JapMax skrev:
När det kommer fram en nybliven polisjänta med adhd och härjar för att jag tutar på dem när de står och blockerar en korsning från alla håll för att de pratar med en kille genom rutan, då måste hon ju givetvis få lite motstånd.
Du brister fullkomligt i respekt om du stör dem i deras arbete. Du har absolut ingen aning om vad som har hänt i den korsningen och varför de står och pratar med denna personen. Om du hade stått utanför fönstret på mitt kontor och tutat hade jag också blivit smått irriterad.
JapMax skrev:
Eller när en polisjänta öppnar min bakdörr för att se vad som finns där, med motiveringen att risken är större att folk med skyddade personuppgifter har avkapade hagelgevär i baksätet gör mig måttligt road, även den gången gick hon tigande från bilen efter att jag irriterat ifrågasatt hennes handling med flera argument.
Om en polis går tigande ifrån bilen betyder inte att du har ställt dem mot väggen eller vunnit med argument, de får helt enkelt inte bli provocerade och måste behålla ett visst mått av självdisciplin. Personligen så jobbar jag med ett yrke där jag har personlig kontakt med kunder och andra företag ganska ofta och om de vid något tillfälle försöker bemöta mig med ett riktigt uselt argument så är det värsta jag kan göra att bemöta detta argument eftersom det kommer föda ett ännu dummare argument i gengäld och så är cirkeln sluten och inget konstruktivt kommer någonsin komma ur den diskussionen.
Sedan om hon hade anledning till att misstänka att du hade vapen eller ej i bilen kan jag givetvis inte svara på.
JapMax skrev:
Jag har en grundregel, tror även det är en av guds tio budord, att jag behandlar folk som de behandlar mig. Kommer det fram en maktstinn överenergisk dryg polis så svarar jag med samma attityd.
Jag har aldrig varit otrevlig mot en polis som är trevlig mot mig.
De behandlar även dig som du behandlar dem, ett tips jag kan ge såhär på rak arm är att inte tuta på dem när de pratar med någon annan eller sitta och tjura när de knackar på din ruta. Det är riktigt konstigt hur du har riktigt dålig uppfattning av polisen medan de flesta andra inte har det. Du tror inte att det hänger lite mer på dig som person än på polisen? Bara en tanke.
JapMax skrev:
Dessutom tycker jag det är jävligt illa att neka en medborgare ett samtal om hens telefon har dött och kanske är långt hemifrån. Speciellt om de är polisstation. Åter igen ett exempel över hur väl man tar hand om skattebetalarna, fifan.
Beror nog lite på vem och hur man är som person. Personligen råkade jag ut för att tappa en värdefull sak i kanalen i stan för runt 10 år sedan. Polisen stannade och undrade varför jag stod och försökte lirka upp något ur vattnet. När jag vänligt förklarade att det som jag hade tappat var värt knappt under 2000:- och att jag försökte fiska upp det igen så erbjöd de sig att knyta en bogserlina runt magen på mig och hålla emot så att jag kunde luta mig ut mot vattnet och fiska upp det. De skulle nog ha låtit mig ringa ett samtal också ska du se.
Jag har endast bra erfarenheter av polisen och de flesta jag har pratat med känner detsamma. Givetvis så blir jag inte glad om de stoppar mig för fortkörning eller något annat som jag har gjort, men jag måste acceptera att det faktiskt är mitt eget fel att jag har kommit i kontakt med dem vid det tillfället. Vem skulle man annars kontakta om bilen blev stulen, om någon bröt sig in i ens hem eller om man blev oprovocerat misshandlad? De gör en enorm samhällsnytta och poliskritiker är trångsynta som inte ser det.