6524
Sök

Strömbrytare + volymkontroll på högtalarkabeln.

372 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
Hej hej. Har en stuga med 12v solenergi som jag har en gammal bilradio i. Tänkte att det kan ju vara trevligt att utan större kostnader ha ett par högtalare med volymkontroll utomhus också.

Tanken är att köra front kanalerna inne och rear kanalerna utomhus.

Visst borde det fungera att på plus strömkablarna sätta en vanlig "dubbel" (för att behålla stereo) strömmbrytare på front och en likadan på rear. För att på så vis enkelt kunna växla om man vill ha musik inne, ute eller bådeoch.

Tanken är även att sätta en potentiometer varje utomhushögtalarkabel för att på så vis kunna ändra volymen lite utan att behöva gå in.

En strömbrytare och potentiometer kan väll ej nämnvärt försämra ljudkvaliten då det istortsett endast lyssnar på radio med effekter runt 5-10wrms som max.

Kan jag få hjälp med ett tips på hur stor och vilken sorts potentiometer. Eller något med samma funktion pris<150kr

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98138/960955_wz83mk.jpg

Mvh
Senast redigerat av Martinfyhr (8 juli 2010)

2 665 Inlägg
8 juli 2010
Du kan ju bara sänka volymen med potten det kanske du vet.

Man brukar använda "konstantimpedanspotensiometer".
Kolla hos ljudia eller hifikit.

Har ett gäng nya ligger om du behöver.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2010
Har radion ingen faderfunktion? Känns ju onekligen smidigare att använda den än strömbrytare på kablarna. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

372 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
ja det går bara att sänka volymen på potten, men om man kör den på 80% så går det ju att höja lite också smile Skulle det fungera att köra hifikits SAT 50 potentiometer. Det står att den är på 8ohm. Spelar det någon roll även fast jag har 4ohms högtalare?

Jo visst finns det en fader på radion, men det känns ju smidigare att sätta sätta handen på en lampknapp varje gång man vill slå av/på istället för att bläddra i radions menysystem flera gånger per dag.

Sök