5407
Sök

Smart Roadster - Kalibrera om varvräknaren med ny skala.

1 290 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Har hittat ett företag som kan hjälpa mig med att ta fram nya mätartavlor till bilen med den design som jag själv önskar. Behöver ändra skalan på varvräknaren så att den stoppar vid 9000rpm istället för 7000rpm.

Någon som vet hur man kan kalibrera om varvräknaren så att den följer den nya skalan?

Motborgare
1 099 Inlägg
14 juli 2010
Om det är en som är kopplad på det klassiska viset, så är det enklast med en "ratio changer". En krets som ändrar pulstalet ut i förhållande till in med 7/9. Sitter den på en LIN eller CAN-bus, så får man hijacka just RPM meddelandet, göra divisionen i mjukvara och skicka ut en modifierad RPM-signal på en separat kanal som bara instrumentet sitter på. Det är möjligt att det går att kalibrera om själva instrumentet också, fast då måste man veta hvilka kretsar som sitter i det.

...eller så byter man ut hela inmaten i instrumentet och kör en D/A omvandlare och ett analogt interface till själva instrumentet som plockar RPM-signalet från CAN/LIN som beskrivit tidigare.

-- K
Senast redigerat av Kavli (14 juli 2010)

1 290 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Om det är en som är kopplad på det klassiska viset, så är det enklast med en "ratio changer". En krets som ändrar pulstalet ut i förhållande till in med 7/9. Sitter den på en LIN eller CAN-bus, så får man hijacka just RPM meddelandet, göra divisionen i mjukvara och skicka ut en modifierad RPM-signal på en separat kanal som bara instrumentet sitter på. Det är möjligt att det går att kalibrera om själva instrumentet också, fast då måste man veta hvilka kretsar som sitter i det.

...eller så byter man ut hela inmaten i instrumentet och kör en D/A omvandlare och ett analogt interface till själva instrumentet som plockar RPM-signalet från CAN/LIN som beskrivit tidigare.

-- K

Låter som du har koll på ettorna och nollorna...

Om jag tar ett kort på kretskortet i varvräknaren, kan det vara till hjälp?

Motborgare
1 099 Inlägg
14 juli 2010
Skicka ett kort, så kan man i alla fall titta.

-- K

1 290 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Här är två bilder på mätarna. Under mätartavlorna sitter det inga kretsar förutom något ytmonterat som antingen är dioder, motstånd eller kondensatorer. Får du ut något av bilderna?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/964052_3w1uwt.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/964054_bip635.jpg

Motborgare
1 099 Inlägg
14 juli 2010
Ser du någon mer märking på den stora kretsen?
De som det står TPIC 6C596 är bara några shift-register. Förmodligen kopplade till LED:ar på panelen.
De två stora i mitten är spänningsregulatorer, så frågan är vad som finns i det stora frimärket, om det går att få kod ut ur den och ny kod in.

Som jag ser det, så vill det enklaste vara att modifiera rpm-värdet på vägen mot instrumentclustret.

-- K

1 290 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
stora frimärket, är det kretsen till höger du menar?

Motborgare
1 099 Inlägg
14 juli 2010
Japp. Tusenbenarn i TQFP wrapping.

-- K

1 290 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Det syns riktigt dåligt vad som står på kretsen, men det du ser nedan är det jag får det till. 8:an kan vara ett B och 6:an ett G. Det två sista raderna ser ut att vara ditskrivna i efterhand då det är annan font och att dom inte 100% ligger rakt i förhållande till övrig text.

F JAPAN
M890F5946
J248 K24
VDO S375
050203 B4

Motborgare
1 099 Inlägg
14 juli 2010
Ok. Det är en ASIC av nåt slag. Bottennapp där då.

Då blir det enligt tidigare förslag.

-- K

1 290 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Ok. Det är en ASIC av nåt slag. Bottennapp där då.

Då blir det enligt tidigare förslag.

-- K

Vilket av de tidigare förslagen? smile

Motborgare
1 099 Inlägg
15 juli 2010
Plocka upp RPM-meddelandet från bussen, modifiera det och skicka det modifierade signalet ut till instrumentclusteret.

-- K

* Voff voff *
10 987 Inlägg
15 juli 2010
Nu är jag ingen hejare på finelektronik så ni får ursäkta om det här är en idiotisk lösning, men jag prövar ändå...

Vad händer med varvräknaren när den uppnår högre insignal än den som motsvarar 7000 rpm? Fortsätter den utanför skalan som hastighetsmätare brukar göra eller stannar den bara?

Om den fortsätter skulle väl en enkel lösning vara att helt enkelt låta den nya skalan för varvtalet fortsätta efter dagens 7000 rpm? Det ser ju iaf ut att finnas plats på tavlan...?

Tänkte iaf som nödlösning om det ej går att kalibrera om den... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 290 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Brådhis skrev:
Nu är jag ingen hejare på finelektronik så ni får ursäkta om det här är en idiotisk lösning, men jag prövar ändå...

Vad händer med varvräknaren när den uppnår högre insignal än den som motsvarar 7000 rpm? Fortsätter den utanför skalan som hastighetsmätare brukar göra eller stannar den bara?

Om den fortsätter skulle väl en enkel lösning vara att helt enkelt låta den nya skalan för varvtalet fortsätta efter dagens 7000 rpm? Det ser ju iaf ut att finnas plats på tavlan...?

//Brådhis

Pinsam tystnad uppstår......... då lösningen kan vara så enkel... hmm hur kan man ta reda på om det är så? Varva skiten ur motorn? lol

Motborgare
1 099 Inlägg
15 juli 2010
Brådhis skrev:

//Brådhis

Normalt när man gör analog visning av digital data så använder man en digital/analogomvandlare som ger en viss spänning ut i förhållande till vad registervärdet på den digitala sidan innehåller. Då är frågan hur mycket headroom som finns i registret vid maxvarv. I de flesta fall vill man fylla registret till max så man får en bra upplösning. Det medför att om man går högre än maxvarv vill signalen klippas. Altså nålen vill inte gå högre. Är det ett dålligt design, så får man en rollover i registret, så att nålen går i botten och startar på noll igen.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
15 juli 2010
Exsicco skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Pinsam tystnad uppstår......... då lösningen kan vara så enkel... hmm hur kan man ta reda på om det är så? Varva skiten ur motorn? lol

Det går ju att skicka en simulerad signal in till instrumentet. Alternativ 2 är att tokvarva om du nu har en fungerande motor som pallar trycket.

-- K

1 290 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Det går ju att skicka en simulerad signal in till instrumentet. Alternativ 2 är att tokvarva om du nu har en fungerande motor som pallar trycket.

-- K

Signalen till instrumentet, är det pulser eller en spänning?

Vet inte vilken marginal jag har på originalstakarna...

Motborgare
1 099 Inlägg
15 juli 2010
Exsicco skrev:
Kavli skrev:

-- K

Du menar till själva mätklockan på kortet?
Det vet man ej förän man har mätt med ett oscilloskop. Det är vanligt att använda PWM som D/A omformare. Trögheten i nålen och induktansen i spolen gör att den inte hoppar.

Om du menar signalerna som kommer in på den vita kontakten, så är det med all sannolikhet LIN eller CAN-bus meddelanden. Dvs att det är seriella paket med meddelanden som man måste interpretera med ett program som förstår protokollet.

För att sätta det i den tidigare kontexten, så låter man en mikrokontroller generera datapaket som ser ut som de som normalt kommer till instrumentet, fast med simulerade data. Detta är datapaket som är paketerade enligt ett visst protokoll. Så steg 1 är att hitta information om den vita kontakten. Vilka signaler skall var och vilket protokoll enheten använder.

-- K
Senast redigerat av Kavli (15 juli 2010)

1 290 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Ska kolla runt på ett brittiskt forum och se om jag kan hitta ett kopplingsschema.

1 290 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Exsicco skrev:
Kavli skrev:

-- K

Du menar till själva mätklockan på kortet?
Det vet man ej förän man har mätt med ett oscilloskop. Det är vanligt att använda PWM som D/A omformare. Trögheten i nålen och induktansen i spolen gör att den inte hoppar.

Om du menar signalerna som kommer in på den vita kontakten, så är det med all sannolikhet LIN eller CAN-bus meddelanden. Dvs att det är seriella paket med meddelanden som man måste interpretera med ett program som förstår protokollet.

För att sätta det i den tidigare kontexten, så låter man en mikrokontroller generera datapaket som ser ut som de som normalt kommer till instrumentet, fast med simulerade data. Detta är datapaket som är paketerade enligt ett visst protokoll. Så steg 1 är att hitta information om den vita kontakten. Vilka signaler skall var och vilket protokoll enheten använder.

-- K

You got mail (eller PM...)!

Sök