Hjälp angående köp

Tendensen
20 juli 2010 ·

Hej,

Detta blir mitt första inlägg på garaget.org, jag har ett litet dilemma och skulle uppskatta era åsikter. Grejen är den att jag ska köpa en bil, kan tillägga att det är min första bil. Har kollat runt på blocket och auktionssidor efter en rolig bil för runt 40k. Hittade en 96-a Impreza gt som jag som jag inte helt förvånade blev intresserad av, den kostar 45000 och  har gått 21k, av fotona jag sett ser den väldigt fräsch ut. Men har dock inte vart och kollat på den än så jag vet inget om hur den går och så. Sen en dag ringer min morfar och säger att han ska sälja sin Saab 9-5 2,3T från 2004, han vet ju om att jag letar bil och frågar om jag vill köpa den för 40k. Vad tycker ni att jag ska göra? Om Subarun ser schyst ut efter att jag varit och tittat på den, ska jag köra på den då? eller tycker ni att jag ska ta Saaben?, som iofs är i väldigt fint skick då den har varit gubbkörd och servad regelbundet. Det som tar emot är att jag tycker saab är en fasligt tråkig bil som inte ser speciellt rolig ut och vars interiör är så ombonad att det känns som att man åker Orientexpressen.

Jag är tacksam för alla svar smile

Senast redigerat av Tendensen (20 juli 2010)

fwd
20 juli 2010 · 137 Inlägg

Far och kika på subarun och låt magkänslan avgöra. Det är du själv som ska äga bilen och känner du att den verkar vettigare och roligare än saaben så kör på det. Saab 2,3t motorerna tycker jag personligen är roliga att köra och nog går en 9-5a alltid fixa fin och få sin egen personliga touch på den.

I slutändan är det ju ändå du själv som ska trivas med bilen, så far och titta på subarun och kolla hur den funkar. Den kan ju vara världens vrak som bara är massa fel på likväl som den är i världens kanonskick som du upplever den smile

free2
20 juli 2010 · 30 Inlägg

Köp din morfars saab och försök tjäna en hacka på den ? om den var i bra skick, låga mil? så borde du väll kunna få lite mer än 40k för den ? Skulle jag ha gjort iaf:)

Lycka till vilket som

Tias88 OEM Rox
20 juli 2010 · 245 Inlägg

free2 skrev:
Köp din morfars saab och försök tjäna en hacka på den ? om den var i bra skick, låga mil? så borde du väll kunna få lite mer än 40k för den ? Skulle jag ha gjort iaf:)

Lycka till vilket som

En människa som köper sin morfaders bil för ett bra pris som morfadern säljer för att hjälpa till, om denna person sedan säljer vidare bilen för att tjäna pengar, så betyder det att djävulen bör ta din själ.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
JonR
20 juli 2010 · 3 259 Inlägg

free2 skrev:
Köp din morfars saab och försök tjäna en hacka på den ? om den var i bra skick, låga mil? så borde du väll kunna få lite mer än 40k för den ? Skulle jag ha gjort iaf:)

Lycka till vilket som

Vill du få han struken ur testamentet?!?!?! big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Tendensen
20 juli 2010 ·

Tack för svaren, kollat runt lite och skulle väl få runt 50k om jag sålde den, något som känns moraliskt fel, ja.
Men hur är det med Saab egentligen, kan man få dom lite roliga utan att det kostar hela skjortan? Subarun är ju redan en riktig busbil men saaben, med all respekt för saab älskare så är väl kanske det de sista den är.

free2
21 juli 2010 · 30 Inlägg

haha djävulen ta din själ var väll kanske att ta i .. wink  Han hjälper ju sitt barbarn i vilket fall. Tror nog hans morfar inte skulle bli så värst deprimerad om man köpte hans bil, fixade den grymt fräsch och sålde den. För att med dom extra intjänade pengarna kunna köpa någon bil han verkligen vill ha och kanske utöka sin budget? Min tanke bara.

Och i värsta fall kan du väll fråga han om du skulle blir struken ur testamentet om du skulle göra så wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang