Hjälp med byte av orginal stereo i SAAB 9-3 -00:a

Megalomaniacal
10 juli 2010 · 75 Inlägg

Hejsan jag tänkte dra ut orginalstereon i min Saab igår och koppla ihop en ny stereo...
Men i den "nya" stereon finns det 2st hål för ISO kontakter (tror det heter ISO va?) MEN i orginalstereon på Saaben så är det 3st ISO kontakter, 2st som passar i den "nya" stereon (svart och brun tror jag) och sen 1st till som är lite bredare (rosa färg hade den har jag för mig). Går det att koppla ihop det ändå men skita i den "rosa" eller ska jag köpa en ny stereo som har 3 "kontakthål"?

Bara funderade lite med knapparna som sitter på ratten så man kan byta låt/höja volymen, det är inte det som är den rosa kontakten då?

Tacksam för svar! roll

M_icke_
10 juli 2010 · 3 466 Inlägg

Om jag kommer ihåg rätt så är den rosa till knapparna på ratten samt till Displayen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
TheBlackBullit
10 juli 2010 · 195 Inlägg

aa precis som han ovan har sagt så är den översta iso kontakten  till ratten och displayen den behöver du inte om du ska koppla in en vanlig stereo men problemet är ju att du inte kommer kunna använda dom och din stereo kommer inte ha någon memorie spänning på... 

kommer inte ihåg vilken av dom två iso kontakter men man byter plats på två kablar så ska memorie sparningen funka

BMW E39 M5 (2000)
Megalomaniacal
10 juli 2010 · 75 Inlägg

Okej, finns det något man kan göra för att få knapparna på ratten att funka då?
Någon som vet om det finns sånt uttag på någon 2-DIN stereo för "ratt navigation"?

Megalomaniacal
10 juli 2010 · 75 Inlägg

TheBlackBullit skrev:
aa precis som han ovan har sagt så är den översta iso kontakten  till ratten och displayen den behöver du inte om du ska koppla in en vanlig stereo men problemet är ju att du inte kommer kunna använda dom och din stereo kommer inte ha någon memorie spänning på... 

kommer inte ihåg vilken av dom två iso kontakter men man byter plats på två kablar så ska memorie sparningen funka

Så jag behöver inte bry mig om den rosa kontakten eftersom den bara är för rattknappar och display om jag förstår det rätt? Men att jag ska byta plats på 2 kablar i någon av de andra 2 ISO kontakterna för att minnet ska funka? Hmm hehe finns ju några kablar liksom tongue hade ju varit kalas om någon annan kanske visste mer exakt vilka kablar det skulle kunna vara? tongue

Megalomaniacal
10 juli 2010 · 75 Inlägg

Hittade ett annat inlägg som Octan hade skrivit på en annan tråd om byte av stereo i Opel:
Pioneer DEH-2200UB går att hitta för de pengarna.
Behövs inga specialkontakter. Sitter iso original i Opel. Ev får du skifta gul och röd kabel för minnets skull.



Skulle även detta knep med skifte av gul & röd kabel för minnet  även funka för min Saab?
Mvh

ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Yes skifta gul och röd så funkar stereon som den ska. smile För att få fart på rattknapparna så behövs ett interface, tror det ska finnas till din bil, sök på ebay efter SWI-.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Megalomaniacal
10 juli 2010 · 75 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Yes skifta gul och röd så funkar stereon som den ska. smile För att få fart på rattknapparna så behövs ett interface, tror det ska finnas till din bil, sök på ebay efter SWI-.

Nu uppstod det ännu ett problem dock, gick ut för att koppla in den igen och allt funkar nu förutom minnet! För det fanns ingen GUL kabel?? Det fanns endast en röd kabel men ingen gul!?
Det är ju faktiskt j*vligt jobbigt att ställa in alla radiokanaler och "ändra ljudet" varje gång man sätter på stereon!
Hade blivit väldigt glad om någon kunde hjälpa mig här!
Mvh Jakob

Tribbe SAAB♥SUBARU
10 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Vad heter din nya stereo? Har du en länk till ett kopplingsschema eller något på den?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 juli 2010 · 8 744 Inlägg

I det enda kontaktstycket har du 4st par, grön & grön/vit, brun & brun/vit o.s.v, men vad har du för färger i den andra? Ska vara iaf svart, röd, gul, orange & blå (kanske även blå/vit)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Megalomaniacal
10 juli 2010 · 75 Inlägg

Kontaktstycke nr.1: 4st par = 8 kablar
- grön & svart / vit & svart
- brun & svart / röd & svart
- brun / brun & grå
- brun / brun & vit

Kontaktstycke nr.2: 2st par 1st enskild = 5 kablar
- tjockare svart / tjockare röd
- svart & vit
- röd & brun / röd & brun


Jag hittade inget kopplingsschema på nätet men jag har en ZAP CD-7602
Men kollar man på kopplingsschemat som är i instruktionsboken till stereon så sitter en av de "röd & bruna" i kontaktstycket nr.2 i den som ska vara "minnet". Men det är antagligen inte rätt kontakt. Jag blir galen när den nollställer sig HELA tiden... HJÄLP!

Megalomaniacal
11 juli 2010 · 75 Inlägg

Tribbe skrev:
Vad heter din nya stereo? Har du en länk till ett kopplingsschema eller något på den?

Tyvärr inte men jag kan ta en bild på kopplingsschemat som är i instruktionsboken om det hade hjälpt?

Tribbe SAAB♥SUBARU
11 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Jag själv är ingen höjdare inom det här men om du tar en bild ifrån manualen så hjälper det nog till det tror jag. Ta en bild på iso kablaget på stereon också om du tänkte lägga upp en bild så finns det nog folk här som klurar ut hur du ska göra.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Megalomaniacal
11 juli 2010 · 75 Inlägg

Om allt går som jag vill kommer 3st bilder som kanske kan vara till hjälp!?

http://images2.bilddagboken.se/89/_u1/_u9/_u0/_u3/_u7/u190371/44416_1278866088.jpg
http://images2.bilddagboken.se/81/_u1/_u9/_u0/_u3/_u7/u190371/66461_1278866135.jpg
http://images2.bilddagboken.se/81/_u1/_u9/_u0/_u3/_u7/u190371/58818_1278866178.jpg

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 juli 2010 · 6 170 Inlägg

Megalomaniacal skrev:
Okej, finns det något man kan göra för att få knapparna på ratten att funka då?
Någon som vet om det finns sånt uttag på någon 2-DIN stereo för "ratt navigation"?

Kolla på pac-audio.com eller något liknande och se om dom har ett rattinterface till din bil och stereo, har dom det så är det bara att handla ett interface på ebay.com för typ 400-500kr smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Megalomaniacal
11 juli 2010 · 75 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Megalomaniacal skrev:
Okej, finns det något man kan göra för att få knapparna på ratten att funka då?
Någon som vet om det finns sånt uttag på någon 2-DIN stereo för "ratt navigation"?

Kolla på pac-audio.com eller något liknande och se om dom har ett rattinterface till din bil och stereo, har dom det så är det bara att handla ett interface på ebay.com för typ 400-500kr smile

Okej tack, men du vet möjligen inte vilka kablar man ska byta i ISO kontakten? hehe
är lite desperat faktiskt!

Tribbe SAAB♥SUBARU
11 juli 2010 · 1 636 Inlägg

På isokontaken A så ska du ha konstant ström på stift 4'a Du kan ha det på 7'an med om du vill men behöver bara ha på tändningen.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Megalomaniacal
11 juli 2010 · 75 Inlägg

Det enda jag egentligen vill ha ut av denna tråden är hur man kan göra för att minnet ska funka, vilket det INTE gör just nu!? Men det verkar inte vara så många som haft samma problem... Den nollställer ju inställningarna varje gång man stänger av den... Sjukt störigt!

Janneutanb
11 juli 2010 · 7 271 Inlägg

Ta fram en multimeter och så mäter du på vilken utav stiften som har konstant ström...

ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Stift 4 i kontakt A ska ha konstanström, alltså kopplas i princip direkt till batteriplus. Stift 7 kopplar du antingen till tändningen (stereon slås då på och av med tändningen) eller till samma som stift 4 (du måste då slå på/av stereon manuellt).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang