"gungande" tankmätare volvo 740

aekel
24 juli 2010 · 4 Inlägg

som sagt i titeln "gungar" tankmätaren när man kör.
den gungar inte när man kör på t. ex motorväg, men när man kör på en skumpigare väg eller svänger, accelererar eller bromsar så höjer den och sänker sig.

kan det vara kondensatorn (om det ens finns, det är en -83 års model tongue ) som har på något sätt laggt av.
kanske ska tillägga att den inte fungerade alls när jag började köra din i förrigår. men startade igår när jag låg på en skumpig väg i skogen big_smile

mange_240
24 juli 2010 · 1 562 Inlägg

då är det väl en 760?740in kom ju inte förens 84.

aekel
24 juli 2010 · 4 Inlägg

aaa du har helt rätt.
någon rigtigt slarvig kille som har haft den innan och ja köpte den ganska nyss. saknas massa papper och ligger fel service böcker i bilen.

det är en 744a från 86. men fortfarande samma problem sad

ExplorerDemon ServiceTekniker
24 juli 2010 · 77 Inlägg

Glappkontakt vid tankarmaturen eller kontaktstycket bak?

ServiceTekniker Volvo/Renault
aekel
25 juli 2010 · 4 Inlägg

jo men det kan ju inte bara vara det. den gungar i takt med skvalpandet i tanken. kan det vara kondensatorn då eller?

mange_240
25 juli 2010 · 1 562 Inlägg

är man ägare till en 740i får man nog vänja sig vid att köra efter trippmätaren,

aekel
26 juli 2010 · 4 Inlägg

haha jo de e ju sant tongue den e ju gammal och sliten så man kanske bara ska leva me det

_Dalle_ Unknown Örebro
29 juli 2010 · 291 Inlägg

MM dom brukar ju krångla.....min gick den till och med baklänges itongue Var väl för att jag böt mätarhus på den efter att tankmätaren steg när man tutade. Och var väl polvänt dåtongue

Volkswagen Buggy "Bugrun 2012" (1967)
Volvo s40 "airride" (2000)
PrimoX88
4 augusti 2010 · 43 Inlägg

Om mätaren verkar väldigt känslig som du påstår så kan transformatorn vara paj. Är ju så att i ett 12v elsystem så har aldrig tankmätaren 12v utan oftast mellan 4-6v och då används en transformator för att omvandla. Vet dock ej vart den sitter men absolut värt att kolla upp om den verkar stämma någolunda på landsväg. /patrik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang