Oljefälla Volvo 940

zetec
21 juli 2010 · 603 Inlägg

Röret från oljefällan ner i tråget. Går det att lyfta upp, göra rent och sätta tillbaka igen utan problem?
Mvh Sebbe

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Bensinskallen P o r s c h e
21 juli 2010 · 1 700 Inlägg

har för mej slangen ( är en gummislang ), sitter fastklämd nere i tråget någon stans, har aldrig tagit ur en sån även fast jag plockat ner flera rödblockare...

Har en motor ligger som jag kan kolla på imorrn ifall det går att dra ur skiten wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
zetec
21 juli 2010 · 603 Inlägg

Bensinskallen skrev:
har för mej slangen ( är en gummislang ), sitter fastklämd nere i tråget någon stans, har aldrig tagit ur en sån även fast jag plockat ner flera rödblockare...

Har en motor ligger som jag kan kolla på imorrn ifall det går att dra ur skiten wink

Stort tack för ditt svar och hjälp!
Följdfråga:
Går det i annat fall att göra rent ovanifrån utan att ta loss och isåfall hur?
-Anledningen är dåliga avgasvärden på besiktningen så jag misstänker att det kanske är lite stopp där nere. Är jag helt ute och cyklar eller är detta rätt väg att gå?

Senast redigerat av zetec (21 juli 2010)

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
schnauz
22 juli 2010 · 1 758 Inlägg

Slangen sitter fäst nere vid tråget. Lossar den där nere måste tråget bort för att få den i rätt läge igen.

kolvas
22 juli 2010 · 4 001 Inlägg

zetec skrev:

Bensinskallen skrev:
har för mej slangen ( är en gummislang ), sitter fastklämd nere i tråget någon stans, har aldrig tagit ur en sån även fast jag plockat ner flera rödblockare...

Har en motor ligger som jag kan kolla på imorrn ifall det går att dra ur skiten wink

Stort tack för ditt svar och hjälp!
Följdfråga:
Går det i annat fall att göra rent ovanifrån utan att ta loss och isåfall hur?
-Anledningen är dåliga avgasvärden på besiktningen så jag misstänker att det kanske är lite stopp där nere. Är jag helt ute och cyklar eller är detta rätt väg att gå?

vad har du för värden?

jag har faktiskt inte varit med om att en sådan varit täppt, jag har däremot varit med om att slangen nere i blocket varit sönderklämd men det har varit p.g.a slarv vid ihopmontering av motorn.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
zetec
22 juli 2010 · 603 Inlägg

kolvas skrev:

zetec skrev:

Bensinskallen skrev:
har för mej slangen ( är en gummislang ), sitter fastklämd nere i tråget någon stans, har aldrig tagit ur en sån även fast jag plockat ner flera rödblockare...

Har en motor ligger som jag kan kolla på imorrn ifall det går att dra ur skiten wink

Stort tack för ditt svar och hjälp!
Följdfråga:
Går det i annat fall att göra rent ovanifrån utan att ta loss och isåfall hur?
-Anledningen är dåliga avgasvärden på besiktningen så jag misstänker att det kanske är lite stopp där nere. Är jag helt ute och cyklar eller är detta rätt väg att gå?

vad har du för värden?

jag har faktiskt inte varit med om att en sådan varit täppt, jag har däremot varit med om att slangen nere i blocket varit sönderklämd men det har varit p.g.a slarv vid ihopmontering av motorn.

CO: 0,8 (05)
CO 2500: 0,8 (0,3)
HC: 249 (100)
Lambda: 1,01 (0,96-1,04)

Kanske jag kan stoppa ner något lämpligt och vispa runt för att göra rent om det är skit där i alla fall? Min tanke var att det i stort sett var stopp där, men det låter det ju inte på er som att är någon större risk? Men minsta skit där måste ju trots allt ge en sämre ventilation?

Andra tips på hur rätta till avgasvärdena mottages tacksamt smile

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Louksor
23 juli 2010 · 1 915 Inlägg

Gör en service, om du inte gjort det nyligen.
Ny olja osv kan göra mycket på avgasvärden.

Ska du ta bort slangen till oljefällan, så måste du ta ner tråget för att komma åt fästet.

Bifogar en bild på hur det ser ut.

http://forumbilder.se/thumbs/583201012223Ad94f.jpg

Senast redigerat av Louksor (23 juli 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
kolvas
23 juli 2010 · 4 001 Inlägg

zetec skrev:

kolvas skrev:

zetec skrev:

Stort tack för ditt svar och hjälp!
Följdfråga:
Går det i annat fall att göra rent ovanifrån utan att ta loss och isåfall hur?
-Anledningen är dåliga avgasvärden på besiktningen så jag misstänker att det kanske är lite stopp där nere. Är jag helt ute och cyklar eller är detta rätt väg att gå?

vad har du för värden?

jag har faktiskt inte varit med om att en sådan varit täppt, jag har däremot varit med om att slangen nere i blocket varit sönderklämd men det har varit p.g.a slarv vid ihopmontering av motorn.

CO: 0,8 (05)
CO 2500: 0,8 (0,3)
HC: 249 (100)
Lambda: 1,01 (0,96-1,04)

Kanske jag kan stoppa ner något lämpligt och vispa runt för att göra rent om det är skit där i alla fall? Min tanke var att det i stort sett var stopp där, men det låter det ju inte på er som att är någon större risk? Men minsta skit där måste ju trots allt ge en sämre ventilation?

Andra tips på hur rätta till avgasvärdena mottages tacksamt smile

Eftersom lambda ser bra ut så tror jag att en service med ny olja & stift får ordning på HC och t.o.m CO, om inte så har du kanske ett avgasläckage.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
zetec
23 juli 2010 · 603 Inlägg

Tack och bock för Er hjälp!
Byte av olja mm har jag faktiskt inte helt hundra koll på hur nyligen jag gjorde.
Avgasläckage har jag dock inte.

Bara att meka vidare. Jag jobbar efter filosofin "bättre att göra nånting än ingenting"
Ha det så bra!

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang