Varför mellanvarvar (mellangasar) man?

Rogersson
8 juli 2010 · 23 Inlägg

Ja som topic, vad är syftet? smile Med lastbil eller vilket fordon som helst! Vilka för/nackdelar?

Senast redigerat av Rogersson (8 juli 2010)

Dubs I got Dubs!
8 juli 2010 · 2 423 Inlägg

Det mesta av vridmomentet finns vid mellanvarv.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Andreas 940 -utan 940
8 juli 2010 · 1 728 Inlägg

Menar du när man släpper upp kopplingen mellan växlingarna?
Det kallas att man dubbeltrampar och innebär att man varvar upp dreven i växellådan, detta gjorde man främst förr i tiden när växellådorna var osynkade och är inget man behöver göra i en modern bil/lastbil med friska synkringar.

Grabber Dagdrömmare
8 juli 2010 · 2 836 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Menar du när man släpper upp kopplingen mellan växlingarna?
Det kallas att man dubbeltrampar och innebär att man varvar upp dreven i växellådan, detta gjorde man främst förr i tiden när växellådorna var osynkade och är inget man behöver göra i en modern bil/lastbil med friska synkringar.

+1

Idag är det mest för skojs skull.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Rogersson
8 juli 2010 · 23 Inlägg

Andreas 940: Menar på att när man varvat upp och sen trycker ner kopplingen, växlar, gasar och sen släpper kopplingen. Så det är bättre för växellådan alltså? Men borde de inte vara farligt för kopplingen?

Som denna film då mellanvarvar han vid cirka 17-18sek;
http://www.garaget.org/video/ptdonkugpahd

Hellectric Trött
8 juli 2010 · 267 Inlägg

Rogersson skrev:
Som denna film då mellanvarvar han vid cirka 17-18sek;
http://www.garaget.org/video/ptdonkugpahd

Njae, att han gör det med just den lastbilen är något helt annat, det där är en tävlingsbil vid namn Black Stallion (dragrace med åttio ton...). Nån galen kanadensare som kör den. Sitter en caterpillar motor i den där som är vansinnigt påställd och om man lyssnar noga så hör man att han gör fullgasväxlingar. Att han mellangasar beror nog mest på att han inte fick i växeln... Jag är lite kär i den där bilen (japp, jag kör lastbil), vet inte hk/vrid, men det finns så det räcker. Bilen är dessutom tandemdriven, dvs att den driver med alla fyra hjulen bakom hytten. Det finns otaliga klipp med den där på youtube. Bidrar med ett till bara för att, även om det inte har något med mellangas att göra... big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=dIhzBbEd … re=related

Turbomotor volvolover
8 juli 2010 · 667 Inlägg

Hellectric skrev:

Rogersson skrev:
Som denna film då mellanvarvar han vid cirka 17-18sek;
http://www.garaget.org/video/ptdonkugpahd

Njae, att han gör det med just den lastbilen är något helt annat, det där är en tävlingsbil vid namn Black Stallion (dragrace med åttio ton...). Nån galen kanadensare som kör den. Sitter en caterpillar motor i den där som är vansinnigt påställd och om man lyssnar noga så hör man att han gör fullgasväxlingar. Att han mellangasar beror nog mest på att han inte fick i växeln... Jag är lite kär i den där bilen (japp, jag kör lastbil), vet inte hk/vrid, men det finns så det räcker. Bilen är dessutom tandemdriven, dvs att den driver med alla fyra hjulen bakom hytten. Det finns otaliga klipp med den där på youtube. Bidrar med ett till bara för att, även om det inte har något med mellangas att göra... big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=dIhzBbEd … re=related

den är sjukt brutal big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Andreas 940 -utan 940
8 juli 2010 · 1 728 Inlägg

Rogersson skrev:
Andreas 940: Menar på att när man varvat upp och sen trycker ner kopplingen, växlar, gasar och sen släpper kopplingen. Så det är bättre för växellådan alltså? Men borde de inte vara farligt för kopplingen?

Som denna film då mellanvarvar han vid cirka 17-18sek;
http://www.garaget.org/video/ptdonkugpahd

Du har missförstått det lite, så här går en dubbeltrampning till:
1. Koppla ur och lägg i friläget.
2. Släpp upp kopplingen samtidigt som du varvar upp motorn.
3. Koppla ur och växla upp.

Gör man detta spinner man upp dreven i lådan inför växlingen, det är detta som synkringarna gör i vanliga fall.

Senast redigerat av Andreas 940 (8 juli 2010)

Holiace
8 juli 2010 · 1 754 Inlägg

Heel-toe shifting wink

Jag kan inget om allt.
JimmyAndersson
8 juli 2010 · 1 679 Inlägg

Dom som driftar gör väl det för att hålla laddtrycket uppe / effekten?

Volvo 244 "GLT" (1988)
discokapten Kapten på disco!
8 juli 2010 · 1 729 Inlägg

Även med en "modern" lastbil med ett antal varv runt jorden så tjänar man på att ge lite gas mellan växlingarna när den är kall, växlarna smiter i bra mycket lättare.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
dundersmurfen smurfidunder
8 juli 2010 · 327 Inlägg

ja när man växlar ner så måste man öka farten på dreven. när man växlar upp räcker det att vänta ett ögonblick så stämmer varvet mellan motor och låda.

man använder alltså inte kopplingen när man kör med osynkad låda. om man nu inte känner för det och orkar trampa 2 gånger vid varje växling.

dra i växelspaken precis när du släpper gasen, växeln hoppar ur, få rätt varv på ingående axeln (dreven) i lådan mot tänkta växel på utgående axel, peta in växeln. går att genomföra med vanlig synkad låda också för den som vill pröva, fast det krävs rätt exakta varvtalsmatchningar i en vanlig synkad låda.

vid start från stillastående använder man kopplingen med osynkad låda. (dragläge och iväg)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
V- Titulerad
8 juli 2010 · 71 Inlägg

Heel-toe-shifting handlar om att din bil knycker varje gang du vaxlar utan att dra upp den till ratt varvtal den kommer ha nar du pangar i vaxeln du vill byta till.. Nagot raceforare anvander for att behalla stabilitet.

Chevrolet Corvette C5 "Maya" (1999)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
8 juli 2010 · 2 252 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Rogersson skrev:
Andreas 940: Menar på att när man varvat upp och sen trycker ner kopplingen, växlar, gasar och sen släpper kopplingen. Så det är bättre för växellådan alltså? Men borde de inte vara farligt för kopplingen?

Som denna film då mellanvarvar han vid cirka 17-18sek;
http://www.garaget.org/video/ptdonkugpahd

Du har missförstått det lite, så här går en dubbeltrampning till:
1. Koppla ur och lägg i friläget.
2. Släpp upp kopplingen samtidigt som du varvar upp motorn.
3. Koppla ur och växla upp.

Gör man detta spinner man upp dreven i lådan inför växlingen, det är detta som synkringarna gör i vanliga fall.

du har missförstått vad han frågar efter, eller ja de har dom flesta i denna tråd gjort

han undrar varför man, kopplar, växlar samtidigt som man gasar till lite sen släpper koppling

Och de är För Att en motor med låg rotationsvikt, typ väldigt lätt svänghjul, allt balanserat och osv, gör att motorn tappar varv väldigt fort mot för en std motor när man växlar, spec när man kör typ bana/drifting så brukar man gasa till i växel ögonblicket för att vara säker på att turbon behåller sitt varv och att motorn aldrig kommer under nästa växels varvtal, har då jag fått det förklarat för mig som...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
D_Nilsson
8 juli 2010 · 754 Inlägg

Jag lärde mig "heel and toe"+ mellangas då jag är sjukt motorsportintresserad! Såg det första gången på fifth gear när Jason Plato körde Ford GT:n smile Sen sökte jag upp massa info om det, de flesta i den här tråden har nämnt vad det innebär: "Förhindra eventuell sladd då bakhjulen kan låsa sig (på bakhjulsdrivna bilar wink ) när man växlar från t.ex 3-2 växel. Genom att ge mellangas, "revmatch", så anpassas varven från t.ex 3an till samma varv som motorn/växellådan kommer att ha på 2an, "man landar på rätt varv". Man slipper alltså "motorbromsingen" när man växlar ner och tutar på framåt utan att man känner att man växlat ned istället. Sen tycker jag att det låter sjukt gött när man ger mellangas, speciellt med min 328:a! big_smile http://www.garaget.org/video/jzxxept3fdnr

Senast redigerat av D_Nilsson (8 juli 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juli 2010 · 13 746 Inlägg

discokapten skrev:
Även med en "modern" lastbil med ett antal varv runt jorden så tjänar man på att ge lite gas mellan växlingarna när den är kall, växlarna smiter i bra mycket lättare.

samma med bussarna på jobbet där är största problemet att lådorna är semiauto
alltså lyftrycksstyrda med automatisk växling
när dom snurrat en stund brukar dom ta en j-vla tid att växla då brukar det hjälpa att stampa lite snabbt på gasen vid växlingar

brukar iof göra så när jag kör bil oxå någon konstig vana smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
D_Nilsson
8 juli 2010 · 754 Inlägg

Bullet--- skrev:

D_Nilsson skrev:
Jag lärde mig "heel and toe"+ mellangas då jag är sjukt motorsportintresserad! Såg det första gången på fifth gear när Jason Plato körde Ford GT:n smile Sen sökte jag upp massa info om det, de flesta i den här tråden har nämnt vad det innebär: "Förhindra eventuell sladd då bakhjulen kan låsa sig (på bakhjulsdrivna bilar wink ) när man växlar från t.ex 3-2 växel. Genom att ge mellangas, "revmatch", så anpassas varven från t.ex 3an till samma varv som motorn/växellådan kommer att ha på 2an, "man landar på rätt varv". Man slipper alltså "motorbromsingen" när man växlar ner och tutar på framåt utan att man känner att man växlat ned istället. Sen tycker jag att det låter sjukt gött när man ger mellangas, speciellt med min 328:a! big_smile http://www.garaget.org/video/jzxxept3fdnr

hehe, nice, det e fan guld värt när man lärt sig heel-and-toe, något jag använder mig av varje dag när man är ute o kör lite touge big_smilebig_smile

Jag instämmer till 110%! big_smile Numera kör man med det hela tiden, en reflex helt enkelt! smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
TurbOla Reservdansk
8 juli 2010 · 6 271 Inlägg

På 850 och kanske S/V70 så håller sig varvet kvar uppe någon sekund efter att man släppt gasen/kopplat för att slänga i en ny växel, så varvmätaren hinner inte sjunka förrän man stoppat i nästa växel. smile

Är inte det något liknande?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Andromeda Rumpmas
9 juli 2010 · 3 860 Inlägg

TurbOla skrev:
På 850 och kanske S/V70 så håller sig varvet kvar uppe någon sekund efter att man släppt gasen/kopplat för att slänga i en ny växel, så varvmätaren hinner inte sjunka förrän man stoppat i nästa växel. smile

Är inte det något liknande?

Det är något miljöskit som även finns på Saabs T7-motorer. Varvet går upp en aning när man kopplar ur för att sedan sjunka långsamt. Det är för att bränna alla kvarvarande bränsleångor.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andreas 940 -utan 940
9 juli 2010 · 1 728 Inlägg

discokapten skrev:
Även med en "modern" lastbil med ett antal varv runt jorden så tjänar man på att ge lite gas mellan växlingarna när den är kall, växlarna smiter i bra mycket lättare.

Ja, särskilt på vintern måste man ibland dubbeltrampa för att få i vissa växlar.

Wikstromm skrev:
du har missförstått vad han frågar efter, eller ja de har dom flesta i denna tråd gjort

han undrar varför man, kopplar, växlar samtidigt som man gasar till lite sen släpper koppling

Och de är För Att en motor med låg rotationsvikt, typ väldigt lätt svänghjul, allt balanserat och osv, gör att motorn tappar varv väldigt fort mot för en std motor när man växlar, spec när man kör typ bana/drifting så brukar man gasa till i växel ögonblicket för att vara säker på att turbon behåller sitt varv och att motorn aldrig kommer under nästa växels varvtal, har då jag fått det förklarat för mig som...

Ok, så kan det också vara men han länkade även till ett lastbilsklipp och den motorn har nog ganska hög rotationsvikt. Där var det nog en kombination av dubbeltramp vid växling samt att han varvade upp motorn för att den skulle börja dra på nästa växel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang