3706
Sök

Bara jag som är extremt rädd för polisen?

41 Inlägg
13 augusti 2010
kan ju meddela er som bor eller rör er ofta i Västerås, polisen är ganska ofta ute och snurrar. Och det är inte allt för nya V70 eller Saab.
Ni bör hålla koll efter en mörkblå, nästan svart V70 (97 - 99). Det finns även en mörkblå/grå 850. Det är några av deras civilbilar. Det kan även vara den vita XC70 (01 - 04) utan rail, mörkblåa Saabkombin, fast den brukar röra sig runt ut i Hallstahammaromårdet nattetid.

Och nu blir ni bara mer paranoida?
Har aldrig haft problem med polisen, tvärtom..
Även då jag och R:en har blivit ganska poppis på 56:an mellan Eskilstuna och Västerås.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
13 augusti 2010
Inte jag personligen. Men jag har en kompis som är så. Om han möter en polis (motsatt körfält med andra ord) ute på en stor 90-väg så får han panik och verkar tro att dom kan se om han kör 5 km/h för fort. Jävligt komiskt! wink

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 augusti 2010
R-Mikkola skrev:
Som rubriken lyder.
Jag är helt otroligt skit rädd för polisen, även om jag inte gjort något är jag jätte rädd.
Skulle göra allt för att slippa att se en polis när jag är ute och kör!

Det är så man bajsar ner sig när man ser att polisen ligger bakom en i trafiken!

Så nu undrar jag om det är mig det är fel på eller lider andra av det här med!?

Mitt tips, face your fears. Dvs. prata med poliser, de är människor tro't eller ej ;) Fråga dom dina frågor du har om yrket eller om det är något du nu undrar över.
Jag menar inte kör 20 knyck över hastighetsgränsen o bli stoppad så du får prata utan prata med dem nån gång när de är ute och knallar på stan, de är inte bara till för att haffa folk utan skapa en relation till allmänheten också.
Det ingår i deras, liksom räddningstjänsten öht, arbetsuppgifter.
Det är det enda tips jag kan ge dig på hur du ska kunna bli av med rädslan, och de som hackar och säger "lås in dig" är ju väldigt hjälpsamt...det är inte ovanligt att folk är rädda för folk med auktoritet

270 Inlägg
14 augusti 2010
Så här då: Invinkad på en grusbusshållplats så full av potthål så det går inte att undvika att köra i ett, skrapar i frontspoilern så att nummerskylten hänger sig på sne.
Kvinnlig polis ca 5 år yngre än mig säger: Öhhh du GRABBEN din nummerskylt hänger ju i backen.
Jo det hände väl nu när jag svängde in här eftersom hela underredet tar i när man försöker köra bil på en åker.
VA skyller du på oss att din nummerskylt hänger i backen?????
Nej jag försöker bara förklara varför.
Men för F-N ville hon bara gnälla eller?

/M

Muttley
14 augusti 2010
Ska inte vara rädd för polisen. Nu har de fått lite negativa betyg av mig på festivalen här.
Behövde hjälp med en sak. Så bad polisen om hjälp. Min telefon hade dött av dåligt batteri. Totalvägran av polisen och att de betedde sig som svin mot mig. (inga hlm poliser då de är bra) Idioten veva upp rutan och jag stod visst ivägen tyckte hans assistent. Men fortfarande behövde jag hjälp och de hade verkligen inget bråttom då de var enbart en bil till för fyllefolk.

Sitter över timmen utanför polishuset och fortfarande ingen hjälp av dessa festivalpoliser (fortfarande inte hlm poliserna.)=
Så tack ni poliser som var inkallade till festivalen för att ni förstörde en helkväll för mig

213 Inlägg
14 augusti 2010
Fan dem behandlar er som ni behandlar dem=). Har la blivit stoppad en del gånger i olika kontroller dem utför men dem är riktigt sköna faktisk. Så är ni snälla mot dem så är de snälla mot er=)

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!

12 086 Inlägg
14 augusti 2010
Jag är inte rädd för dom, men de märks på polisen att de flesta är det. Det är ingen konst att prata ner en snut, speciellt om de är en ~25 år gammal tjej, nått hela sjukt vad de måste hävda sig, men har sällan särskilt genomtänkta svar när man ställer dom mot väggen.

12 086 Inlägg
14 augusti 2010
Nordic_viper skrev:
kan ju meddela er som bor eller rör er ofta i Västerås, polisen är ganska ofta ute och snurrar. Och det är inte allt för nya V70 eller Saab.
Ni bör hålla koll efter en mörkblå, nästan svart V70 (97 - 99). Det finns även en mörkblå/grå 850. Det är några av deras civilbilar. Det kan även vara den vita XC70 (01 - 04) utan rail, mörkblåa Saabkombin, fast den brukar röra sig runt ut i Hallstahammaromårdet nattetid.

En mörkblå V70 och 850? Du kan inte va lite mer precis?

Jag har ett tips oxå, se upp för vita bilar med blå och gula reflexer på bilen och med blåljus på taket, de är mest troligen en polis..
Senast redigerat av JapMax (14 augusti 2010)

213 Inlägg
14 augusti 2010
JapMax skrev:
Jag är inte rädd för dom, men de märks på polisen att de flesta är det. Det är ingen konst att prata ner en snut, speciellt om de är en ~25 år gammal tjej, nått hela sjukt vad de måste hävda sig, men har sällan särskilt genomtänkta svar när man ställer dom mot väggen.

Jag har mer problem med gammla tanter=/ Dem unga är enklare=)

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!

687 Inlägg
14 augusti 2010
tkd_rille skrev:
Ska inte vara rädd för polisen. Nu har de fått lite negativa betyg av mig på festivalen här.
Behövde hjälp med en sak. Så bad polisen om hjälp. Min telefon hade dött av dåligt batteri. Totalvägran av polisen och att de betedde sig som svin mot mig. (inga hlm poliser då de är bra) Idioten veva upp rutan och jag stod visst ivägen tyckte hans assistent. Men fortfarande behövde jag hjälp och de hade verkligen inget bråttom då de var enbart en bil till för fyllefolk.

Sitter över timmen utanför polishuset och fortfarande ingen hjälp av dessa festivalpoliser (fortfarande inte hlm poliserna.)=
Så tack ni poliser som var inkallade till festivalen för att ni förstörde en helkväll för mig

Vad ville du att de skulle göra? Man kan inte låna ut tjänstetelefonen enbart för att folk har slut på mobilbatteri.

687 Inlägg
14 augusti 2010
JapMax skrev:

Det är något sjukt vad vissa måste hävda sig när de blir stoppade men de har sällan särskilt genomtänkta svar när man ställe de mot väggen. Det är ingen konst att prata ner en motorburen ungdom i ett fordon.

687 Inlägg
14 augusti 2010
Ni som är rädda behöver inte känner er ensamma. Folk generellt är "rädda" för polisen då man kopplar de till något negativt för de få gånger en skötsam "Svensson" har kontakt med polisen är när något dåligt har hänt.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
14 augusti 2010
JapMax skrev:

Och varför skulle man ställa en polis "mot väggen"? roll Du måste ju ändå förstå att de är där för din och vår säkerhet. Du kanske inte är glad när de stoppar dig, men hellre det än ett samhälle utan poliser. De gör bara sitt jobb, ett jobb som folk faktiskt bör ha stor respekt för. Klart de måste visa lite auktoritet, annars hade ingen haft respekt för dem. Utanför sitt jobb är de som vilken svensson som helst, tro det eller ej.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

12 086 Inlägg
14 augusti 2010
Sheba skrev:
JapMax skrev:

Och varför skulle man ställa en polis "mot väggen"? roll Du måste ju ändå förstå att de är där för din och vår säkerhet. Du kanske inte är glad när de stoppar dig, men hellre det än ett samhälle utan poliser. De gör bara sitt jobb, ett jobb som folk faktiskt bör ha stor respekt för. Klart de måste visa lite auktoritet, annars hade ingen haft respekt för dem. Utanför sitt jobb är de som vilken svensson som helst, tro det eller ej.

När det kommer fram en nybliven polisjänta med adhd och härjar för att jag tutar på dem när de står och blockerar en korsning från alla håll för att de pratar med en kille genom rutan, då måste hon ju givetvis få lite motstånd.

Eller när en polisjänta öppnar min bakdörr för att se vad som finns där, med motiveringen att risken är större att folk med skyddade personuppgifter har avkapade hagelgevär i baksätet gör mig måttligt road, även den gången gick hon tigande från bilen efter att jag irriterat ifrågasatt hennes handling med flera argument.

Jag har en grundregel, tror även det är en av guds tio budord, att jag behandlar folk som de behandlar mig. Kommer det fram en maktstinn överenergisk dryg polis så svarar jag med samma attityd.
Jag har aldrig varit otrevlig mot en polis som är trevlig mot mig.

Dessutom tycker jag det är jävligt illa att neka en medborgare ett samtal om hens telefon har dött och kanske är långt hemifrån. Speciellt om de är polisstation. Åter igen ett exempel över hur väl man tar hand om skattebetalarna, fifan.

tysk.
592 Inlägg
14 augusti 2010
Den rädslan försvann för mig med prövotiden!

12 086 Inlägg
14 augusti 2010
Nehe skrev:
Ni som är rädda behöver inte känner er ensamma. Folk generellt är "rädda" för polisen då man kopplar de till något negativt för de få gånger en skötsam "Svensson" har kontakt med polisen är när något dåligt har hänt.

Ett flertal ggr (dock en del år sedan) när jag frågat polisen varför det helt omotiverat stannar mig så säger dom, vanlig rutinkontroll. Med andra ord behövs inget dålig hända för att dom ska stanna en, slå på sina äckliga helljus och kolla körkort och utandningsprov.

687 Inlägg
14 augusti 2010
JapMax skrev:
Ett flertal ggr (dock en del år sedan) när jag frågat polisen varför det helt omotiverat stannar mig så säger dom, vanlig rutinkontroll. Med andra ord behövs inget dålig hända för att dom ska stanna en, slå på sina äckliga helljus och kolla körkort och utandningsprov.

Så som du ordar om polisen i var och varannan tråd så ser jag ingen anledning till varför de skulle vara trevliga mot dig, det är uppenbart hur du beter dig mot de. Står polisen i en korsning och samtalar med en okänd man för dig så betyder det INTE att personen är okänd för de !!! Samtalar de med en annan patrull så har du ingen aning om vad det gäller, du sitter bara och antar en massa och tutar för ingen anledning. Du börjar med att behandla de illa genom att tuta och störa i jobbet och då får du skit tillbaka, precis enligt ditt "budord".

Jag pratade om "en hederlig vanlig Svensson" inte om dig som uppenbarligen har kontakt med polisen var och varannan dag och säkerligen finns det också en anledning till det. Normal Svensson kanske blir stoppad av patrull för rutinkontroll 1gång var 10år OM det inte är en upprättad trafikkontroll (nykterhets samt körkortskontroll) där man vinkar in personbilar. Nej bara för att du och 10 andra på garaget.org har blivit stoppade för rutinkontroll 10ggr sen du tog körkort för 3-5år sedan så betyder det inte att du eller de andra representerar hela befolkningen.

Finns ingen anledning till att diskutera detta mer med dig för det kommer inte leda någonstanns, och insisterar du ändå på att diskutera saken vidare så kan vi ta det över PM för tro mig jag är ingen som du kan prata ner eller ställa mot väggen.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
14 augusti 2010
JapMax skrev:
När det kommer fram en nybliven polisjänta med adhd och härjar för att jag tutar på dem när de står och blockerar en korsning från alla håll för att de pratar med en kille genom rutan, då måste hon ju givetvis få lite motstånd.

Du brister fullkomligt i respekt om du stör dem i deras arbete. Du har absolut ingen aning om vad som har hänt i den korsningen och varför de står och pratar med denna personen. Om du hade stått utanför fönstret på mitt kontor och tutat hade jag också blivit smått irriterad.

JapMax skrev:
Eller när en polisjänta öppnar min bakdörr för att se vad som finns där, med motiveringen att risken är större att folk med skyddade personuppgifter har avkapade hagelgevär i baksätet gör mig måttligt road, även den gången gick hon tigande från bilen efter att jag irriterat ifrågasatt hennes handling med flera argument.

Om en polis går tigande ifrån bilen betyder inte att du har ställt dem mot väggen eller vunnit med argument, de får helt enkelt inte bli provocerade och måste behålla ett visst mått av självdisciplin. Personligen så jobbar jag med ett yrke där jag har personlig kontakt med kunder och andra företag ganska ofta och om de vid något tillfälle försöker bemöta mig med ett riktigt uselt argument så är det värsta jag kan göra att bemöta detta argument eftersom det kommer föda ett ännu dummare argument i gengäld och så är cirkeln sluten och inget konstruktivt kommer någonsin komma ur den diskussionen.

Sedan om hon hade anledning till att misstänka att du hade vapen eller ej i bilen kan jag givetvis inte svara på.

JapMax skrev:
Jag har en grundregel, tror även det är en av guds tio budord, att jag behandlar folk som de behandlar mig. Kommer det fram en maktstinn överenergisk dryg polis så svarar jag med samma attityd.
Jag har aldrig varit otrevlig mot en polis som är trevlig mot mig.

De behandlar även dig som du behandlar dem, ett tips jag kan ge såhär på rak arm är att inte tuta på dem när de pratar med någon annan eller sitta och tjura när de knackar på din ruta. Det är riktigt konstigt hur du har riktigt dålig uppfattning av polisen medan de flesta andra inte har det. Du tror inte att det hänger lite mer på dig som person än på polisen? Bara en tanke.

JapMax skrev:
Dessutom tycker jag det är jävligt illa att neka en medborgare ett samtal om hens telefon har dött och kanske är långt hemifrån. Speciellt om de är polisstation. Åter igen ett exempel över hur väl man tar hand om skattebetalarna, fifan.

Beror nog lite på vem och hur man är som person. Personligen råkade jag ut för att tappa en värdefull sak i kanalen i stan för runt 10 år sedan. Polisen stannade och undrade varför jag stod och försökte lirka upp något ur vattnet. När jag vänligt förklarade att det som jag hade tappat var värt knappt under 2000:- och att jag försökte fiska upp det igen så erbjöd de sig att knyta en bogserlina runt magen på mig och hålla emot så att jag kunde luta mig ut mot vattnet och fiska upp det. De skulle nog ha låtit mig ringa ett samtal också ska du se.

Jag har endast bra erfarenheter av polisen och de flesta jag har pratat med känner detsamma. Givetvis så blir jag inte glad om de stoppar mig för fortkörning eller något annat som jag har gjort, men jag måste acceptera att det faktiskt är mitt eget fel att jag har kommit i kontakt med dem vid det tillfället. Vem skulle man annars kontakta om bilen blev stulen, om någon bröt sig in i ens hem eller om man blev oprovocerat misshandlad? De gör en enorm samhällsnytta och poliskritiker är trångsynta som inte ser det.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Gött mos
1 096 Inlägg
14 augusti 2010
Har rent mjöl i påsen så jag är inte rädd /orolig.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

2 182 Inlägg
14 augusti 2010
Fick böter igår av en trevlig polis jänta i min ålder igår smile

Har aldrig mött nån stödig eller jobbig polis, det kanske är för att jag är så trevlig mot dem? Eller så är östgöta polisen trevligare än övrig poliskår i landet wink

Så nej, jag är inte rädd för polisen.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Sök