Hjälp med byte av orginal stereo i SAAB 9-3 -00:a

Megalomaniacal
12 juli 2010 · 75 Inlägg

Så om jag gör det, så nollställs inte stereons inställningar dvs. bas, radiokanaler, fade osv. varje gång jag stänger av den? yikes jag kanske är trög men jag förstår inte riktigt varför minnet skulle funka om jag drar en kabel så den får konstant ström... Det borde ju suga rätt rejält i batteriet? Jag bryr mig inte så mycke om man stänger av stereon på knappen eller om den stängs av när man vrider av tändningen, bara minnet funkar så är jag glad tongue

Tribbe SAAB♥SUBARU
12 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Minnet måste ha konstant ström för att kunna komma ihåg dina inställningar. Det drar inte alls mycket på ditt batteri. 1 av stiften i saab kablaget har konstant ström jag vet tyvärr inte vilken men den ska du para ihop med stift 4 på A kontakten.
När du gjort det så kommer du slippa ställa in inställningarna gång på gång. Enda gången du kommer behöva ställa om dom är ifall du lossar batteriet eller drar ur isokontakerna till stereon.

Stift 7 på kontakt A kan du välja ifall du vill ha ihop på samma kabel som stift 4 eller den som går till tändningen.

Väljer du samma som minnet så kan du starta och stänga av din stereo när du vill även om bilen är avstängd. Sätter du den på tändningen som det är tänkt att det ska vara så kan du bara starta stereon medans du har tändningen till bilen igång. Väljer du sista alternativet så bör stereon starta när du startar bilen. Och vill du ha så så får du leta efter ett stift i saabs original kontakter som har 0volt när bilen är avstängd men när du startar den så har den 12volt.

Jag är igentligen inte så kunnig inom det här men hoppas du förstår hur jag menar?

Edit: Såhär ser min original stereo ut på baksidan.. ett litet kopplingsschema som kanske kan hjälpa din tråd lite..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/191973_g4jl60.jpg

Senast redigerat av Tribbe (12 juli 2010)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
dyd
11 mars 2012 · 8 Inlägg

I min 9-3a så var det sladd Nr 4 & 7 som ska bytas då funkar minnet i radion!

Mvh!

wolw
11 mars 2012 · 108 Inlägg

Tribbe skrev:
Väljer du samma som minnet så kan du starta och stänga av din stereo när du vill även om bilen är avstängd.

Att tänka på då är att "tomgångsförbrukningen" går från någon 1/10 A till över 1A. Inte kul på vintern om bilen stått några dagar.

Peter smile

Glesmark
11 mars 2012 · 1 938 Inlägg

wolw skrev:

Tribbe skrev:
Väljer du samma som minnet så kan du starta och stänga av din stereo när du vill även om bilen är avstängd.

Att tänka på då är att "tomgångsförbrukningen" går från någon 1/10 A till över 1A. Inte kul på vintern om bilen stått några dagar.

Peter smile

Hade så på min utan några problem.

wolw
11 mars 2012 · 108 Inlägg

Glesmark skrev:

wolw skrev:

Tribbe skrev:
Väljer du samma som minnet så kan du starta och stänga av din stereo när du vill även om bilen är avstängd.

Att tänka på då är att "tomgångsförbrukningen" går från någon 1/10 A till över 1A. Inte kul på vintern om bilen stått några dagar.

Peter smile

Hade så på min utan några problem.

Har jag också haft.

Men då slipper man starta en tråd om "något drar tjuvström - bilen död på Arlanda" om man vet om det innan .....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang