Garage-försäkring, importbil utan regnr

sk999
13 juli 2010 · 3 Inlägg

Hej,



Har nyss importerat en ej körbar bil som skall renoveras under ca 1-2 år. Transportstyrelsen har ju för en tid sedan ändrat reglerna för registrering så att man inte får något regnr förrän bilen är registreringsbesiktad och godkänd. Dvs bilen måste då vara fullt körbar.


Problemet är att jag inte lyckas få någon renoverings/garage-försäkring under tiden bilen ska renoveras.
Jag har hört mig för med Länsförsäkringar, If och Bilsport, men alla vägrar teckna någon försäkring så länge jag inte har något regnr.
(Möjligen skulle det gå att få trafikförsäkring några veckor på det ärendenummer (=chassinr) man får av Transportstyrelsen, men det är ju inte det jag vill ha)


Är det någon som vet något försäkringsbolag som tecknar åtminstone brand och stöld -försäkring på ärendenumret? Jag antar att jag inte är ensam om det här problemet.


Tack på förhand

Kinnastreet
13 juli 2010 · 362 Inlägg

det räcker väl att du gör en ursprungskontroll så får du väl ett reg.nr? eller iaf en identitet?

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
sk999
13 juli 2010 · 3 Inlägg

amazon_jonsson skrev:
det räcker väl att du gör en ursprungskontroll så får du väl ett reg.nr? eller iaf en identitet?

Ursprungskontroll är gjord, men man få inget regnr för det.
Man får, som jag skrev, ett ärendenummer (=chassinr) hos Transportstyrelsen, men det går inte att få en garage-försäkring med bara det enligt de bolag jag pratat med.

Kinnastreet
13 juli 2010 · 362 Inlägg

ofasen. ja har för mig att ja försäkrade min 245a genom ärendenr. kanske inte lika mycket värd så det kanske va det som gjorde det

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
Static35
13 juli 2010 · 293 Inlägg

går det inte ta garage försäkring på hela byggnaden där bilen står ? "och försäkra saker som är i byggnaden?"

6Point1
10 mars 2011 · 192 Inlägg

Lånar den här tråden lite då jag är i samma situation som trådskaparen. Ska på måndag åka ca 7 mil för att regbesiktiga bilen men det försäkringsbolaget som jag sen ska ha kan inte teckna försäkring på chassinumret/identifieringsnumret från Transportstyrelsen. Så hur tusan får man på en trafikförsäkring då?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2011 · 17 379 Inlägg

Static35 skrev:
går det inte ta garage försäkring på hela byggnaden där bilen står ? "och försäkra saker som är i byggnaden?"

Ja och nej. Min Mercedes stod trafikförsäkrad och påställd i ett garage som brann på 90-talet. garaget var en del av det hus jag bodde i (hemma hos föräldrar då, Villaförsäkring) Fick inte en krona. De hänvisade till bilens försäkring. Som tur var vad skadorna begränsade och kostade inte mycket (ny nummerplåt, den gamla smälte, omlack bagage och bakdel)

Men vi snackar ju 15 år sedan! En djungel! Det var en hel del snack om tändningsnyckeln skulle sitta i eller inte vid detta tillfälle. "Låst garage i egen villa" Nyckel ska sitta i så man kan avlägsna fordonet vid fara eller Nyckerl ur för att motverka stöld.... Ja herregud...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang