B23et i en 240 förgasare..

Sleepy69
19 juli 2010 · 24 Inlägg

Hej..

Tänkte slänga i en b23et i en 240 med förgasare..
Tänkte om det finns någon som gjort det och ville ge mig några goa tips innan jag börjar..
Verkar vara lite mer el i den nya smile

Men alla tips är välkomna!!

En dag blir jag duktig också...
Bensinskallen P o r s c h e
19 juli 2010 · 1 700 Inlägg

Är det elektroniskt eller mekaniskt sprut på den?

Oavsett så är det viktigaste att du måste montera en elektrisk pump under bilen, och montera i en annan tankarmatur med förpump. Sen behövs även en sopparetur.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo_Mannen Volvoskadad
19 juli 2010 · 6 017 Inlägg

Du får ju flytta över hela kabelhärvan till sprutet. Men du kan inte få det motorbytet godkänt av SBP om det inte är en 75 årsmodell. Eftersom B23ET inte har katalysator.

Jonas
Sleepy69
22 juli 2010 · 24 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Du får ju flytta över hela kabelhärvan till sprutet. Men du kan inte få det motorbytet godkänt av SBP om det inte är en 75 årsmodell. Eftersom B23ET inte har katalysator.

Hört att det ska gå om man låter Volvo göra en "innehållsförteckning" på vad som finns under huven..
Men det kanske är bättre att köra med en B230fk? Fast B23et har väl bättre stakar och kolvar?

En dag blir jag duktig också...
Bensinskallen P o r s c h e
22 juli 2010 · 1 700 Inlägg

Sleepy69 skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Du får ju flytta över hela kabelhärvan till sprutet. Men du kan inte få det motorbytet godkänt av SBP om det inte är en 75 årsmodell. Eftersom B23ET inte har katalysator.

Hört att det ska gå om man låter Volvo göra en "innehållsförteckning" på vad som finns under huven..
Men det kanske är bättre att köra med en B230fk? Fast B23et har väl bättre stakar och kolvar?

b23:an har ju bättre standardbotten ja, M-stakar och grova veven, men fk/ft ( om det är efter 88:a ) har också grov vev, dock klena stakar men det är ju en baggis att byta wink

Du kan ju även ta en b23 botten med fk/ft topp och sprut wink Ingen besiktningsman som ser skillnad på blocken.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 juli 2010 · 6 017 Inlägg

Sleepy69 skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Du får ju flytta över hela kabelhärvan till sprutet. Men du kan inte få det motorbytet godkänt av SBP om det inte är en 75 årsmodell. Eftersom B23ET inte har katalysator.

Hört att det ska gå om man låter Volvo göra en "innehållsförteckning" på vad som finns under huven..
Men det kanske är bättre att köra med en B230fk? Fast B23et har väl bättre stakar och kolvar?

Volvo skriver inte ut några intyg längre, men att regga med en B230FK är möjligt med de regler som finns nu. Det som krävs är en reg bes. Kan dock vara så att du behöver ha 1031 axeln och ventilerade skivor fram för att regga.

Jonas
Sleepy69
23 juli 2010 · 24 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Sleepy69 skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Du får ju flytta över hela kabelhärvan till sprutet. Men du kan inte få det motorbytet godkänt av SBP om det inte är en 75 årsmodell. Eftersom B23ET inte har katalysator.

Hört att det ska gå om man låter Volvo göra en "innehållsförteckning" på vad som finns under huven..
Men det kanske är bättre att köra med en B230fk? Fast B23et har väl bättre stakar och kolvar?

b23:an har ju bättre standardbotten ja, M-stakar och grova veven, men fk/ft ( om det är efter 88:a ) har också grov vev, dock klena stakar men det är ju en baggis att byta wink

Du kan ju även ta en b23 botten med fk/ft topp och sprut wink Ingen besiktningsman som ser skillnad på blocken.

Köpte en 740 -86 med 531 topp t 04 turbo (kines) chip och 3" avgas..
Blir nog att ta mitt innehåll och stoppa i ett B230fk block, är ju någon klant som har stämplat in B230ET i blocket smile
Är veven, stakar och kolvar bättre i et?
Men hur mycket orkar en orginal växellåda med? Har en fempetad och en OD..

En dag blir jag duktig också...
Sleepy69
23 juli 2010 · 24 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Sleepy69 skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Du får ju flytta över hela kabelhärvan till sprutet. Men du kan inte få det motorbytet godkänt av SBP om det inte är en 75 årsmodell. Eftersom B23ET inte har katalysator.

Hört att det ska gå om man låter Volvo göra en "innehållsförteckning" på vad som finns under huven..
Men det kanske är bättre att köra med en B230fk? Fast B23et har väl bättre stakar och kolvar?

Volvo skriver inte ut några intyg längre, men att regga med en B230FK är möjligt med de regler som finns nu. Det som krävs är en reg bes. Kan dock vara så att du behöver ha 1031 axeln och ventilerade skivor fram för att regga.

Ja det där verkar konstigt, med markeringen på axeln alltså..
Om jag har läst till mig rätt så ska det finnas ett klistermärke på axeln och finns inte det så så vet man inte?
Inte lätt att köpa någon då? Om det inte är på firma..
Har en bekant som jobbar på Volvo som skulle kolla upp det..
Men jag tror ändå jag byter block, är ju inte så stort jobb..

En dag blir jag duktig också...
Knugcab
23 juli 2010 · 5 111 Inlägg

I just B230ET är ju grejerna rätt kassa, då är det bättre satsa på en FT/FK även ur hållbarhetssynpunkt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 juli 2010 · 6 017 Inlägg

Angående axeln så ser du skillnad på detta vis: http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=26095

Jonas
grindborg1
23 juli 2010 · 326 Inlägg

ja b230et motorn är grymt kass. jag har t16 snurra, egensvetsat grenrör, chip , 3" hela vägen och laddar 1 bar. i förrgår sköt jag kolvar och stakar ur blocket tongue så de blir fk block för mej nu smile

Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
turboforssen Telge Drifting Team
23 juli 2010 · 5 398 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
I just B230ET är ju grejerna rätt kassa, då är det bättre satsa på en FT/FK även ur hållbarhetssynpunkt.

det stämmer ju till viss del finns kassa b230ft med
ska man ha nått så är det
b23et alla årsmodeller
b230ft -93 å uppåt
b230 fk alla

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Knugcab
23 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Kommer inte de grövre grejerna redan runt 1989 nån gång? Det är väl kolvkylning som kommer 1993?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang