350 åkbara hästar ur en B5234T4

Rosersberg
25 juli 2010 · 229 Inlägg

Hej! Har en B5234T4 som jag tänkte koppla till en BMW 5 vxl låda och bygga in i min Anglia-57:a .....Jag har tänkt mig 350 åkbara hästar i denna motor.....Skulle någon vänlig Volvo kunnig person kunna ge mig ett vettigt recept ?

Vad behövs ? Byta kammar ? Större Turbo / intercooler ? Spridare ? Håller original bottendelen ? Behöver toppen bearbetas ? ......Tacksam för seriösa svar ......

Bilen kommer att väga ca:800kg när den är klar så 350hkr räcker gott big_smile, men vill ha en motor som även går att åka på semester med !

TurbOla Reservdansk
25 juli 2010 · 6 271 Inlägg

En medlem i NordicR fick ut 342hk ur en 850R med följande modifikationer:

Större IC
Större turbo, 19T (original 16T)
Originalspridare
3" Downpipe
Mappning
Ca 1,1 bars laddtryck

Den setupen körde han med x antal tusen mil, fram tills -08 då han renoverade hela motorn efter 26 000 mil.

Så redan där är du nästan hemma. smile
Stoppa i lite kraftigare H-profilstakar, så vågar man öka på laddtrycket lite, så får du nog ut 350hk utan större problem.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rosersberg
25 juli 2010 · 229 Inlägg

TurbOla skrev:
En medlem i NordicR fick ut 342hk ur en 850R med följande modifikationer:

Större IC
Större turbo, 19T (original 16T)
Originalspridare
3" Downpipe
Mappning
Ca 1,1 bars laddtryck

Den setupen körde han med x antal tusen mil, fram tills -08 då han renoverade hela motorn efter 26 000 mil.

Så redan där är du nästan hemma. smile
Stoppa i lite kraftigare H-profilstakar, så vågar man öka på laddtrycket lite, så får du nog ut 350hk utan större problem.

Tack för svaret "Turbo Ola" ....Följd fråga ! ....Finns det någon Turbo som är mindre till storleken men ändå klarar det som 19T:n eller det som behövs för 350hkr, har det ganska trångt i motor utrymmet lol

Severin
25 juli 2010 · 1 587 Inlägg

Rosersberg skrev:

TurbOla skrev:
En medlem i NordicR fick ut 342hk ur en 850R med följande modifikationer:

Större IC
Större turbo, 19T (original 16T)
Originalspridare
3" Downpipe
Mappning
Ca 1,1 bars laddtryck

Den setupen körde han med x antal tusen mil, fram tills -08 då han renoverade hela motorn efter 26 000 mil.

Så redan där är du nästan hemma. smile
Stoppa i lite kraftigare H-profilstakar, så vågar man öka på laddtrycket lite, så får du nog ut 350hk utan större problem.

Tack för svaret "Turbo Ola" ....Följd fråga ! ....Finns det någon Turbo som är mindre till storleken men ändå klarar det som 19T:n eller det som behövs för 350hkr, har det ganska trångt i motor utrymmet lol

Jag hade hållt mig till en 19T

Fire-Fox
25 juli 2010 · 632 Inlägg

Rosersberg skrev:

TurbOla skrev:
En medlem i NordicR fick ut 342hk ur en 850R med följande modifikationer:

Större IC
Större turbo, 19T (original 16T)
Originalspridare
3" Downpipe
Mappning
Ca 1,1 bars laddtryck

Den setupen körde han med x antal tusen mil, fram tills -08 då han renoverade hela motorn efter 26 000 mil.

Så redan där är du nästan hemma. smile
Stoppa i lite kraftigare H-profilstakar, så vågar man öka på laddtrycket lite, så får du nog ut 350hk utan större problem.

Tack för svaret "Turbo Ola" ....Följd fråga ! ....Finns det någon Turbo som är mindre till storleken men ändå klarar det som 19T:n eller det som behövs för 350hkr, har det ganska trångt i motor utrymmet lol

En 19T är precis lika stor som en 18T, 16T och 15G till utformningen. Det är insidan som räknas wink.

Du kan ju kolla setupen på min Volvo 850 T-5R som jag har http://www.garaget.org/?car=151039

Den har ca: 350HK däromkring.

Mvh/Tobias.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Matte_s
25 juli 2010 · 128 Inlägg

Jag skulle ha bytt stakarna för att förhindra haveri om du vill ha en säker motor.
Lika så tycker jag TD04-19T är lite för klent för 350hk och åka på semester.

Mvh Mattias

Rosersberg
25 juli 2010 · 229 Inlägg

Matte_s skrev:
Jag skulle ha bytt stakarna för att förhindra haveri om du vill ha en säker motor.
Lika så tycker jag TD04-19T är lite för klent för 350hk och åka på semester.

Mvh Mattias

Tjena Mattias ....! Vilken Turbo skulle du använda ?

Men enligt er så funkar alltså Original kolvar o Kammar till 350 hkr ?

Fridell/t5 Installatör
25 juli 2010 · 773 Inlägg

Tjena!
du behöver inte byta stakar eller kolvar till den effekten.
19T hade funkat kanon.
tycker den setup låter kanon till de du söker.


Större IC
Större turbo, 19T (original 16T)
Originalspridare
3" Downpipe
Mappning
Ca 1,1 bars laddtryck

"Ölen In, Böseblicken på"
Matte_s
25 juli 2010 · 128 Inlägg

Rosersberg skrev:

Matte_s skrev:
Jag skulle ha bytt stakarna för att förhindra haveri om du vill ha en säker motor.
Lika så tycker jag TD04-19T är lite för klent för 350hk och åka på semester.

Mvh Mattias

Tjena Mattias ....! Vilken Turbo skulle du använda ?

Men enligt er så funkar alltså Original kolvar o Kammar till 350 hkr ?

Toppen i sin helhet funkar bra upp till ca 500hk, glt kammar monterar vissa med det ger bara en lite annan karaktär.
Kolvar funkar utmärkt med original för den effekten.
Jag hade nog tagit klivet till ett kkk24 v2

Mvh Mattias

jimmy-124 Svartlistad
25 juli 2010 · 446 Inlägg

Matte_s skrev:

Rosersberg skrev:

Matte_s skrev:
Jag skulle ha bytt stakarna för att förhindra haveri om du vill ha en säker motor.
Lika så tycker jag TD04-19T är lite för klent för 350hk och åka på semester.

Mvh Mattias

Tjena Mattias ....! Vilken Turbo skulle du använda ?

Men enligt er så funkar alltså Original kolvar o Kammar till 350 hkr ?

Toppen i sin helhet funkar bra upp till ca 500hk, glt kammar monterar vissa med det ger bara en lite annan karaktär.
Kolvar funkar utmärkt med original för den effekten.
Jag hade nog tagit klivet till ett kkk24 v2

Mvh Mattias

förklara gärna varför du skulle valt kkk24 v2 ist för ett 19t? smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
TurbOla Reservdansk
25 juli 2010 · 6 271 Inlägg

jimmy-124 skrev:
förklara gärna varför du skulle valt kkk24 v2 ist för ett 19t? smile

KKK24an klarar lite mer än 19T, i en S60R ska den ju kunna ge 370hk, däremot är den känsligare för högt laddtryck pga originallagerna.
Byt lagerna till 360graders, och KKK24an är också en potentiell turbo. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jimmy-124 Svartlistad
25 juli 2010 · 446 Inlägg

TurbOla skrev:

jimmy-124 skrev:
förklara gärna varför du skulle valt kkk24 v2 ist för ett 19t? smile

KKK24an klarar lite mer än 19T, i en S60R ska den ju kunna ge 370hk, däremot är den känsligare för högt laddtryck pga originallagerna.
Byt lagerna till 360graders, och KKK24an är också en potentiell turbo. smile

okej tack för ett bra svar! smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Marlboroman
25 juli 2010 · 8 229 Inlägg

Jag hade byggt nåt i sitl med:

H-profilsstakar
Värre koppling
Original kammar
Portad topp
GLT gasspjäll
Spridare på 400cc åtminståne (eller 630cc om du tänker köra på E85)
Större lmm-hus (om du ska köra med original motorstyrning)
Bra bränslepump
-688 ("japangrenrör" som sitter på T5or 00-04, kanske längre)
19T
Aluminiumintercooler i lagom storlek.
MSD Blaster SS tändspole om man inte bygger med COP

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Matte_s
27 juli 2010 · 128 Inlägg

Precis, och i detta fallet pratar vi ju inte om nå höga laddtryck utan knappa kilot så den turbon vore suverän i mina mått mätt smile.

Tommy: Av vilken anledning skulle du porta toppen?

Mvh Mattias

TurbOla skrev:

jimmy-124 skrev:
förklara gärna varför du skulle valt kkk24 v2 ist för ett 19t? smile

KKK24an klarar lite mer än 19T, i en S60R ska den ju kunna ge 370hk, däremot är den känsligare för högt laddtryck pga originallagerna.
Byt lagerna till 360graders, och KKK24an är också en potentiell turbo. smile

Senast redigerat av Matte_s (27 juli 2010)

Marlboroman
27 juli 2010 · 8 229 Inlägg

Matte_s skrev:
Tommy: Av vilken anledning skulle du porta toppen?

I min värld så innebär "åkbar" brett register, och då lär man göra det som går för att bredda det så gott det går. Eftersom topparna är trånga på avgassidan så finns det en del att hämta där genom att öppna upp. Är man däremot bara intresserad av toppeffekten, ja då kan man ju skippa portningen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rosersberg
27 juli 2010 · 229 Inlägg

Tack för info o bra sådan....Blir min första Turbo motor ( har bara byggt V8 :or ) ....Ska bli mycket spännande detta .....


Tror jag går på :
Större spridare
Portad topp
H-Stakar
KKK Turbon med 360 lagren
Vill vekligen prioritera åkbarheten med detta bygge....Blir en BMW låda med BRA koppling .....Obs. Bilen kommer alltså att väga 800kg.....Måste ta lite hänsyn till det också lol


FRÅGA :Vad blir det för skillnad på motorns karaktär med GLT kammar ?

Senast redigerat av Rosersberg (27 juli 2010)

Fire-Fox
27 juli 2010 · 632 Inlägg

Rosersberg skrev:
Tack för info o bra sådan....Blir min första Turbo motor ( har bara byggt V8 :or ) ....Ska bli mycket spännande detta .....


Tror jag går på :
Större spridare
Portad topp
H-Stakar
KKK Turbon med 360 lagren
Vill vekligen prioritera åkbarheten med detta bygge....Blir en BMW låda med BRA koppling .....Obs. Bilen kommer alltså att väga 800kg.....Måste ta lite hänsyn till det också lol


FRÅGA :Vad blir det för skillnad på motorns karaktär med GLT kammar ?

Effekten kommer lite senare men orkar hela registret ut istället för de trista turbokammarna som dör ut alldeles för fort. Jag själv tycker att motorkaraktären blev mycket roligare med GLT kammar.

Mvh/Tobias.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Marlboroman
27 juli 2010 · 8 229 Inlägg

Rosersberg skrev:
FRÅGA :Vad blir det för skillnad på motorns karaktär med GLT kammar ?

Den drar härdare från 35-4000 och uppåt. Bör vägas mot något klenare bottendrag (dock ingen allvarligt), ökad bränsleförbrukning och högre mottryck.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
27 juli 2010 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:

Rosersberg skrev:
FRÅGA :Vad blir det för skillnad på motorns karaktär med GLT kammar ?

Den drar härdare från 35-4000 och uppåt. Bör vägas mot något klenare bottendrag (dock ingen allvarligt), ökad bränsleförbrukning och högre mottryck.

Räcker väl att byta insugskammen?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
28 juli 2010 · 8 229 Inlägg

TurbOla skrev:
Räcker väl att byta insugskammen?

Tror det är vanligare att byta avgaskammen i dem fall där folk bara bytt ena kammen. Dels så är ju toppen trängst i den änden och dels så ska det vara bra för pulseringen sägs det. Men det kanske funkar med att byta enbart insugkammen med.

Men oavsett så ska man försöka få ut max med byte till sugmotorkam/mar så lär man prova sig fram med olika inställningar i bänk  där man "ställer isär" kammarna om man kör med glt för att få bort en del av overlap'en.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang