5a, utan og. steg sitter på höger sida nere vid passagerarens fot. Alltså framför dörren.

Om du ändå inte skulle ha slutsteg i bilen, så kan du koppla en hög/lågnivå omvandlare ändå.

jaha, kan juh förklara en del. men eftersom jag har det minsta paketet så har väl inte jag ett slutsteg?

Hur som helst. Jag vill ha ett slutsteg för att org steget orkar väl inte driva egna basar (så att säga).
Jag kollade på bildelsbasen på harman/kardon steg och prestige300 och det är helt sjuuuka priser för nått som skulle kunnas lösa på ett bättre sätt och förmodligen billigare oxå. Jag har iaf beslutat att försöka bygga 2 egna lådor till bagage-sidorna på bilen. tänkte 8" basar ev 10" om det går... Vad tror ni om det?

Jag är inte så jätteduktig på det här så därför blir det många följdfrågor och jag uppskattar verkligen hjälpen.

13 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om jag nu inte är helt fel ute så sitter originalsteget i bakluckan under golvet på pappas 9-5SC -07, sitter då en järnklump med kylflänsar där längst fram.

Åh fan. men har han det minsta paketet?
vad är det för steg han har då? pioneer?

Vill inte ha monster ljud men vill iaf att det ska vara så passt att jag inte ska kunna prata med passagerare och känna bilen dunka till typ wink  ja ni förstår säkert.

allt ska juh som sagt bytas men just nu är det inte ett enda bas ljud, speciellt när man kör då vägljud/motorn absorberar det mesta dunket ^^

som jag sa till TT-Avant... Funderar på att bygga eget bak med 8" ev 10" om det går och vad som r mest optimalt. kan juh inte vara så jäävla svårt medtanke på att det redan sitter en "låda" där som man kan använda som referens (självtklart lite större då den är ganska lite men iaf. smile

6 851 Inlägg
8 juli 2010
Ett enkelt sätt att få reda på om du har steg i bilen eller inte är, ha du ljud från dörrarna fram? om inte så har du det minsta, annars hr du iaf. AS2.

En 8" i sidofacken bak bör funka, men även JL 6½" bas.  är inte helt 100, men jag har för mej att sidofacken bak är runt 11L totalt. Det skulle gå att använda dem som är, om man plastar lite med glasfiber på baksidan som förstärkning och gör en ny baffelplatta (luckan).

Men hur som, du bör ha slutsteg och fr att koppla in detta smidigast så MÅSTE man veta EXAKT vilket stereopaket du har i bilen wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2010
Nope pappa har mellansystemet i sin, men jag har för mig att det är extern förstärkare till alla högtalare i dom nya systemen, så isåfall så har även du en. Du kan ju kolla, tar inte många sekunder. wink Annars så blir det lite krångligare och då är nog ny huvudenhet enklaste lösningen, tror inte det finns adaptrar för att få ut lågnivå från den du har.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

Tittade under golvet i bagaget.. hittade inget sad men när jag känner på dörrsidan så är jag nästan 80% säker på att det kommer bas därifrån (mer än vanligt så att säga)... ska undersöka höger passagerarsida om det sitter ett där. annars är man screwd.. Om inte så har du nått tips på en huvudenhet som skulle passa in och inte se allt för dumt ut (tex blått ljus när allt ljus i bilen är grön eller pianolack och allt i bilen är mattsvart osv ^^)

13 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
Nu har jag hittat ett program där precis allt jag behöver veta om saabs system står. Jag har Premium 150 och steget hittar man vid höger A-stolpe ^^

men hur som helst så. Hög - lågnivå är taktiken man ska gå på? och då använda sig av framdörrarnas kablar?

6 851 Inlägg
11 juli 2010
Jag förmodade att du hade Premium 150 wink
Ja, antingen går man på med en hög/lågnivå adapter, men vet att Hertz har ett monoblock med högnivåingång nu i sitt program, som även ska ha autostart. Ja har ej testat detta själv, men satte nyss in ett 2 kanals i en 9-3SS.
Det kan annars vara svårt att få en remote ut från dessa bilar. Alltså någon som styr stegets av/på när stereon hoppar igång.
Satte nyss en omvandlare i en 9-5a 07a och denna gick inte att hitta en remote styrning från stereon på. Fick då tyvärr koppla denna på ciggtändaruttaget, vilket kanske inte är helt optimalt.
Vet att Audison har en omvandlare med rem. styrning, men har ej testat denna själv, så jag kan ej säga hur denna funkar.

13 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jag förmodade att du hade Premium 150 wink
Ja, antingen går man på med en hög/lågnivå adapter, men vet att Hertz har ett monoblock med högnivåingång nu i sitt program, som även ska ha autostart. Ja har ej testat detta själv, men satte nyss in ett 2 kanals i en 9-3SS.
Det kan annars vara svårt att få en remote ut från dessa bilar. Alltså någon som styr stegets av/på när stereon hoppar igång.
Satte nyss en omvandlare i en 9-5a 07a och denna gick inte att hitta en remote styrning från stereon på. Fick då tyvärr koppla denna på ciggtändaruttaget, vilket kanske inte är helt optimalt.
Vet att Audison har en omvandlare med rem. styrning, men har ej testat denna själv, så jag kan ej säga hur denna funkar.

Jag såg precis sånna steg med Högnivå och Autostart, Smidigt. Då är det löst iaf big_smile. Nu till bagaget. Jag tänkte kolla om man kunde göra en riiktig fuling och skära ut en bit mdf som är lika stor som luckan på facket i bagage, täta med gummilister/bafflar, sätta dit en 8" ev 6,5" och skruva fast skiten, ta dämpmatta i och runt om (även på bagagesido mattan och slänga i dämp ull... Skulle det kunna funka? dvs man använda hela sidan som en resonanslåda? självklart kan man minska volymen invändigt men är det genomförbart? Skulle ljudet kunna bli bra? (Annars blir det ritbordet, och bygga 2 små lådor att sätta i fackena). cool
Senast redigerat av Shitass0 (11 juli 2010)

13 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Satte nyss en omvandlare i en 9-5a 07a och denna gick inte att hitta en remote styrning från stereon på. Fick då tyvärr koppla denna på ciggtändaruttaget, vilket kanske inte är helt optimalt..

konstigt. Borde juh ha suttit en i huvudenheten. Jag har en som går till slutsteget. Gick inte att koppla in sig på den? Ska finnas en oavsett paket hmm

6 851 Inlägg
13 juli 2010
Ang. detta med autostart av steg funar ju bra via högnivåingång, MEN detta funkar inte alls lika bra på bryggat 2kanals steg, varför, vet ej. Men dem jg har testat hr dtta ej gått bra, blivit brummande ljud m.m störningar.
Men då Hertz har ett monoblock med högnivå in, så tycker man ju att dem borde fått ordning på detta.

Ja, men du bör kolla att den remote som går till org. steget verkligen bryter strömen efter ett tag. På den 07an jag hde inne gjorde den inte detta. Det stod remote på kabeln, men det va konstant ström på den kabelstumpen ändå..helskumt.
Antar att det hade något med cambus styrningen som sitter i dess bilar att göra? Osäker på om det är samma dumma styrning på 06orna, men 07orna och framåt är lite knepiga.

13 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Ang. detta med autostart av steg funar ju bra via högnivåingång, MEN detta funkar inte alls lika bra på bryggat 2kanals steg, varför, vet ej. Men dem jg har testat hr dtta ej gått bra, blivit brummande ljud m.m störningar.
Men då Hertz har ett monoblock med högnivå in, så tycker man ju att dem borde fått ordning på detta.

Ja, men du bör kolla att den remote som går till org. steget verkligen bryter strömen efter ett tag. På den 07an jag hde inne gjorde den inte detta. Det stod remote på kabeln, men det va konstant ström på den kabelstumpen ändå..helskumt.
Antar att det hade något med cambus styrningen som sitter i dess bilar att göra? Osäker på om det är samma dumma styrning på 06orna, men 07orna och framåt är lite knepiga.

Det kan inte vara så korkat att man måste ha ett steg för varje högtalare? hmm Det skulle betyda att jag skulle behöva, 6 st steg då?, eller minst 4 st för basar och dörrar fram.
Det går inte att sätta en kondensator emellan eller det har inte med det att göra? (brummande ljud och skit).

Konstigt att det är konstant ström på remoten? Stereons egna slutsteg måste juh kunna stänga av sig självt via remote? Inte för att va sån men satt nyckeln i helatiden? tongue vore inte konstigt isf för stereon är på ända tills att man drar ut nyckeln... Tror inte att det är så men ibland är man glömsk wink

6 851 Inlägg
13 juli 2010
Nej nej..alltså monoblock till bara basen/arna via högnivå. Det inn ju även 2 och 4 kanals steg med autostart och högnivå in.

13 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Nej nej..alltså monoblock till bara basen/arna via högnivå. Det inn ju även 2 och 4 kanals steg med autostart och högnivå in.

hehe. ok. men har du tips på något monoblock och 4-kanaligt? och sen vad tror ni bäst om ... Jbl GTO kit eller DSL kit? hela bilen dvs eller ni kanske har nått annat tips? Vad vet ni om Xzound? nån erfarenhet om detta märke? billigt märke med mycket kräm låter lite sådär wink

Vad tror du/ni om min Bas-lösning?

Sök