11077
Sök

Bastrycksproblem, spelar bättre med öppet bagage.

159 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
har problem med mitt ljud, har en GAS 123PRO i en BRL 33l sluten låda, och ett sinus live sl-a1500v2.
basen är kopplad i 2Ohm och den spelar genom skidluckan i en jetta mk2.

Grejen är det att, på "baslåtar" spelar basen nästan inget, varken känner den, eller hör den.
på hiphop, spelar basen mkt bättre, men fortfarande inte nog bra.

När jag har bagageluckan öppen, så låter allt mkt bättre, mkt högre, både känner och hör basen då.
har provat en halv miljon olika inställningar på slutsteget och det blir inte bättre.

Vad kan vara fel?

jag har ett mellanrum mellan baslådan och baksätet, då baksätet är lutat och baslådan rak.
baksäte ->  _/  <- låda (fyrkanten)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
8 juli 2010
nis skrev:
har problem med mitt ljud, har en GAS 123PRO i en BRL 33l sluten låda, och ett sinus live sl-a1500v2.

Grejen är det att, på "baslåtar" spelar basen nästan inget, varken känner den, eller hör den.

När jag har bagageluckan öppen, så låter allt mkt bättre, mkt högre, både känner och hör basen då.
har provat en halv miljon olika inställningar på slutsteget och det blir inte bättre.

Vad kan vara fel?

jag har ett mellanrum mellan baslådan och baksätet, då baksätet är lutat och baslådan rak.

Har du det helt tätt från balsådan och fram så att inge ljud kan sticka iväg bakåt istället?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

BASS GLAD
1 382 Inlägg
8 juli 2010
förliten låda ..
sen en sluten låda låter ju mindre en en portad låda ...
så bygg en portad låda istället

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

159 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
det är inte tätt mellan lådan och baksätet, då det är en tillfällig låda. men du tror att det är det som är felet?
Streethawk skrev:
nis skrev:

Vad kan vara fel?

Har du det helt tätt från balsådan och fram så att inge ljud kan sticka iväg bakåt istället?

159 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
birka76 skrev:
förliten låda ..
sen en sluten låda låter ju mindre en en portad låda ...
så bygg en portad låda istället

basen har spelat bra med den lådan förut. dock aldrig provat spela den i sedan.

Bas: 12 tum.
Skålformad aluminiumkon.
Gummiupphängning.
Gjuten aluminiumkorg.
63,5mm high temp talspole.
Impedans 2x4ohm.
Känslighet 88dB.
Frekvensomfång 28Hz-2000Hz.
Effekttålighet 1000W max. 500W RMS.
100oz magnet, (200 oz magnetstruktur).
Monteringsdjup 155mm.
Monteringshål 284mm.
Vas 60 liter.
Fs 30Hz.
Qts 0,56.
Lådtips: 33 liters sluten låda.
Qtc 0,79.
F-3dB 40,5Hz.

Högtalarens totala Q-värde

Qts värdet försöker beskriva om hur elementet uppför sig:
Ett värde runt 0,2-0,35 betyder att högtalarens ”motor” (magnetsystem och talspole)
och fjädring är kraftiga i förhållande till konens vikt. Ett sådant element har alltså
god kontroll över konen redan utan lådan men har dålig effektivitet vid låga frekvenser
och passar därför bäst i basreflexlådor. Ett värde på 0,35-0,6 skvallrar om en mjukare upphängning,
ett element som passar bättre i en sluten låda då det har bättre effektivitet vid låga frekvenser.

Element med Q-värden högre än 0,8 är inte att rekommendera eftersom de tappar för mycket i kontroll
för att kunna låta bra.

basen spelar alltså bättre i sluten låda. så varför bygga portat?

Superhedde
255 Inlägg
8 juli 2010
Inget fel på din låda. Det är inte tätt mellan bas och ryggstöd. Om det är inte är tätt så rymmer ljudet bakåt och skapar utsläckning när det kommer tillbaka med fördröjning efter att ha studsat runt lite i skuffen. Därav att problemet med utsläckning inte uppstår när du öppnar bakluckan.

Åtgärd: Se nu till att det det blir helt tätt så att allt ljud kommer in i bilen genom skidluckan. Montera gärna lådan stumt dessutom för bästa resultat.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av Hedde (9 juli 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

159 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
Hedde skrev:
Inget fel på din låda. Det är inte tätt mellan bas och ryggstöd. Om det är inte är tätt så rymmer ljudet bakåt och skapar utsläckning när det kommer tillbaka med fördröjning efter att ha studsat runt lite i skuffen. Därav att problemet med utsäckning inte uppstår när du öppnar bakluckan.

Åtgärd: Se nu till att det det blir helt tätt så att allt ljud kommer in i bilen genom skidluckan. Montera gärna lådan stumt dessutom för bästa resultat.

Mvh Mattias Hedin

okey, och det kommer lösa tryckproblemet med den olika musiken också ?

Superhedde
255 Inlägg
8 juli 2010
nis skrev:
Hedde skrev:
Inget fel på din låda. Det är inte tätt mellan bas och ryggstöd. Om det är inte är tätt så rymmer ljudet bakåt och skapar utsläckning när det kommer tillbaka med fördröjning efter att ha studsat runt lite i skuffen. Därav att problemet med utsäckning inte uppstår när du öppnar bakluckan.

Mvh Mattias Hedin

okey, och det kommer lösa tryckproblemet med den olika musiken också ?

Ja.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 juli 2010
Säger som Hedde......och kan fylla i att det är ett satans ös i den basen.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök