6264
Sök

Saab 900 -94 Högtalare.

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Hej, har en Saab 900 -94 och skulle vilja ha lite bättre ljud en bara de två högtalarna som sitter fram på instrumentbrädan. Så jag tänkte köpa 2 par och sätta i dörrarna och bak på hatthyllan, behöver inte vara super-högtalare som blåser ut rutorna. Jag vet att man måste plocka bort dörrsidorna men det kan inte vara så svårt.

Hursomhelst har jag funderat på de här:

Dörrarna: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 0306.4694/

Hatthyllan: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 0308.4695/

De verkar dugliga och borde väl räcka om jag tyckte att original högtalarna på gamla 745:an var helt ok eller? :p

Kommer de att funka utan problem? Kan jag ha kvar de som sitter på instrumentbrädan? Har annars en skrotad 745:a här hemma om man kan använda nåt från den smile

Tack på förhand.
Senast redigerat av Enving (17 juli 2010)

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Ingen som har några synpunkter eller kommentarer? smile

16 197 Inlägg
17 juli 2010
va du än väljer i den priklassen så e de ingen större skillnad på de eftersom du tittat på typ de billigaste du kan hitta.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
va du än väljer i den priklassen så e de ingen större skillnad på de eftersom du tittat på typ de billigaste du kan hitta.

Nej det är klart. Kan inte nån välja ut nånting åt mej? smile Helst under tusenlappen, behöver som sagt inte något jättehäftigt eller nån baslåda eller nåt sånt. Vill bara ha högtalare där det finns plats pga. att de två där fram låter lite väl klent. Går väl att hitta något som matchar de där högtalarna i 745an som jag tyckte var dugliga? tongue

ohshit
1 285 Inlägg
17 juli 2010
som sagt, det är ju istortsett det billigaste du kan hitta så räkna inte med nåt superljud, men om du var nöjd med originalhögtalarna så ska det nog räcka med dom, om du inte har så stora krav på ljud, räkna däremot att bygga om lite i dörren/dörrarna lr e.v adapter, då det är hål för 4" eller 5"25 originalt i dörrarna

The löwer class.

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Cgee skrev:
då det är hål för 4" eller 5"25 originalt i dörrarna

ah, trodde det var 6.5". läste det nånstans, men då letar jag rätt på några andra som passar bättre  :>

16 197 Inlägg
17 juli 2010
Enving skrev:
Cgee skrev:
då det är hål för 4" eller 5"25 originalt i dörrarna

ah, trodde det var 6.5". läste det nånstans, men då letar jag rätt på några andra som passar bättre  :>

man får dit 6,5" om man bygger en adapterring..

va har du för stereo i bilen som ska driva hägtalarna?

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
va har du för stereo i bilen som ska driva hägtalarna?

Sitter en Pioneer i av något slag nu, kan inte modellen i huvudet. har även en Clarion DB358RMP som jag tänkt sätta dit för att kunna spela mp3 skivor.

EDIT: En PIONEER DEH-17 sitter i just nu tror jag, 99.9% säker. ser lika ut i alla fall. Den klarar inte mp3 skivor.
Senast redigerat av Enving (17 juli 2010)

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Antar att Clarion spelaren är nyare och bättre, den borde väl klara de där högtalarna?

Hur skulle det gå om jag endast köpte högtalare till hatthyllan först? Kan ju ta ett dyrare par då, sen vänta en månad och skaffa ett par till framdörrarna. Kommer det låta konstigt om man bara har de i instrumentpanelen och de på hatthyllan? Tycker att det borde funka men jag vet inte tongue

16 197 Inlägg
17 juli 2010
Enving skrev:
Antar att Clarion spelaren är nyare och bättre, den borde väl klara de där högtalarna?

Hur skulle det gå om jag endast köpte högtalare till hatthyllan först? Kan ju ta ett dyrare par då, sen vänta en månad och skaffa ett par till framdörrarna. Kommer det låta konstigt om man bara har de i instrumentpanelen och de på hatthyllan? Tycker att det borde funka men jag vet inte tongue

byt högtalare fram först isf för de e ju i fram man sitter å lyssnar..tongue

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:

Sant, vilka är bäst av dessa tror du? http://www.netonnet.se/CompareView/4693 … 5&y=19

Är helt lost när det gäller sånt här och fattar inget av jämföringen där tongue

16 197 Inlägg
17 juli 2010
Enving skrev:
evilaudio skrev:

Sant, vilka är bäst av dessa tror du? http://www.netonnet.se/CompareView/4693 … 5&y=19

Är helt lost när det gäller sånt här och fattar inget av jämföringen där tongue

man får in 6,5" i dörren på din bil om man bygger en liten distans i trä.

så inga av de du länkat till skulle ja kört me.

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
http://www.netonnet.se/CompareView/4694 … 6&y=16

JVC har mer Maxeffekt Watt men Hertz har mer Känslighet dB. Vad ska man gå efter?  >.<

16 197 Inlägg
17 juli 2010
Hertz isf men eftersom du redan har högtalare på brädan som spelar diskant så skulle ja kopplat bort diskanten på den du sätter i dörren annars kan du få en konstigt ljudbild/diffus.

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Hur gör man det? Är det avancerat eller bara att rycka nån sladd?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 juli 2010
Cgee skrev:
räkna däremot att bygga om lite i dörren/dörrarna lr e.v adapter, då det är hål för 4" eller 5"25 originalt i dörrarna

Sitter 6.5" original i framdörrarna ja! Möjligt att monteringsringen inte sitter monterad på de med AS1 men på de med AS2/AS3 sitter det 6.5 från fabrik, jag är 100% säker!

Sök