5043
Sök

CPU ultimattemp på AMD

8 156 Inlägg
24 juni 2006
Martin 9-3 skrev:
Så att pula in 5 nya fläktar måste vara onödigt?

Jag ska verkligen inte stoppa in 5 nya fläktar till, utan jag ska bara byta ut dom befintliga. Har visserligen fläktstyrning till tre av mina fläktar, men dom låter ändå för mycket. (120mm Enermax till CPU:n och 2x 80mm Papst, 19dB).
Även mina två 80mm Papst på 12dB låter för mycket, iaf enligt mig.
Dom lät inte lika mycket när jag köpte in dom för ett par år sedan, så dom är slitna. 12dB-fläktarna låter mer än vad 19dB-fläktarna gjorde när dom var nya.
Men mest låter förstås hårddiskarna. Så nu har jag beställt en ny Seagate 320GB. Dom brukar vara hyggligt tysta. Kan tyvärr inte stoppa in större fläktar i min låda, men jag har planer på att snickra ihop en riktigt fin låda i trä (med metallinredning och liknande. Har ett par hightowers stående som jag kan använda mig av. Då blir det 2x120mm fläktar fram och 2x120mm där bak samt att nätagget ska vara relativt separerat från resten av lådan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Miklen
24 juni 2006
Ja kör speedfan å låter d höja varvtalet på fläktarna när d behövs.. cpu'n en amd 3000 ligger på ca 45-50 grader idle, då är datorn ljudlös..har ja hört iaf tongue ja har ju vant mig vid tystnaden så ja hör den ändå tongue .. har för övrigt passiv kylning på både VGA å Nätagg.. en 120mm i taket å en 80mm i sidan.. lådtemp ca 5 grader över rumstemp..

Phaetoon ett tips är att fixa ordentlig upphängning till diskarna. ja kör me 2 seagate i hemmabyggd upphängning..dom hörs inte ett dugg inte ens under hård belastning.. att sätta dom me såna där gummibussningar hjälper inte så värst mycke..inte dom lösningarna ja har testat iaf..
Senast redigerat av Miklen (24 juni 2006)

Old School Ford
600 Inlägg
24 juni 2006
skulle vara gött att byta nätagg till passivt! eller om man kunnde öppna det och byta fläktar?

nån som kan tipsa om  passiva nätagg??

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

8 156 Inlägg
24 juni 2006
Miklen skrev:
Phaetoon ett tips är att fixa ordentlig upphängning till diskarna. ja kör me 2 seagate i hemmabyggd upphängning..dom hörs inte ett dugg inte ens under hård belastning.. att sätta dom me såna där gummibussningar hjälper inte så värst mycke..inte dom lösningarna ja har testat iaf..

Jag kör för tillfället med 4 diskar, men dom diskar ligger på sidan just nu. Min kylfläns är lite för tung, så lådan ligger ner. Men jag ska förhoppningsvis snickra ihop en egen låda i trä, då ska jag först och främst bara köra två hårddiskar (tycker att det räcker med lite mer än 500GB) och ha dom väl upphängda.
Det är min gamla 120GB Seagate som låter. 250GB serien låter inte lika mycket, men det kan ju bero på åldern också.

Catling, det är väldigt lätt att byta fläkt på ett nätagg, om man inte har tummen mitt i handen vill säga. Tänk bara på att låta ladda ur nätagget innan du pillar i det. Man kan få sig en rejäl stöt annars. Jag har själv bytt ut fläkten på ett par av mina nätagg till tysta Papst-fläktar.
Jag skulle säga att det är bättre att satsa på ett nätagg med en tyst 120mm fläkt, än ett helt passivt nätagg, eftersom den fläkten äver suger ut varmluft ur lådan. Då kan man ju ställa ner hastigheten på dom andra fläktarna i lådan...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 juni 2006
Lite klent med nätagg. beroende vad man söker men hittills har jag bara hittat Enermax som duger i en dator. ska man över 500 vettiga Watt och inte nå skräp sen hålla ampere på 12volten år det ju så man kan lägga sig ner och gråta åt vissa.

en gång enermax alltid enermax. har ett 350 + 433 +550W 2 har trimpot till fläktarna som funkar väldigt bra.

Funkar även bra att slakta ett nätagg så att den fläkten tar med sig mer luft ut ur datorn och inte bara luften i nätagget smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

8 156 Inlägg
24 juni 2006
Tagan och Antec gör riktigt bra nätagg också.
Tagans värstingnätagg har 4st 12V-rails med 20 riktiga Ampere på varje.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök