Koppla in slutsteg och högtalare.

RPM2006
25 juli 2010 · 537 Inlägg

Hej. Har en Porsche 924 som jag ska lägga in lite ljud i då jag hatar att endast ha 2st 4x6or.. Så ska slänga i lite mer. Har tänkt att lägga in två till 4x6or, 2st 6x9or och ett slutsteg. Är inte ute efter något jätte bra, bara något mer!

4x6 = Okända, modell Jula..
6x9 = GAS Alpha 6925X 240w max / 120watt RMS
Slutsteg = Rockford Fosgate R150-2

Slutsteget ska placeras ca 5dm från batteriet och har tänkt att använda en 16mm2 kabel, med en 50A säkring så nära batteriet som möjligt. Jord ska jag ta vid batteriet. Huvudenheten vet jag inte hur bra den är, en något äldre Pioneer, med RCA uttag, så ska koppla en lågnivå till slutsteget från den.

Lite frågor då efter lite info.

Slutsteget har en del uttag. GND, REM och B+. Är det alltså då jord (GND),  sladden som sitter på lågivåkabeln (REM) och batteri plus (B+)? Och sladden som sitter på REM, ska den kopplas in på den blåa bakom huvudenheten?

Hur ska jag koppla ihop alla högtalarna? Ska jag ta 4x6orna på huvudenheten och 6x9orna på slutsteget? Eller ska jag koppla på något annat sätt?

6x9orna ska jag ha på golvet bakom stolarna. Behöver man bygga in dem i nån special byggd låda?

Senast redigerat av RPM2006 (26 juli 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Ang. kablarna så är det rätt ja, du kan även dra en separat kabel för remoten (REM) för att minimera risken för störningar. Den ska då kopplas till REM på steget och den blåa (alternativt den blå/vita) bakom huvudenheten.

Du skulle ju kunna köra 6x9orna som basar i ett par lådor, kör dom då på steget och ställ filtren (du borde ha filter både i huvudenheten och på steget) på ca 30-50Hz högpass och 80-100Hz lågpass.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
RPM2006
26 juli 2010 · 537 Inlägg

får inget ljud i 6x9orna. Har kopplat allt rätt mig vetligt. Får ut 13volt på slutsteget, power-lampan lyser på slutsteget. Är det några inställningar på steget kanske?

Mr-Ekvall FYM racing.
26 juli 2010 · 122 Inlägg

din sterio har inte bara line in då?   som e gjort för cd växlare som dom gammla brukade ha?

FYM racing.
Peugeot 205 GTI Turbo "Franskstukare" (1990)
RPM2006
26 juli 2010 · 537 Inlägg

Kanske, kan inte så mycket. Tror nämligen det är felet. Så planerar att köpa en ny huvudenhet, men hittar ingen stilren svart som passar in i bilen. Och vill inte köpa från internet, vill köpa från OnOff, El-giganten, osv osv.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Kan även vara som så att utgången (om det nu är en sån) är avstängd. Ett enkelt sätt att kolla ifall det är steget som är trasigt eller ej: sätt i en lågnivåkabel i steget, andra änden låter du vara lös, peta på mittpinnen och lyssna, är steget helt så ska du få ett plopp i högtalarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Mr-Ekvall FYM racing.
27 juli 2010 · 122 Inlägg

om du bor på värmdö   åk till media markt   lr mds:)  bor ju sj nacka;)
typ
http://www.mds.se/sv/product/4010/Pioneer-DEH1200MP
http://www.mds.se/sv/category/40

FYM racing.
Peugeot 205 GTI Turbo "Franskstukare" (1990)
RPM2006
27 juli 2010 · 537 Inlägg

"Problemet" fixat. Skruvade lite på steget och nu låter det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang