5825
Sök

Har mätt upp batteri och slutsteg. hjälp med att tolka mätvärden? (multimeter)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
tjena!

gjorde lite mätningar idag med min nyköpta multimeter. skulle vilja ha lite hjälp att tolka dessa resultat.
är det tillräckligt dåligt för att jag ska behöva byta batteri? ska egentligen byta batteri i vilket fall men om mitt nuvarande är OK så köra jag med dubbla batterier istället.
hade varit guld om någon kunde göra ett utlåtande om mätvärdena och förklara om något är galet.
jag tycker att spänningen är lite väl låg vid alla mätningar men jag är inte 100 på om den är FÖR låg eller ligger inom gränsen för vad som är okej.

steget är på endast 200watt (avsäkrat 20A) och strömkablarna är 6mm2 (för klent?)

här är mina mätvärden:

Spänning över batteri:
motor av, ej belastning:    12.45 V
motor av, belastning:       11.73 V
motor på, ej belastning:    13.95 V
motor på, belastning:        13.63 V

Spänning över slutsteg:
motor av, belastning:    10.98 V
motor på, belastning:    12.66 V

efter dessa testerna så kom jag på att min jord kanske inte är 100 perfekt så jag slipade ordentligt plåtrent runt den och gjorde även rent den positiva batteripolen (ledsen men jag var för lat för att göra rent den negativa med och den såg fräsch ut)
sen mätte jag igen.

Spänning över slutsteg: fixad jord
motor på, belastning: 12.90 V
motor av, belastning: 11.15 V

Spänning över batteri: fixad jord
motor på, ej belastning: 14.02 V

skulle det saknas något värde så kan jag gå ut och mäta direkt smile
tackar på förhand och hoppas på att det finns någon duktig som vill hjälpa mig smile
MVH Fredrik

21 761 Inlägg
16 juli 2010
Batteriet har lite väl låg spänning obelastad, det kan iof bero på att det är slitet men även att det helt enkelt behöver laddas upp med laddare. Spänningen över batteriet och steget blev aningen bättre när du hade fixat jorden, men fortfarande är det nästan 1 V förlust mellan batteri och steg. Det är för mycket.

Du skriver "belastning", men frågan är hur stor belastningen är. Skriv vad du belastar med (typ att halvljuset+stereon är igång eller liknande). smile

6 mm2 pluskabel till steget låter klent, men om steget drar 20-25 A som mest så blir spänningsförlusten inte katastrofalt hög. Ditt steg kan nog dra runt 25 A om det ger ut 200 WRMS vid 14,4 V och är ett klass AB-steg, dvs ett "vanligt" steg.

Då ska det inte bli nästan 1 V i förlust om alla kabelskor är rätt klämda och att kontaktytorna är plåtrena.
Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2010)

1 903 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Batteriet har lite väl låg spänning obelastad, det kan iof bero på att det är slitet men även att det helt enkelt behöver laddas upp med laddare. Spänningen över batteriet och steget blev aningen bättre när du hade fixat jorden, men fortfarande är det nästan 1 V förlust mellan batteri och steg. Det är för mycket.

Du skriver "belastning", men frågan är hur stor belastningen är. Skriv vad du belastar med (typ att halvljuset+stereon är igång eller liknande). smile

hoppsan! det missade jag visst. belastning = stereon på volym 30 av 35 möjliga. är ungefär max vad som går att spela utan att det låter illa. vid mätning med motorn igång är lyset dock på. vid mätning med motorn av är det enbart stereon som belastar. smile

MVH

21 761 Inlägg
16 juli 2010
I förra inlägget skrev jag lite mer angående strömkabeln till steget, den är egentligen inte så pass klen att spänningsfallet mellan batteri och steg ska bli nästan 1 V. Dock skulle det inte skada med grövre kabel.

Vilken typ av säkring sitter på strömkabeln, flatstiftssäkring eller annan?

1 903 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
I förra inlägget skrev jag lite mer angående strömkabeln till steget, den är egentligen inte så pass klen att spänningsfallet mellan batteri och steg ska bli nästan 1 V. Dock skulle det inte skada med grövre kabel.

Vilken typ av säkring sitter på strömkabeln, flatstiftssäkring eller annan?

det sitter runda glassäkringar på kabeln. 2st 20A om jag har rätt för mig. dom sitter efter varandra så att kabeln blir avsäkrad till 20A. även steget är avsäkrt till 20A. det är ett äldre klass A steg smile

jo det kommer att bli grövre kablar. kommer att använda detta steget till framsystemet så fort jag kommer igång och skaffar bättre bas och steg. är mest fundersam bara på hur mitt batteri är, om jag ska byta ut det eller om jag ska komplettera med ett till kraftfullare. för vad jag har förstått så är det ingen ide att ha kvar det alls om det är dåligt?

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juli 2010
Om nu ditt batteri är dåligt så bör du byta ut det först innan du funderar på att komplettera med flera, annars kommer dom nya att ta skada. Men varför har du två säkringar efter varandra på kabeln? :S

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
17 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
det sitter runda glassäkringar på kabeln.

En mätning på båda sidor om själva säkringarna skulle vara lämplig, då syns det ifall säkring+hållare orsakar en del förlust. Du kan göra en sån mätning om du känner för det, men eftersom du ända planerar byte av kabel så ska det rimligtvis inte behöva bli några förluster där sedan. smile

_Fredde_volvo_ skrev:
är mest fundersam bara på hur mitt batteri är, om jag ska byta ut det eller om jag ska komplettera med ett till kraftfullare. för vad jag har förstått så är det ingen ide att ha kvar det alls om det är dåligt?

Som jag skrev förut så kan batteriet vara slitet, men det kan även vara en del urladdat och behöver en uppladdning. Lite svårt att veta skicket på batteriet.

Vet du hur gammalt det är?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 juli 2010
Om du har AGU säkringar http://www.netonnet.se/ItemImages/bil-och-bat/elektronik/sakringar/Autoleads-Gold30AmpAGUFusesPair(106554)-Large.jpg så är det MYCKET vanligt att de ser hela ut och leder en del ström men att ändarna har lossnat så att kontakten i själva säkringen är dålig och leder till spänningsfall.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2010
ExtraKim skrev:
Om du har AGU säkringar http://www.netonnet.se/ItemImages/bil-o … -Large.jpg så är det MYCKET vanligt att de ser hela ut och leder en del ström men att ändarna har lossnat så att kontakten i själva säkringen är dålig och leder till spänningsfall.

Därför jag förespråkar ANL eller miniANL (AFS, ASF, FSA beroende på tillverkare) då dessa är snatsade ur ett stycke så man slipper de problemen smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 903 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om nu ditt batteri är dåligt så bör du byta ut det först innan du funderar på att komplettera med flera, annars kommer dom nya att ta skada. Men varför har du två säkringar efter varandra på kabeln? :S

jo de vet jag, men det jag undrar är ju om batteriet är så dåligt att jag måste byta ut det. därför jag gjorde lite mätningar för att försöka ta reda på det.
har 2 säkringar efter varandra eftersom min säkringshållare inte var byggd för så klena kablar. fick sätta 2 st säkringar i serie för att leda om strömmen så ja kunde sätta kablarna i andra hål.

MVH

1 903 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Om du har AGU säkringar http://www.netonnet.se/ItemImages/bil-o … -Large.jpg så är det MYCKET vanligt att de ser hela ut och leder en del ström men att ändarna har lossnat så att kontakten i själva säkringen är dålig och leder till spänningsfall.

det är den typen av säkringar jag har.

tror jag har några i reserv liggandes som jag kan byta med. ska ta en titt på det!

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (17 juli 2010)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 juli 2010
Eller ännu bättre: Byt till ANL.
Senast redigerat av ExtraKim (17 juli 2010)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 903 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
det sitter runda glassäkringar på kabeln.

En mätning på båda sidor om själva säkringarna skulle vara lämplig, då syns det ifall säkring+hållare orsakar en del förlust. Du kan göra en sån mätning om du känner för det, men eftersom du ända planerar byte av kabel så ska det rimligtvis inte behöva bli några förluster där sedan. smile

_Fredde_volvo_ skrev:
är mest fundersam bara på hur mitt batteri är, om jag ska byta ut det eller om jag ska komplettera med ett till kraftfullare. för vad jag har förstått så är det ingen ide att ha kvar det alls om det är dåligt?

Som jag skrev förut så kan batteriet vara slitet, men det kan även vara en del urladdat och behöver en uppladdning. Lite svårt att veta skicket på batteriet.

Vet du hur gammalt det är?

okejokej, jag tänker dock använda min säkringshållare på den nya kabeln. det är egentligen ett distributionsblock med inbyggd säkringshållare. så lika bra att ta reda på om den står för  spänningsförluster.

jag vet inte hur gammalt batteriet är. det ser väldigt fräsch ut faktiskt.
jag får väl skaffa mig en batteriladdare och ladda upp batteriet nån dag och se om det blir någon skillnad smile

MVH

1 903 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Eller ännu bättre: Byt till ANL.

vad exakt innebär det? sån säkring som hänger på kabeln?

MVH

21 761 Inlägg
17 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
jag får väl skaffa mig en batteriladdare och ladda upp batteriet nån dag och se om det blir någon skillnad smile

MVH

Varje bilägare bör ha en batteriladdare enligt min åsikt, det är inte alltid som bilens generator hinner eller orkar hålla batteriet i bra laddat skick. smile

1 903 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

MVH

Varje bilägare bör ha en batteriladdare enligt min åsikt, det är inte alltid som bilens generator hinner eller orkar hålla batteriet i bra laddat skick. smile

jo jag har en, vet dock inte om den fungerar eller inte tongue farsan hade för sig att den inte gjorde det.
men ska jag ta och ladda batteriet över natten och sen mäta igen tycker du? smile

MVH

edit: var bara säkringen som var kass på laddaren, hade en reserv i bilen som jag satte dit så nu står batteriet på laddning. och enligt multimetern så tog det emot laddning, spänningen steg sakta men säkert.

finns en indikator på batteriet som visar vilket skick de är i. sist jag kollade så stod den på grön men nu när jag hade satt det på laddning så visade den svart.

antar att jag behöver fylla på vatten men vart gör jag det? hmm är inte detta ett underhållsfritt batteri?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/965381_44jxzj.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/965382_9gbuim.jpg

indikatorn syns till vänster i bild bredvid dom där symbolerna.

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (17 juli 2010)

21 761 Inlägg
17 juli 2010
När "ögat" visar svart så behövs det laddning om jag har förstått rätt, är dock inte helt säker. Åtminstone på en del "underhållsfria" batterier finns det påfyllnadskorkar under etiketten på locket, hur det är på ditt batteri vet jag inte. smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
det sitter runda glassäkringar på kabeln. 2st 20A om jag har rätt för mig. dom sitter efter varandra så att kabeln blir avsäkrad till 20A. även steget är avsäkrt till 20A. det är ett äldre klass A steg smile
MVH

Är du verkligen säker på att det är ett klass A?

1 903 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När "ögat" visar svart så behövs det laddning om jag har förstått rätt, är dock inte helt säker. Åtminstone på en del "underhållsfria" batterier finns det påfyllnadskorkar under etiketten på locket, hur det är på ditt batteri vet jag inte. smile

okej, får väl slita bort den och kolla. sitter ett plastlock eller något där etiketten är men verkar inte som att det går att ta bort hmm
låter det stå över natten och ser vad som händer smile

MVH

Sök