E36 byte av motor

740peter
26 juli 2010 · 48 Inlägg

Hej!

så att motorn börjar ge upp i min bmw, så därför funderar jag på och stoppa i en ny (begagnad) bilen är en bmw e36 325 coupe-93

men har fått tag i en m50b28 som jag tänkte köpa
går den att stoppa i som den är eller är det massa annat kring som behöver göras? den är komplett med kabelhärva, insug, styrbox mm

mvh

Rinnegan Malleus Malificarum
26 juli 2010 · 2 401 Inlägg

740peter skrev:
Hej!

så att motorn börjar ge upp i min bmw, så därför funderar jag på och stoppa i en ny (begagnad) bilen är en bmw e36 325 coupe-93

men har fått tag i en m50b28 som jag tänkte köpa
går den att stoppa i som den är eller är det massa annat kring som behöver göras? den är komplett med kabelhärva, insug, styrbox mm

mvh

Tror väl att det är samma block som 2.5'an, kan dock ha fel men troligtvis så är 2.8 bara en borrad version av 2.5, alltså bör det vara likadana motorfästen etc.

Men, får vänta tills någon som kan sin väg runt BMW kommer hit.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
740peter
26 juli 2010 · 48 Inlägg

okej okej.

han som säljer motorn säger att det är siemens styrbox mm.
sitter ju bosch på min.

mvh

Newport
27 juli 2010 · 100 Inlägg

2.8'an har alu block medans 2.5'an har gjutjärn. Men jag vet inte om motorfästen och sånt är olika.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
27 juli 2010 · 3 585 Inlägg

740peter skrev:
Hej!

så att motorn börjar ge upp i min bmw, så därför funderar jag på och stoppa i en ny (begagnad) bilen är en bmw e36 325 coupe-93

men har fått tag i en m50b28 som jag tänkte köpa
går den att stoppa i som den är eller är det massa annat kring som behöver göras? den är komplett med kabelhärva, insug, styrbox mm

mvh

Jag TROR att endel av de däringa motorerna kan ha någon form av startstpärr.

Annars e de bara å stoppa ner han.. jag har skrivit några svar i andra trådar hur man går tillväga..

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
wdac
3 augusti 2010 · 16 Inlägg

får du kabelhärva med box till en komplettmotor med luft osv så är de bara å åka.

Maeki
21 september 2010 · 19 Inlägg

740peter skrev:
komplett med kabelhärva, insug, styrbox mm

Då är det nog inge problem. bara att slänga i M50B28.

lampann
21 september 2010 · 42 Inlägg

Det är startspärr from -95 har jag för mej! Så du behöver tändlås med nyckel också! Och lambdasonden för det är inte samma kontakt för du har väl bosch? Mvh

Maeki
21 september 2010 · 19 Inlägg

lampann skrev:
Det är startspärr from -95 har jag för mej! Så du behöver tändlås med nyckel också! Och lambdasonden för det är inte samma kontakt för du har väl bosch? Mvh

Lambdan kan han nog använda, bara att byta kontakten, Bosch lambdan funkar fint även på m50b28.

Är det inte så att startspärren inte slår på ifall man kör med ett gammalt nyckelbo?
Har för mig att ifall man kör med gamla låset så borde inte påverka startspärren. Startspärren går ju även att avaktivera ifall den skulle slå på.

Noxxer
30 september 2010 · 1 482 Inlägg

Startspärren går igenom en EWS enhet som utbyter koder med styrboxen. Varje EWS enhet är kodad till en viss box. FÖr att EWS ska "starta" måste rätt tändlås och nyckel finnas.

Har du fel Ews enhet mot styrboxen så kommer bilen inte starta då startkoden inte stämmer.

Är det en Strokad M50B25 eller en M52B28?

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang